ЕРГОНОМІЧНІ ВИМОГИ ДО ІНТЕРФЕЙСУ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2170Ключові слова:
електронні засоби навчального призначення, ергономічні вимоги, ефективні інтерфейси, ефективність навчання, людино-машинна взаємодія, юзабілітіАнотація
Досліджено юзабіліті інтерфейсу електронних засобів навчального призначення залежно від ергономічних вимог щодо їх проектування. Охарактеризовано ергономічні вимоги до придатності та ефективності інтерфейсу електронних засобів навчального призначення. Проаналізовано існуючі інтерфейси електронних засобів навчання, стандарти до проектування електронних засобів відображення інформації за допомогою безпосередньої роботи з електронними засобами навчального призначення. Розглянуто ергономічні вимоги до електронних засобів навчального призначення та основні аспекти розробки ефективних інтерфейсів для електронних засобів навчання, їх місце в підвищенні ефективності навчання і удосконаленні навчального процесу. Описано підходи і засоби формування ефективних інтерфейсів електронних засобів навчального призначення ергономічного характеру. Сформульовано ергономічні вимоги до розробки ефективних інтерфейсів для електронних засобів навчального призначення. Показано, що завдяки дотриманню ергономічних вимог до створення інтерфейсів електронних засобів навчального призначення можна досягти підвищення ефективності та вдосконалення процесу навчання.
Посилання
Краснова, Г.А.; Беляев, М.И.; Соловов, А.В. Технология создания электронных обучающих средств. – Москва: МГИУ, 2002. − 304 с.[Krasnova, G.A.; Belyaev, M.I.; Solovov, A.V. 2002. Technology of creation e-learning tools. Moscow. MGIU. 304 p.] (in Russian).
Паронджанов, В. Учебник ХХ1 века: он может быть эффективнее в 8000 раз [Электронный ресурс]. – Режим доступа: [url=http:// upr.1 september.ru/1999/upr36.htm] http:// upr.1 september.ru/1999/upr36.htm[/url] – Загл. с экрана.[Parondzhanov, B. Textbook HH1 century: it can be more effective than 8000 times (electronic resource). − Mode of access. − [url=http://upr.1 september.ru/1999/upr36.htm]http://upr.1september.ru/1999/upr36.htm[/url] (in Russian).
Вострокнутов, И.Е. Теория и технология оценки качества программных средств образо-вательного назначения. – Москва: Госкоорцентр информационных технологий, 2005. – 300 с.[Vostroknutov, I.E. 2005. Theory and technology of quality assessment software of educational purposes. Moscow. Goskoorcentr of information Technology. 300 p.] (in Russian).
ДСТУ ISO 9241-11:2006 Ергономічні вимоги до роботи з відеотерміналами в офісі. Частина 11. Настанови щодо прийнятності у використанні (ISO 9241-11:1998, IDT). – Київ: Держстандарт України, 2007. Чинний.[DSTU ISO 9241-11:2006 Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs). Part 11. Guidance on usability (ІSO 9241-11:1998, ІDT). Derzhstandart of Ukraine, 2007. Valid.] (in Ukrainian).
ДСТУ EN ISO 13407:2007 Людино-центричні процеси проектування діалогових систем (EN ISO 13407:1999, IDT). − Київ: Держстандарт України, 2009. Чинний.[DSTU EN ISO 13407:2007 Human-centred design processes for interactive systems (EN ISO 13407:1999, IDT). Derzhstandart of Ukraine, 2009. Valid.] (in Ukrainian).
ДСТУ EN ISO 10075-2:2004 Ергономічні принципи визначення психічного робочого навантаження. Частина 2. Принципи проекту-вання (EN ISO 10075-2:2000, IDT). − Київ: Держстандарт України, 2006. Чинний. [DSTU EN ISO 10075-2:2004 Ergonomic principles related to mental workload. Part 2. Design principles (EN ISO 10075-2:2000, IDT). Derzhstandart of Ukraine, 2006. Valid.] (in Ukrainian).
ДСТУ ISO 9241-10-2001 Ергономічні вимоги до роботи з відеотерміналами в офісі. Частина 10. Принципи діалогу (ISO 9241 10:1996, IDT). − Держстандарт України, 2002. Чинний.[DSTU ISO 9241-10-2001 Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs). Part 10. Dialogue principles (ISO 9241 10:1996, IDT). Derzhstandart of Ukraine, 2002. Valid.] (in Ukrainian).
Положение о конкурсе по разработке наборов цифровых образовательных ресурсов, расширяющих учебники, рекомендованные (допущенные) МОН к использованию в учебном процессе. − Режим доступа: www.ntf.ru. [Regulations of the competition to develop a set of digital educational resources that enhance textbooks recommended (committed) of MES to the use in the learning process. Available from Internet: <http://www.ntf.ru>] (in Russian).
Григорьев, С.Г.; Гриншкун, В.В.; Краснова, Г.А.; Роберт, И.В.; Щенников С.А. Теоретические основы создания образо-вательных электронных изданий. − Томск: Изд-во Томского университета, 2002. − 86 с.[Grigoryev, S.G.; Grinshkun, V.V.; Krasnovf, G.A.; Robert, I.V.; Shchennikov, S.A. 2002. The theoretical basis for the creation of educational electronic media. Tomsk. Publishing house of Tomsk University. 86 p.] (in Russian).
Роберт, И.В. Теория и методика инфор-матизации образования (психолого-педагогичес-кий и технологический аспекты). – Москва: ИИО РАО, 2008. – 274 с.[Robert, I.V. 2008. Information Theory and Methods of Education (psychological, pedagogical and technological aspects of you). Moscow. ERI RW. 274 p.] (in Russian).
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).