ПРАПОРИ КАТАСТРОФ В ЕТІОЛОГІЇ АВІАЦІЙНИХ ПОДІЙ

Автор(и)

  • О.М. Рева
  • О.М. Медведенко
  • М.Ф. Михайлік

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1599

Анотація

 Враховуючи систематичний і сталий вплив людського фактора на безпеку польотів, розглянуто можливість застосування методології теорії катастроф для усунення недоліків сучасних методів і технологій розслідування авіаційних подій, що є особливо важливим для дослідження деформації емоційного досвіду члена льотного екіпажу. Наведено непрямі ознаки катастрофи – прапори (модальність, недосяжність, катастрофічні стрибки, розбіжність, гістерезис, розбіжність лінійного відгуку, критичне уповільнення / зм'якшення моди, аномальна дисперсія). Доведено, що в разі деформації емоційного досвіду члена екіпажу в процесі особливого випадку польоту, насправді відбувається катастрофа зборки.

Біографії авторів

О.М. Рева

Доктор технічних наук. Професор кафедри автоматизації виробничих процесів Кіровоградського національного технічного університету. Напрям наукової діяльності – безпека ергатичних систем за людським фактором.

О.М. Медведенко

Аспірант кафедри автоматизації виробничих процесів Кіровоградського національно технічного університету. Напрям наукової діяльності – діяльність льотного складу в особливих випадках польоту.

М.Ф. Михайлік

Кандидат психологічних наук. Старший науковий співробітник Державної льотної академії України. Напрям наукової діяльності – безпека ергатичних систем за людським фактором.

Посилання

Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор: сб. матеріалов. − № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.

Железняков Ю.Д. Обзор современных методов расследования авиационных происшествий / инцидентов: По материалам зарубежных источников / Ю.Д. Железняков, В.Д. Кофман // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2004. − № 5. – С. 3−14.

Руководство по расследованию авиационных происшествий // Док. ІСАО 6920 - AN / 855 / 4. − Монреаль. Канада, 1970.

Руководство по предотвращению авиационных происшествий // Док. ІСАО 9422 − AN / 923. − Мон-реаль. Канада, 1984. − 144 с.

Bennet S. Human Error – by Design? – Perpetuity Press, Leicester, 2001.

Thom R. Topological models in biology // Topology. − 1969. − Vol. 8. − Р. 313−336.

Дугин Г.С. Перспективы использования теории катастроф для определения причин авиационных происшествий // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2005. – Вып. 5. – С. 3−8.

Reason J. Human Error. − Cambridge University Press, Cambridge, 1990.

Reason J. Managing the Risks of Organizational Ac-cidents. − Ashgate, Aldershot, 1998.

Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений: пер. с англ. Н.И. Ринго / под ред. Н.Н. Моисеева, С.А. Орловского. – М.: Мир, 1976. – 165 с.

Касьянов В. Субъективный анализ: монография. – К.: НАУ, 2007. − 512 с.

Safety Management Manual (SMM): DOC ICAO 9859 – AN/460. −. Montreal, Canada, 2006.

Человеческий фактор в управлении и организации // Человеческий фактор: сб. материалов. − № 10. − Циркуляр ІСАО 247 – АN / 148. − Монреаль, Канада, 1993. − 47 с.

Постон Т. Теория катастроф и ее приложения / Т. Постон, И. Стюарт. − М.: Мир, 1980. − 607 с.

Гилмор Р. Прикладная теория катастроф: в 2 кн. – М.: Мир, 1984: – Кн. 1. – 350 с.; Кн. 2. – 285 с.

Арнольд В.И. Теория катастроф. – М.: Наука, 1990. – 128 с.

Балясников В.В. Возникновение и развитие неустойчивых рабочих состояний человека-оператора в системе «экипаж – воздушное судно» / В.В. Балясников, А.Р. Ин // Применение аналитических методов в исследовании деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 55−59.

Ленгаров А.О. Условия использования теории катастроф // Методы и модели исследования деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 43−55.

Джафарзаде P.M. Методика подготовки членов экипажей к действиям в особых ситуациях с позиций теории катастроф / P.M. Джафарзаде, Г.В. Коваленко // Проблема человеческого фактора в авиации. − СПб.: Академия ГА, 1998. − С. 41−45.

Лейченко С.Д. Человеческий фактор в авиации / С.Д. Лейченко, А.В. Малышевский, Н.Ф. Михайлик: монография: в 2 кн. – СПб.; Кировоград, 2006. − Кн. 1. – 480 с.; Кн. 2. – 512 с.

Downloads

Як цитувати

Рева, О., Медведенко, О., & Михайлік, М. (2008). ПРАПОРИ КАТАСТРОФ В ЕТІОЛОГІЇ АВІАЦІЙНИХ ПОДІЙ. Вісник Національного авіаційного університету, 36(3), 99–107. https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1599

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування