ПРАПОРИ КАТАСТРОФ В ЕТІОЛОГІЇ АВІАЦІЙНИХ ПОДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1599Анотація
Враховуючи систематичний і сталий вплив людського фактора на безпеку польотів, розглянуто можливість застосування методології теорії катастроф для усунення недоліків сучасних методів і технологій розслідування авіаційних подій, що є особливо важливим для дослідження деформації емоційного досвіду члена льотного екіпажу. Наведено непрямі ознаки катастрофи – прапори (модальність, недосяжність, катастрофічні стрибки, розбіжність, гістерезис, розбіжність лінійного відгуку, критичне уповільнення / зм'якшення моди, аномальна дисперсія). Доведено, що в разі деформації емоційного досвіду члена екіпажу в процесі особливого випадку польоту, насправді відбувається катастрофа зборки.
Посилання
Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор: сб. матеріалов. − № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.
Железняков Ю.Д. Обзор современных методов расследования авиационных происшествий / инцидентов: По материалам зарубежных источников / Ю.Д. Железняков, В.Д. Кофман // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2004. − № 5. – С. 3−14.
Руководство по расследованию авиационных происшествий // Док. ІСАО 6920 - AN / 855 / 4. − Монреаль. Канада, 1970.
Руководство по предотвращению авиационных происшествий // Док. ІСАО 9422 − AN / 923. − Мон-реаль. Канада, 1984. − 144 с.
Bennet S. Human Error – by Design? – Perpetuity Press, Leicester, 2001.
Thom R. Topological models in biology // Topology. − 1969. − Vol. 8. − Р. 313−336.
Дугин Г.С. Перспективы использования теории катастроф для определения причин авиационных происшествий // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2005. – Вып. 5. – С. 3−8.
Reason J. Human Error. − Cambridge University Press, Cambridge, 1990.
Reason J. Managing the Risks of Organizational Ac-cidents. − Ashgate, Aldershot, 1998.
Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений: пер. с англ. Н.И. Ринго / под ред. Н.Н. Моисеева, С.А. Орловского. – М.: Мир, 1976. – 165 с.
Касьянов В. Субъективный анализ: монография. – К.: НАУ, 2007. − 512 с.
Safety Management Manual (SMM): DOC ICAO 9859 – AN/460. −. Montreal, Canada, 2006.
Человеческий фактор в управлении и организации // Человеческий фактор: сб. материалов. − № 10. − Циркуляр ІСАО 247 – АN / 148. − Монреаль, Канада, 1993. − 47 с.
Постон Т. Теория катастроф и ее приложения / Т. Постон, И. Стюарт. − М.: Мир, 1980. − 607 с.
Гилмор Р. Прикладная теория катастроф: в 2 кн. – М.: Мир, 1984: – Кн. 1. – 350 с.; Кн. 2. – 285 с.
Арнольд В.И. Теория катастроф. – М.: Наука, 1990. – 128 с.
Балясников В.В. Возникновение и развитие неустойчивых рабочих состояний человека-оператора в системе «экипаж – воздушное судно» / В.В. Балясников, А.Р. Ин // Применение аналитических методов в исследовании деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 55−59.
Ленгаров А.О. Условия использования теории катастроф // Методы и модели исследования деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 43−55.
Джафарзаде P.M. Методика подготовки членов экипажей к действиям в особых ситуациях с позиций теории катастроф / P.M. Джафарзаде, Г.В. Коваленко // Проблема человеческого фактора в авиации. − СПб.: Академия ГА, 1998. − С. 41−45.
Лейченко С.Д. Человеческий фактор в авиации / С.Д. Лейченко, А.В. Малышевский, Н.Ф. Михайлик: монография: в 2 кн. – СПб.; Кировоград, 2006. − Кн. 1. – 480 с.; Кн. 2. – 512 с.
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).