Оцінювання впливу несприятливих погодних умов на різні етапи польоту за допомогою методу експертних оцінок
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.79.13827Ключові слова:
аварія, штучний інтелект, несприятливі погодні умови, метод експертних оцінок, машинне навчання, етапи польотуАнотація
Мета: оцінка впливу п'яти різних типів несприятливих погодних умов: туману, зсуву вітру, грози, обмерзання і снігу на експлуатацію повітряних суден протягом трьох етапів польоту: зльоту і набору висоти, польоту по маршруту, зниження і посадки. Методи: використовуючи значимість впливу на виконання польоту як параметр порівняння, експерти у своїх анкетах порівняли несприятливі погодні умови. За допомогою методу експертних оцінок отримано та узгоджено узагальнену думку групи експертів, обчислено критерії значимості розрахунків і вагові коефіцієнти. За результатами розрахунків побудовано загальну гістограму вагових коефіцієнтів для трьох різних етапів польоту, що відображає значимість впливу несприятливих погодних умов на експлуатацію повітряних суден. Результати: методологія експертної системи, представлена в даній роботі, допомагає оцінити вплив погодних явищ на виконання польоту та вибрати відповідні заходи для запобігання впливу несприятливих погодних умов протягом різних етапів польоту. Обговорення: отримана експертна система може бути використана в експлуатації повітряних суден для оцінки впливу погоди, для подальшого вдосконалення ситуаційної обізнаності та процесу прийняття рішень авіаційного персоналу з використанням нових технологій штучного інтелекту.
Посилання
Airservices Australia. Impact of weather on operations. Available at:
http://www.airservicesaustralia.com/services/how-air-traffic-control-works/impact-of-weather/
European Aviation Safety Agency (2018) Weather Information to Pilots Strategy Paper. Flight Standards Air Traffic Management/Air Navigation Services (ATM/ANS) Development.– 45 p.
International Civil Aviation Organization (2002) Global Air Navigation Plan for CNS/ATM Systems – Doc 9750 AN/963.
Salem A., Shmelova T. (2018) Intelligent Expert Decision Support Systems: Methodologies, Applications and Challenges. International Publisher of Progressive Information Science and Technology Research. – USA, Pennsylvania. – P. 215-242
Friedman M., Carterette E., Wiener E., Nagel D. (2014) Human Factors in Aviation. 1st еd.– USA, Massachusetts, Academic Press Publ., 684 p.
International Civil Aviation Organization (2002) Human Factors Guidelines for Safety Audits Manual. 1st ed. Doc. ICAO 9806-AN/763, Canada, Montreal, ICAO Publ., 138 p.
International Civil Aviation Organization (2004) Cross-Cultural Factors in Aviation Safety: Human Factors Digest № 16. Сir. ІСАО 302-AN/175. Canada, Montreal, ICAO Publ., 52 p.
International Civil Aviation Organization (2009) Global Performance of the Air Navigation System. 1st ed. Doc. ICAO 9883, Canada, Montreal, ICAO Publ., 176 p.
International Civil Aviation Organization (2013) Safety Management Manual (SMM). 3rd ed. Doc. ICAO 9859-AN 474.– Canada, Montreal, ICAO Publ., 300 p.
International Civil Aviation Organization (2014) Manual on Collaborative Decision-Making (CDM). 2nd ed. Doc. ICAO 9971.– Canada, Montreal, ICAO Publ., 166 p.
International Civil Aviation Organization (2012) Manual on Flight and Flow Information for a Collaborative Environment (FF-ICE). 1st ed. Doc. ICAO 9965.– Canada, Montreal, ICAO Publ., 140 p.
International Civil Aviation Organization (2005) Global Air Traffic Management Operational Concept. 1st ed. Doc. ICAO 9854.– Canada, Montreal, ICAO Publ., 82 p.
Ministry of Civil Aviation of the USSR (1985) Nastavlenie po proizvodstvu poletov v grazhdanskoy aviatsii SSSR (s izmeneniyami i dopolneniyami) [Manual on the production of flights in the civil aviation of the USSR (with changes and additions)], Moscow, Air Transport Publ., 262 p. (In Russian)
International Civil Aviation Organization (2007) Air Traffic Management. 15th еd. Doc. ICAO 4444-RAC/501.– Canada, Montreal, ICAO Publ., 425 p.
Golovnin S.М. (2016) Podgotovka pilotov i dispetcherov v virtualnoy srede pilotirovaniya i upravleniya vozdushnyim dvizheniem [Training pilots and controllers in the virtual environment of piloting and air traffic control]. Available at: www.researchgate.net/publication/303859941_Aviation_Training_Pilots_Air_Traffic_Controller.
Aviation Accident Statistics. (2017). National Transportation Safety Board. Retrieved from www.ntsb.gov/aviation/ aviation.html
International Air Transport Association (2017) IATA Safety Report 2016. 53rd ed. – Montreal, Quebec, Canada.– 254 p.
Aviation Safety Network (2018) ASN Wikibase. Available at: www.aviation-safety.net/wikibase/
International Air Transport Association (2018) White Paper - AI In Aviation. Exploring the fundamentals, threats and opportunities of artificial intelligence (AI) in the aviation industry.– 20 p.
McGovern A., Elmore K., Gagne II D., Haupt S., Karstens C., Lagerquist R., Smith T., Williams J. (2017) Using Artificial Intelligence to Improve Real-Time Decision-Making for High-Impact Weather. The Bulletin of the American Meteorological Society (BAMS). – School of Computer Science, University of Oklahoma: American Meteorological Society.– P. 2073–2090.
Air Traffic Management. ICAO sees Artificial Intelligence as the NORM.
Available at: https://airtrafficmanagement.keypublishing.com/2018/09/18/icao-sees-artificial-intelligence-as-the-norm/
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).