Вплив зледеніння на льотно-технічні характеристики безпілотного повітряного судна М-10-2 «Око»

Автор(и)

  • Мykhailo Matiychyk National aviation university
  • Natalya Suvorova National aviation university
  • Dmytro Tereshchenko National aviation university
  • Ievgen Plakhotniuk National aviation university
  • Kateryna Trachuk National aviation university

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.73.12176

Ключові слова:

безпілотне повітряне судно, зледеніння, льотно-технічні характеристики, несучі поверхні, профіль крила, тангаж

Анотація

Мета: Проведення аналізу зледеніння несучих поверхонь безпілотного повітряного судна. Зледеніння відбулося при випробувальних польотах безпілотного повітряного судна. Методи дослідження: Аналіз результатів польоту в умовах зледеніння проводився із використанням проектних льотно-технічних характеристик безпілотного повітряного судна, а також даних, отриманих із бортового самописця. Найбільші льодові формування було зафіксовано на поверхні передньої кромки крила практично по всій її довжині; відкладення накрили також всю передню кромку вінглетів. Результати: Практично встановлено, що за відповідних метеоумов на частинах малорозмірних безпілотних повітряних суднах утворюються відкладення льоду, за схемою подібною, як вони утворюються на великорозмірних повітряний суднах. Спотворення від утвореного льоду відбулось по передній кромці крила та передній частині нижньої та верхньої дужок крила; аналогічним чином обмерзло хвостове оперення. Крім того обмерзанню піддались фронтальні поверхні телеметричної та відеоантен, а також передня частина трубки приймача повітряного тиску. Обговорення: Зледеніння несучих поверхонь повітряного судна під час польоту може мати небажані наслідки як для великої авіації, так і для малих безпілотних повітряних суден. Практичні випробувальні польоти безпілотних повітряних суден НВЦБА "Віраж" Національного авіаційного університету в зимовий період показали, що ігнорування розгляду проблеми може знижувати рівень безпеки польотів аж до виникнення передумов до авіаційних подій. Факт зледеніння був виявлений після посадки безпілотного повітряного судна.

Біографії авторів

Мykhailo Matiychyk, National aviation university

Ph.D., Associate Professor, Docent.

Chief designer of Unmanned Aircraft Systems Scientific and Production Center of Unmanned Aviation “Virazh”, Kyiv, Ukraine.

Education: Ternopil National University, General Engineering and Technology Faculty, Ternopil, Ukraine (1985).

Research area: mechanics, aerodynamics and concepts of unmanned aircraft.

Natalya Suvorova, National aviation university

Lecturer.

Department of Aviation Operations and Services, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2002).

Research area: Unmanned Aerial Systems.

Dmytro Tereshchenko, National aviation university

Aviation engineer,  LLC ‘Ukrspecsystems’, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2011).

Research area: air navigation systems, communication systems, unmanned aerial systems.

Ievgen Plakhotniuk, National aviation university

Researcher.

Scientific and Research part of National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2010).

Research area: Unmanned Aerial Systems.

Kateryna Trachuk, National aviation university

Junior researcher.

Scientific and Research part of National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2013).

Research area: Unmanned Aerial Systems.

Посилання

Storozhuk M.V. (2015) Ground icing, of aircraft: measures to prevent assidents. Moscow, Scientific Bulletin MGTU GA, no. 219, pp. 93-98

Simonenkova R.V., Vmnogradova L.M., and others (1982) Protection of aircraft from ground icing [The aviation industry], no. 8. Available at: http://www.viam.ru

Mazin I.P. (1957) Fizicheskiye osnovy obledeneniya samoletov, Moscow

Borovikov A.M. i dr. (1961) Fizika oblakov. Gidrometizd. L-d, 435 p.

Astapenko P.D., Baranov A.M., Shvarev I.M. (1980) Pogoda i polety samoletov i vertoletov. Gidrometizd. L-d, 186 p.

Mobile unmanned complex М-10 "Оko 2" (2017) NAU. Available at: http://uav.nau.edu.ua

Klemenkov G.P., Prikhod'ko YU.M. i dr. (2008) [Modelirovaniye protsessov obledeneniya letatel'nykh apparatov v aeroklimaticheskikh trubakh]. Trudy Instituta teoreticheskoy i prikladnoy mekhaniki im. S.A. Khristianovicha [Teplofizika i aeromekhanika]. Т.15, no. 4, pp. 563-572

Thomas P. Ratvasky, Billy P. Barnhart Bihrle, Sam Lee (2008) Current Methods for Modeling and Simulating Icing Effects on Aircraft Performance, Stability and Control. National Aeronautics and Space Administration Glenn Research Center Cleveland, Ohio 44135, pp. 4-13

Grzegorz Kowaleczko, Michał Wachłaczenko (2012) Aircraft dynamics during dynamics flight in icing conditions. Warsaw, Journal of Theoretical and Applied Mechanics, 50, 1, pp. 269-284

Xuan Zhang, Jingchun Min, Xiaomin Wu (2016) Model for aircraft icing with consideration of property-variable rime ice. International Journal of Heat and Mass Transfer. Available at: http://www.elsevier.com/locate/ijhmt

Опубліковано

27.12.2017

Як цитувати

Matiychyk М., Suvorova, N., Tereshchenko, D., Plakhotniuk, I., & Trachuk, K. (2017). Вплив зледеніння на льотно-технічні характеристики безпілотного повітряного судна М-10-2 «Око». Вісник Національного авіаційного університету, 73(4), 52–59. https://doi.org/10.18372/2306-1472.73.12176

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають