Математична модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.73.12166Ключові слова:
, автоматична система керування, безпілотне повітряне судно, математична модель, оператор, орган керуванняАнотація
Мета: Головна мета дослідження – створення математичної моделі модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування. Створена модель дозволить більш глибоко, якісно і швидше підібрати потрібні величини коефіцієнтів, необхідних для оптимальної і ефективної взаємодії людини і машини. Методи: Для створення математичної моделі керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування було застосовано класичну модель керування повітряним судном. Було застосовано порівняльний аналіз виконання повороту оператором безпілотного повітряного судна в ручному та напівавтоматичному режимі керування. Результати: Запропонована математична модель «Оператор – система дистанційного керування – безпілотне повітряне судно» під час зміни напрямку по курсу в горизонтальній площині. Модель враховує дії оператора під час керування безпілотним повітряним судном, маневреність повітряного судна обладнаним системою дистанційного керування та польотним контролером із можливістю вибору декількох режимів керування. Обговорення: Запропонована модель дає можливість проаналізувати особливості різних режимів керування безпілотним повітряним судном, які застосовуються при функціонуванні безпілотного повітряного судна. Вибір відповідних коефіцієнтів на різних режимах керування безпілотним повітряним судном дозволяє оптимально та ефективно взаємодіяти людині з машиною.
Посилання
T.B. Sheridan, W.R. Ferrell. (1975) Man-Machine Systems: Information, Control, and Decision Models of Human Performance, The MIT Press, 468 p.
Sposob upravleniya letatel'nym apparatom [Aircraft control method]. – М.: VVIA im. N.Ye. Zhukovskogo, avtor izobret. Yu.P. Belovodski i dr., zayavl. 7.03.85, № 3109220/40-23. (In Russian)
T. Lombaerts, (2012) Automatic Flight Control Systems - Latest Developments, Publisher: InTech, Chapters published January 18, 214 p.
Greg A. Jamieson, (2006) Developing Human-Machine Interfaces to Support Monitoring of UAV Automation, DRDC Toronto CR 2006-251, 45 p.
Kenzo Nonami; Muljowidodo Kartidjo; Kwang-Joon Yoon; Agus Budiyono. (2013) Autonomous Control Systems and Vehicles: Intelligent Unmanned Systems. Springer, 250 p.
Pashkovskiy I.M. (1975) Ustoychivost' i upravlyayemost' samoleta. [Aircraft Stability and Control] – М.: Mashinostroyeniye, – 328 p. (In Russian)
Bodner V.А. (1978) Aviatsionnyye trenazhery [Aviation simulators]. – М.: Mashinostroyeniye, – 192 p. (In Russian)
Futaba RC systems. Available at: http://www.futabarc.com/systems/futk9410-14sg/
Pratt, R. W. (2000) Flight Control Systems: Practical issues in design and implementation. Edited by IEE Control Engineering Series 57, IEEE Publ., Padstowe, Cornwall, 382 p.
McLean, D. (1990) Automatic Flight Control Systems. Englewood: Prentice Hall Inc., 593 p.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).