Метод оптимального розв’язання групових конфліктних ситуацій між повітряними суднами у тривимірному просторі
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11421Ключові слова:
багатокритеріальна оптимізація, безпека польотів, групова конфліктна ситуація між повітряними суднами, динамічне програмування, повітряне судно, розв’язання конфліктної ситуації, управління повітряним рухомАнотація
Мета: В сучасних умовах високої динамічності і щільності повітряного руху значно зростає небезпека критичного зближення відразу декількох повітряних суден і виникнення групових конфліктних ситуацій. Актуальною проблемою є розробка методів оптимального розв’язання групових конфліктних ситуацій, які повинні забезпечувати синтез безконфліктних траєкторій у тривимірному просторі. Методи: Розроблено метод оптимального розв’язання групових конфліктних ситуацій із застосуванням маневрування зміною курсу, швидкості та висоти польоту. Критеріями оптимальності визначені регулярність, економічність польотів і складність маневрування. Метод полягає у послідовному синтезі множини Парето-оптимальних комбінацій безконфліктних траєкторій сукупності повітряних суден з використанням дискретного багатокритеріального динамічного програмування та визначенні оптимальної комбінації із застосуванням із застосуванням згортки критеріїв оптимальності. В рамках методу визначено: процедуру формування безконфліктних комбінацій станів сукупності повітряних суден, які визначають комбінації Парето-оптимальних траєкторій; обмеження, які накладаються при дискретизації процесу розв’язання конфлікту для забезпечення відсутності неспостережуваних порушень ешелонування. Результати: Дослідження запропонованого методу виконано шляхом комп’ютерного моделювання, результати якого показали, що синтезована комбінація безконфліктних траєкторія забезпечує усунення групової конфліктної ситуації та відповідає встановленим критеріям оптимальності. Обговорення: Запропонований метод може бути використаний при розробці нових автоматизованих систем управління повітряним рухом, бортових систем попередження зіткнень, інтелектуальних тренажерів керування повітряним рухом та для проведення наукових досліджень.
Посилання
Eby M.S. A Self-Organizational Approach for Resolving Air Traffic Conflicts. The Lincoln Laboratory Journal, 1994, vol. 7, no. 2, pp. 239-254.
Eby M.S., Kelly W.E. Free Flight Separation Assurance Using Distributed Algorithms. Proceedings of 1999 IEEE Aerospace Conference, 1999, vol. 2, pp. 429-441. doi: 10.1109/AERO.1999.793186
Kosecka J., Tomlin C., Pappas G., Sastry S. Generation of Conflict Resolution Maneuvers for Air Traffic Management. Proceedings of the 1997 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robot and Systems, 1997, vol. 3, pp. 1598-1603. doi: 10.1109/IROS.1997.656571
Zeghal K. A Review of Different Approaches Based on Force Fields for Airborne Conflict Resolution. Proceedings of AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference and Exhibit, Boston, 1998, pp. 818-827. doi: 10.2514/6.1998-4240
Chepizhenko V.I. Energetiko-potentcialnyi metod garantirovannogo razresheniia polikonfliktov stolknoveniia dinamicheskikh obektov [Energy-Potential Method of the Guaranteed Collision Polyconflicts Resolution of Dynamic Objects]. Kibernetika i vychislitelnaia tekhnika, 2012, issue 168, pp. 54–61. (in Russian)
Chepizhenko V.I., Pavlov V.V., Pavlova S.V. Virtualnye Einshteinovskie silovye polia v sinergii navigatcionnogo prostranstva slozhnykh ergaticheskikh sistem [Virtual Einsteinian Force Fields in the Synergy of Navigating Space of Difficult Ergatic Systems]. Proceedings of the National Aviation University, 2012, vol. 52, no. 3, pp. 15–27. doi: 10.18372/2306-1472.52.2343 (in Russian)
Zakora S.A. Poslidovne rozviazannia konfliktnykh sytuatsii dlia sukupnosti litakiv za rakhunok vidkhylennia za kursovym kutom [Sequential Resolution of Multi-Aircraft Conflicts Using Deviations of Heading Angle]. Proceedings of the National Aviation University, 2006, vol. 27, no. 1, pp. 57-63. doi: 10.18372/2306-1472.27.1265 (in Ukrainian)
Zakora S.A. Urakhuvannia nevyznachenosti prohnozovanoho polozhennia litakiv pry poslidovnomu rozviazanni konfliktnykh sytuatsii [Considering the Uncertainty of Aircraft Predicted Position at Sequential Conflicts Resolution]. Proceedings of the National Aviation University, 2006, vol. 28, no. 2, pp. 51-56. doi: 10.18372/2306-1472.28.1319 (in Ukrainian)
Zakora S.A. Poshuk optymalnoi poslidovnosti rozv’iazannia konfliktnykh sytuatsii dlia sukupnosti povitrianykh suden [Search of Optimal Sequence for Multi-Aircraft Conflict Resolution]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, 2006, vol. 37, no. 2, pp. 126-131. (in Ukrainian)
Bicchi A., Pallottino L. On Optimal Cooperative Conflict Resolution for Air Traffic Management Systems. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 2000, vol. 1, no. 4, pp. 221-231. doi: 10.1109/6979.898228
Frazzoli E., Mao Z.-H., Oh J.-H., Feron E. Resolution of Conflicts Involving Many Aircraft Via Semidefinite Programming. Journal of Guidance, Control, and Dynamics, 2001, vol. 24, no. 1, pp. 79-86. doi: 10.2514/2.4678
Hu. J., Prandini M., Sastry S. Optimal Maneuver for Multiple Aircraft Conflict Resolution: A Braid Point of View. Proceedings of the 39th IEEE Conference on Decision and Control, Sydney, 2000, vol. 4, pp. 4164-4169. doi: 10.1109/CDC.2000.912369
Hu J., Prandini M, Sastry S. Optimal Coordinated Maneuvers for Three Dimensional Aircraft Conflict Resolution. Journal of Guidance, Control, and Dynamics, 2002, vol. 25, no. 5, pp. 888-900. doi: 10.2514/2.4982
Cafieri S., Durand N. Aircraft Deconfliction with Speed Regulation: New Models from Mixed-Integer Optimization. Journal of Global Optimization, 2014, vol. 58, issue 4, pp. 613-629. doi: 10.1007/s10898-013-0070-1
Vasyliev D. Method of Multi-Objective Resolution of Two-Aircraft Conflict in Three-Dimensional Space Based on Dynamic Programming. Proceedings of the National Aviation University, 2016, vol. 68, no. 3, pp. 35-45. doi: 10.18372/2306-1472.68.10907
Vasyliev D.V. Bahatokryterialnyi syntez bezkonfliktnykh traiektorii polotu povitrianykh korabliv [Multi-Objective Synthesis of Conflict-Free Aircraft Trajectories]. Naukoiemni tekhnolohii, 2014, vol. 21, no. 1, pp. 37-40. doi: 10.18372/2310-5461.21.6051 (in Ukrainian)
Vasyliev D.V. An Approach to Optimal Avoidance of Multiple UAV Conflict. Actual Problems of Unmanned Aerial Vehicles Developments, IEEE 3rd International Conference, Kyiv, 2015, pp. 99-101. doi: 10.1109/APUAVD.2015.7346571
Bellman R. Dynamic Programming. Princeton, New Jersey, Princeton University Press, Six Printing, 1972, 366 p.
Vasyliev D.V. Matematychna model kerovanoho rukhu litaka dlia doslidzhennia protsesiv aeronavihatsiinoho obsluhovuvannia polotiv [Mathematical Model of Controlled Aircraft Motion for Analysis of Air Navigation Service Processes]. Systemy ozbroiennia i viiskova tekhnika, 2013, vol. 34, no. 2, pp. 63-67. (in Ukrainian)
Vasyliev D.V. Model bahatokryterialnoho vyboru traiektorii manevruvannia pry rozv’iazanni konfliktnykh sytuatsii mizh litakamy [Model of Multi-Objective Selection of Trajectories for Aircraft Conflicts Resolution]. Systemy obrobky informatsii, 2013, vol. 111, issue 4, pp. 85-88. (in Ukrainian)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).