Моделі попередження помилок авіадиспетчерів в термінальних диспетчерських районах у умовах невизначеності
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11416Ключові слова:
авіадиспетчер, безпека польотів, обслуговування повітряного руху, професійно-важливі якості, термінальний диспетчерський район, управління помилками, фактори невизначеностіАнотація
Мета: метою цієї статті є дослідження прикладних моделей попередження помилок авіадиспетчерів у термінальних диспетчерських районах в умовах невизначеності. У роботі запропоновано теоретичні основи формального опису подій з безпеки польотів та помилок авіадиспетчерів, пов’язаних із виконанням технологічних операцій в ТМА. Методи дослідження: оптимізація формального опису термінального диспетчерського району, що ґрунтується на моделі управління загрозами та помилками та мережевій моделі потоків повітряного руху в ТМА. Результати: отримано показники, пов’язані з подіями з безпеки польотів у роботі авіадиспетчерів в умовах невизначеності. Запропоновано принципи застосування моделі управління загрозами та помилками та мережевої моделі потоків повітряного руху в ТМА. Обговорення: середовище обробки інформації для попередження помилок авіадиспетчерів, приклади загроз в роботі авіадиспетчерів, які характерні для виконання технологічних операцій в ТМА в умовах невизначеності.
Посилання
Wickens C.D., Mavor A.S., McGee J.P. Flight to the future: Human Factors in Air Traffic Control. Washington: National Academy Press, 1997.
Salmon P.M., Stanton N.E., Lenne M., Jenkins D.P., Rafferty L., Walker G.H. Human Factors Methods and Accident Analysis: Practical Guidance and Case Study Applications. Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2011.
Wang Bo, Kharchenko V., Chynchenko Yu. Principles of safety management of air traffic flows and capacity under uncertainty conditions. Proceedings of the National Aviation University, 2016, vol. 3, pp. 7-12.
Kharchenko V., Chynchenko Yu. Estimation of effect of uncertainty factors on safety of air traffic flows in terminal control areas. Proceedings of the National Aviation University, 2015, vol. 4, pp. 22-27.
Kharchenko V., Chynchenko Yu. Models of qualitative estimation of air traffic flows and capacity in terminal control areas. Proceedings of the National Aviation University, 2016, vol. 4, pp. 7-13.
Reason J. Managing the risks of organizaional accidents. Brookfield, VT, Ashgate, 1997.
Shorrock S.T., Isaac A. Mental Imagery in Air Traffic Control. The International Journal of Aviation Psychology, 2010, 20 (4), pp. 309-324.
Shorrock S.T. Errors in memory in air traffic control. Safety Science, 2005, 43, 571-588.
Bradley T.F., Tenenbaum J.B. A probabilistic model of visual working memory: Incorporating higher order regularities into working memory capacity estimates. Psychological Review, 2013, vol 120 no 1, 85-109.
Wickens C.D., Gordon S.E., Liu Y. Human Factors Engineering. New York: Longman, 1998.
Chica A.B., Bartolomeo P., Luianez J. Two cognitive and neural systems for endogenous and exogenous spatial attention. Behvioural Brain research, 2012, 237, 107-123.
Demeter E., Hernandez-Garcia L., Sarter M., Lustig C. Challenges to attention: A continuous arterial spin labelling (ASL) study of the effects of distraction on sustained attention. NeuroImage, 2011, 54, 1518-1529.
Wickens C.D., & Hollands, J. G. (2000). Engineering Psychology and Human Performance (3rd Ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Seamster T.L., Redding R.E., Cannon J.R., Ryder J.M. & Purcell J.A. Cognitive task analysis of expertise in air traffic control. The international journal of aviation psychology, 1993, 3, 257 - 283.
Vicente K. Ecological interface design: progress and challenges. Human Factors, 2002, 44, 62-78.
Strub Issam S., Bayen Alexandre M. Optimal Control of Air Traffic Networks Using Continuous Flow Models. AIAA Conference on Guidance, Control and Dynamics, Keystone, Colorado, 2006.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).