Моделі попередження помилок авіадиспетчерів в термінальних диспетчерських районах у умовах невизначеності

Автор(и)

  • Volodymyr Kharchenko National Aviation University, Kyiv, Ukraine
  • Yuriy Chynchenko National Aviation University, Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11416

Ключові слова:

авіадиспетчер, безпека польотів, обслуговування повітряного руху, професійно-важливі якості, термінальний диспетчерський район, управління помилками, фактори невизначеності

Анотація

Мета: метою цієї статті є дослідження прикладних моделей попередження помилок авіадиспетчерів у термінальних диспетчерських районах в умовах невизначеності. У роботі запропоновано теоретичні основи формального опису подій з безпеки польотів та помилок авіадиспетчерів, пов’язаних із виконанням технологічних операцій в ТМА. Методи дослідження: оптимізація формального опису термінального диспетчерського району, що ґрунтується на моделі управління загрозами та помилками та мережевій моделі потоків повітряного руху в ТМА. Результати: отримано показники, пов’язані з подіями з безпеки польотів у роботі авіадиспетчерів в умовах невизначеності. Запропоновано принципи застосування моделі управління загрозами та помилками та мережевої моделі потоків повітряного руху в ТМА. Обговорення: середовище обробки інформації для попередження помилок авіадиспетчерів, приклади загроз в роботі авіадиспетчерів, які характерні для виконання технологічних операцій в ТМА в умовах невизначеності.

Біографії авторів

Volodymyr Kharchenko, National Aviation University, Kyiv, Ukraine

Doctor of Engineering. Professor.

Vice-Rector on Scientific Work of the National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Editor-in-Chief of the scientific journal Proceedings of the National Aviation University.

Winner of the State Prize of Ukraine in Science and Technology, Honoured Worker of Science and Technology of Ukraine.

Education: Kyiv Institute of Civil Aviation Engineers, Kyiv, Ukraine.

Research area: management of complex socio-technical systems, air navigation systems and automatic decision-making systems aimed at avoidance conflict situations, space information technology design, air navigation services in Ukraine provided by СNS/АТМ systems.

Yuriy Chynchenko, National Aviation University, Kyiv, Ukraine

Candidate of Engineering. Associate Professor.

Department of Air Navigation Systems, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: Faculty of Air Traffic Services, State Flight Academy of Ukraine, Kirovograd, Ukraine (1998).

Research area: improvement and automation of a professional selection system and development of professional-major skills of civil air traffic controllers.

Посилання

Wickens C.D., Mavor A.S., McGee J.P. Flight to the future: Human Factors in Air Traffic Control. Washington: National Academy Press, 1997.

Salmon P.M., Stanton N.E., Lenne M., Jenkins D.P., Rafferty L., Walker G.H. Human Factors Methods and Accident Analysis: Practical Guidance and Case Study Applications. Surrey: Ashgate Publishing Limited, 2011.

Wang Bo, Kharchenko V., Chynchenko Yu. Principles of safety management of air traffic flows and capacity under uncertainty conditions. Proceedings of the National Aviation University, 2016, vol. 3, pp. 7-12.

Kharchenko V., Chynchenko Yu. Estimation of effect of uncertainty factors on safety of air traffic flows in terminal control areas. Proceedings of the National Aviation University, 2015, vol. 4, pp. 22-27.

Kharchenko V., Chynchenko Yu. Models of qualitative estimation of air traffic flows and capacity in terminal control areas. Proceedings of the National Aviation University, 2016, vol. 4, pp. 7-13.

Reason J. Managing the risks of organizaional accidents. Brookfield, VT, Ashgate, 1997.

Shorrock S.T., Isaac A. Mental Imagery in Air Traffic Control. The International Journal of Aviation Psychology, 2010, 20 (4), pp. 309-324.

Shorrock S.T. Errors in memory in air traffic control. Safety Science, 2005, 43, 571-588.

Bradley T.F., Tenenbaum J.B. A probabilistic model of visual working memory: Incorporating higher order regularities into working memory capacity estimates. Psychological Review, 2013, vol 120 no 1, 85-109.

Wickens C.D., Gordon S.E., Liu Y. Human Factors Engineering. New York: Longman, 1998.

Chica A.B., Bartolomeo P., Luianez J. Two cognitive and neural systems for endogenous and exogenous spatial attention. Behvioural Brain research, 2012, 237, 107-123.

Demeter E., Hernandez-Garcia L., Sarter M., Lustig C. Challenges to attention: A continuous arterial spin labelling (ASL) study of the effects of distraction on sustained attention. NeuroImage, 2011, 54, 1518-1529.

Wickens C.D., & Hollands, J. G. (2000). Engineering Psychology and Human Performance (3rd Ed.). New Jersey: Prentice Hall.

Seamster T.L., Redding R.E., Cannon J.R., Ryder J.M. & Purcell J.A. Cognitive task analysis of expertise in air traffic control. The international journal of aviation psychology, 1993, 3, 257 - 283.

Vicente K. Ecological interface design: progress and challenges. Human Factors, 2002, 44, 62-78.

Strub Issam S., Bayen Alexandre M. Optimal Control of Air Traffic Networks Using Continuous Flow Models. AIAA Conference on Guidance, Control and Dynamics, Keystone, Colorado, 2006.

Опубліковано

28.03.2017

Як цитувати

Kharchenko, V., & Chynchenko, Y. (2017). Моделі попередження помилок авіадиспетчерів в термінальних диспетчерських районах у умовах невизначеності. Вісник Національного авіаційного університету, 70(1), 7–13. https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11416

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>