Метод багатокритеріального розв’язання конфліктної ситуації між двома повітряними суднами у тривимірному просторі на основі динамічного програмування
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.68.10907Ключові слова:
багатокритеріальна оптимізація, безпека польотів, динамічне програмування, повітряне судно, розв’язання конфліктної ситуації, управління повітряним рухомАнотація
Мета: Глобальні тенденції зростання інтенсивності повітряного руху обумовлюють збільшення кількості конфліктних ситуацій між повітряними судами. Актуальною проблемою є розробка нових методів розв’язання конфліктних ситуацій, які повинні забезпечувати синтез безконфліктних траєкторій у тривимірному просторі у відповідності до різних критеріїв ефективності польотів. Методи: Розроблено метод багатокритеріального розв’язання конфліктної ситуації між двома повітряними суднами із застосуванням маневрування зміною курсу, швидкості та висоти польоту. Описаний метод на основі динамічного програмування забезпечує синтез оптимальної безконфліктної траєкторії відповідно до критеріїв регулярності, економічності польотів та складності маневрування. Наведено рівняння багатокритеріального динамічного програмування для визначення множини Парето-оптимальних оцінок безконфліктних траєкторій у неперервній та дискретній формі. Синтез Парето-оптимальних безконфліктних траєкторій здійснюється із застосуванням прямої процедури дискретного багатокритеріального динамічного програмування. Моделювання траєкторій польоту виконується із використанням спеціальної моделі керованого руху повітряного судна. Вибір оптимальної безконфліктної траєкторії з множини Парето-оптимальних виконується із застосуванням згортки критеріїв оптимальності. В рамках методу визначено наступні процедури: прогнозування порушень мінімумів ешелонування; дискретизації станів та керувань, інтерполяції оцінок ефективності траєкторій за встановленими критеріями оптимальності. Результати: Дослідження запропонованого методу виконано шляхом комп’ютерного моделювання, результати якого показали, що розрахована оптимальна безконфліктна траєкторія забезпечує усунення конфліктної ситуації та відповідає встановленим критеріям оптимальності. Обговорення: Основними перевагами методу є: застосування маневрів по зміні курсу, швидкості та висоти польоту для усунення конфлікту; багатокритеріальна оптимізація безконфліктних траєкторій; застосування динамічного програмування, що підвищує обчислювальну ефективність. Запропонований метод може бути використаний при розробці засобів розв’язання конфліктних ситуацій для автоматизованих систем управління повітряним рухом.
Посилання
Eby, M.S. A Self-Organizational Approach for Resolving Air Traffic Conflicts. The Lincoln Laboratory Journal. - 1994. - Vol. 7 (2). - P. 239-254.
Eby, M.S.; Kelly, W.E. Free Flight Separation Assurance Using Distributed Algorithms. Proc. of IEEE Aerospace Conf., Snowmass. - 1999. - P. 429-441.
Kosecka, J.; Tomlin, C.; Pappas, G.; Sastry, S. Generation of Conflict Resolution Maneuvers for Air Traffic Management. Proceedings of The 1997 IEEE/RSJ International Conference On Intelligent Robot And Systems. - 1997. - Vol.3 - P. 1598 - 1603.
Zeghal, K. A. Review of Different Approaches Based on Force Fields for Airborne Conflict Resolution. Proc. AIAA Guidance, Navigation, and Control Conf. - Boston, 1998. - P. 818-827.
Bicchi, A; Pallottino, L. On Optimal Cooperative Conflict Resolution for Air Traffic Management Systems. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. - 2000. - Vol. 1, No. 4.– P.221-232.
Hu., J.; Prandini, M.; Sastry, S. Optimal Maneuver for Multiple Aircraft Conflict Resolution: A Braid Point of View. Proc. of the 39th IEEE conf. on decision and control. - Sydney. - 2000. - Vol. 4. - P. 4164-4169.
Hu, J.; Prandini, M.; Sastry, S. Optimal Coordinated Maneuvers for Three Dimensional Aircraft Conflict Resolution. Journal of Guidance, Control, and Dynamics. - 2002. - Vol. 25, No. 5 - P. 888-900.
Cetek, C. Realistic Speed Change Maneuvers for Air Traffic Conflict Avoidance and their Impact on Aircraft Economics. International Journal of Civil Aviation. - 2009. - Vol. 1 (1). - P. 62-73.
Cafieri, S.; Durand, N. Aircraft deconfliction with speed regulation: new models from mixed-integer optimization. Journal of Global Optimization. - 2014. - Vol. 58(4). - P. 613-629.
Ehrmanntraut, R.; Christien, R. Analysis of Aircraft Conflict Geometries in Europe. Digital Avionics Systems Conference, 24-28 Oct. 2004. - Vol.1 - P. 3.E.2-1– 3.E.2-7
Paglione, M.M.; Santiago, C.; Crowell, A.; Oaks, R.D. Analysis of the Aircraft to Aircraft Conflict Properties in the National Airspace System. AIAA Guidance, Navigation and Control Conference and Exhibit, 18-21 August 2008, Honolulu, Hawaii.
Vasyliev, D.V. Multi-Objective Synthesis of Conflict-Free Aircraft Trajectories. Science-based Technologies. - 2014. - 1. - P. 37-40. (in Ukrainian)
Bellman, R. Dynamic Programming. - Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1957, Six Printing, 1972.
Kogan, D.I. Dynamic Programming and Discrete Multi-Objective Optimization: Tutorial. - Nizhny Novgorod: Publishing House of Nizhny Novgorod State University, 2005. - 260 p. (in Russian)
Vasyliev, D.V. Mathematical Model of Controlled Aircraft Motion for Analysis of Air Navigation Service Processes. Systems of Arms and Military Equipment. - 2013. - 2. - P. 63-67. (in Ukrainian)
Vasyliev, D.V. Model of Multi-Objective Selection of Trajectories for Aircraft Conflicts Resolution. Systems of Information Processing. - Kharkiv: KhUAF, 2013. - Issue 4 (111). - P. 85-88. (in Ukrainian)
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).