Onboard intelligent flight control in a particular situation
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.37.1631Abstract
Now new aviation tactics designing presumes development and application of the onboard intellectual control systems working in extra situation appeared in flight in a real-time mode for aircraft controllability provided. The principle of functioning onboard intellectual control systems based on logic–linguistic models and neural networks are considered in the article. The developed mathematical model of the task formation optimum variant flight in extra conditions is presented.
References
Казак В.М., Гальченко С.М. Діагностування аеродинамічної поверхні літальних апаратів // Вісн. НАУ. – 2002. – № 4. – С. 46–49.
Рогалев А.П. Основы построения ситуационных систем интеллектуальной поддержки решения задач авиационных бортовых комплексов / А.П. Рогалев, А.И. Гайнуллин // Авиакосмическое приборостроение. − 2007. − № 2. − С. 50–56.
Мишулина О.А. Нейросети в задаче траекторного управления динамическим объектом / О.А. Мишули-на, А.Г. Трофимова // Авиакосмическое приборостро-ение. − 2007. − № 1. − С. 31–36.
Поспелов Д.А. Cлово редактора // Новости искусственного интеллекта. – № 2–3 (44–45). – 2001. C. 2–4.
Казак В.Н., Салимон В.И., Туник А.А. Системи автоматического и полуавтоматического управления полетом. – К.: НАУ, 2001. – 200 с.
Шевчук Д.О. Застосування нечіткого регулятора для відновлення керованості системою «літак–регулятор–середовище–особлива ситуація» // Вісн. північного наук. центру ТАУ. – 2006. – № 9. – С. 154–158.
Шевчук Д.О., Тачиніна О.М., Кравчук М.П. Застосування інтелектуальних технологій для збереження системи «літак–екіпаж–регулятор–середовище–особлива ситуація» // Вісн. північного наук. центру ТАУ. – 2008. – № 11. – С. 87–91.