Choice of coverage for restoration thermal mono rails mechanization aircraft wing

Authors

  • В.О. Краля НАУ, кафедра технологій відновлення авіаційної техніки
  • О.Г. Моляр Інститут металофізики НАН України
  • А.М. Хімко НАУ, кафедра технологій відновлення авіаційної техніки
  • Д.О. Пугачевський НАУ, кафедра технологій відновлення авіаційної техніки

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.28.1348

Abstract

 The main tribotechnical characteristics of plasm gasthermal retraction – coatings for restoration of monorail of alloy BT-22 for extension of flaps and slats of modern aircraft are analysed. The parameters of fretting-resistance and adheasive strength of coatings are determined. It is estaflished that the optimal coating is a coating of molibdenum. The results are especially actual for modern aviation industry, as for nowadays there is no common opinion about the given assembly restoration. The monorail recovery of high lift devices by means of plasm covering gives signiticant economic effect and economy of material.

Author Biographies

В.О. Краля, НАУ, кафедра технологій відновлення авіаційної техніки

канд. техн. наук

О.Г. Моляр, Інститут металофізики НАН України

канд. техн. наук

References

Горынин И.В., Чечулин Б.Б. Титан в машиностроении. – М.: Машиностроение, 1990. – 400 с.

Носовский И.Г., Соха А.Е., Исаев Э.В. Исследование изнашивания некоторых титановых сплавов в вакууме //Пробл. трения и изнашивания. – 1975. – Вып. 7. – С. 76–80.

Голего Н.Л., Алябьев А.Я., Шевеля В.В. Фреттинг-коррозия металлов. – К.: Техніка, 1974. – 272 с.

Технологические рекомендации по восстановлению рабочих лопаток турбин ГТД и рельсов механизации крыла самолетов; Отчет по НИР. – №482-В83 за І–ІІ кв.; Науч. руководитель проф. А.Я. Алябьев. – К. : КИИГА, 1984. – С. 40–56.

Исследования работоспособности защитных покрытий и упрочняющих технологий для восстановления рельсов механизации крыла самолета; Отчет по НИР. – №133Х-92 за ІV кв.; Науч. руководитель проф. А.Я. Алябьев. – К.: КИИГА, 1992. – 44 с.

Разработка метода выбора покрытий и справочных данных о триботехнических свойствах покрытий, применяемых с целью упрочнения и восстановления машин и механизмов, работающих в условиях фреттинга; Отчет по НИР. – №008-ГБ92 за І-ІV кв.; Науч. руководитель проф. А.Я. Алябьев. – К.: КИИГА, 1993. – 78 с.

Зверев А.И., Шариквер С.Ю., Астахов Е.А. Детонационное напыление покрытий. – Л.: Судостроение, 1979. –232 с.

Масленков С.Б., Масленкова Е.А. Стали для высоких температур: Справ. В 2 кн. Кн. 2 – М.: Металлургия, 1991. – С.583–586.

Газотермические покрытия из порошковых материалов: Справ. / Ю.С. Борисов, Ю.А. Харламов, С.Л. Сидоренко и др. – К.: Наук. думка, 1987. – 544 с.

Исследование прочности детонационно-напыленных покрытий / Б.А. Лященко, В.В. Ришин, Е.А. Астахов и др. // Пробл. прочности. – 1972. – №3. – С.35–38.

How to Cite

Краля, В., Моляр, О., Хімко, А., & Пугачевський, Д. (2006). Choice of coverage for restoration thermal mono rails mechanization aircraft wing. Proceedings of National Aviation University, 28(2), 85–88. https://doi.org/10.18372/2306-1472.28.1348

Issue

Section

MODERN AVIATION AND SPACE TEHNOLOGY

Most read articles by the same author(s)