Modern theatre science paradigm and transformation of modes and genres in modern dramaturgy («In-yer-face theatre», «Pokolenie porno», «Новая драма»)

Authors

  • Л. ЗАКАЛЮЖНИЙ Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.32.9593

Keywords:

drama, theatre, dramatic text, theatrical text, intermediality, postdramatic theatre

Abstract

The phenomenon «new writing» has been brought to life in the Europeandrama at the turn of XX–XXI centuries. It is linked to the British «In-Yer-Face Theatre» and its Polish («Pokolenie Porno») and Russian («NovayaDrama») revisions that has been under a heavy influence of the new theatrescience paradigm expressed by Hans-Thies Lehmann in his «PostdramaticTheatre». Therefore literature specialists face a pressing question of thecorrelation between the modern drama and theatre in terms of a gradual«separation» of the text and theatre, which began by H.-T. Lehmann in thesecond part of the XX century. Moreover there is an obvious need for theintegrated comparative studies based on the three national versions of «newwriting», though their affinity has long been noticed. It has beenH.-T. Lehmann who tries to capture and revisit the avant-garde artistic trends ofthe modern theatre through the scene practice analysis of the works ofAnatoly Vasiliev, Robert Wilson, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor,Robert Lepazh and others in his famous theatre science study. H.-T. Lehmann singles out the rejection of textocentrism, in other words the loss by the text ofits dominant function that dictate and correlate all others, as the key differencebetween postdramatic theatre and all previous theatrical forms. Thepostdramatic theatre has the text as equal element of the musical, visual ormimical whole and interacts actively with plastic art and media. H.-T. Lehmannshifts the emphasis from the «literary text» to «stage text» while studying theWestern theatrical experience of the last decades. He insists that «literary text»can be and should be dropped revisiting the ritual as the performance act.The artistic experiments of the modern playwrights are not limited to thestudy of genesis of violence in society, «hyper-aturalism», everyday topics orthe usage of verbatim technique despite the genetic interrelation between «In-Yer-Face Theatre» (Sarah Kane, Mark Ravenhill, Martin McDonagh),«Pokolenie Porno» (Krzysztof Bizio, Michał Walczak, Pavel Jurek) and«Novaya Drama» (Vyacheslav Durnenkov and Mikhail Durnenkov, MaksimKurochkin, Mikhail Ugarov). Another tendency in the dramaturgy of 90s–2000s has been appealing to plastic arts, performance, music, cinema, TV andso-called new media realized together with default ways of stage projection ofthe dramatic text. In the meantime the mode and genre transformationshappening in the process of the interaction of the extra-artistic discourses arerelated to the postdramatic theatre challenges

 

 

References

Асмут Б. Вступ до аналізу драми / Бернхард Асмут; пер. з нім. С. Соколовської, Л. Федоренко; [за наук. ред. доктора філологічних наук, проф. О. Чиркова]. ― Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. ― 220 с.

Брехт Б. Про мистецтво театру: збірник / Бертольт Брехт; [упоряд., вступ. ст., прим. і перекл. з нім. О. С. Чиркова]. — К.: Мистецтво, 1977. — 365 с. — (Серія «Пам’ятки естетичної думки»)

Леман Х.-Т. Постдраматический театр / [пер. с нем., вступ. ст. и комм. Н. Исаева; предисл. А. Васильев]. ― М.: ABCdesign, 2013. ― 312 с.

Липовецкий М. Перформансы насилия: Литературные и театральные эксперименты «новой драмы» / Марк Липовецкий, Биргит Боймерс. ― М.: Новое литературное обозрение, 2012. ― 376 с.

Лотман Ю. Семиотика сцены / Юрий Лотман // Ю. Лотман. Об искусстве. — СПб. : «Искусство — СПБ», 2005. — С. 583—603.

Новая драма: пьесы и статьи / [вступ. ст. Е. Ковальской]. ― СПб.: Сеанс; Амфора, 2008. ― 511 с.

Павловский Р. Краткая история польской революции (в драматургии) / Роман Павловский // Антология современной польской драматургии; [пер. с пол.; под. ред. К. Старосельцевой; авт. вступ. ст. Р. Павловский]. — М.: Новое литературное обозрение, 2010. — С. 7 ― 32.

Павловський Р. Навіщо ц і п 'єси з П ольщі? / Роман Павловський // Сповідь після зламу. Антологія сучасної польської драматургії; [пер. з польськ.]. ― К.: Темпора, 2014. ― С. 4 – 40.

Чирков О. Метафоричний театр Петра Авраменка / Олександр Чирков. — Житомир: ФОП Євенок О. О. — 198 с.

Lachman M. Brzytwą po oczach : Młodzi doświadczheni w angielskim i irlandskim dramacie lat dziewięćdziesiątych / Michał Lachman. ― Kraków : Księgarnia Akademicka, 2007. ― 365 s.

Pawłowski R. Wstęp / Roman Pawłowski // Pokolenie Porno i inne niesmaczne utwory teatralne / Antologia najnowszego dramatu polskiego w wyborze Romana Pawłowskiego; Redakcja Henryk Sutek. — Kraków : Wydawnictwo Zielona Sowa, 2003. — S. 5 – 20.

Schechner R. Performance Theory: Revised and expanded edition / Richard Schechner. ― New York and London: Routledge, 1988. – 302 p.

Sierz A. In-Yer-Face Theatre: British Drama Today / Aleks Sierz. ― London: Faber & Faber, 2001. – 274 с. 14. Wasilevska M. Dramat polski w wyborach Romana Pawłowskiego: blizej Zoli niz Lehmanna // Dramat made (in) Poland; [Red. W. Baluch]. ― Kraków: Księgarnia Akademicka, 2009. — S. 57 – 70.

Issue

Section

Literature Studies