Historiosophical and existential motives in poem M. Sytnyk «Exiled»
DOI:
https://doi.org/10.18372/2520-6818.32.9587Keywords:
existential motives, historiosophical, «tragic stoicism», «tragic optimism», epoch, apocalyptic visions, totalitarian systemsAbstract
Mikhail Sytnyk one of those poets of the XX century with a distinct«national existential paradigm» in the lyrics, of which we can say, that theinextricable link between life and work, creates their own poetic being-in-theworld,kind of virtual world model. In the post-war works of Sytnyk, includingthe poem «Exiled», about existential motives we can talk just looking at thefact that the poetry of this period is dominated by the image of man as a«boundary» situation, doomed to a wandering life in strange territory.Therefore, the post-war artists lyrics are mostly autobiographical, where isclearly visible authors «I».The task that sets the author of the poem «Exiled» show the tragic fate ofa man who fell into the millstone of two misanthropic systems at the turn ofages, a man who, however, in the «existential situation» of fear, cruelty, rage,hatred and death, despite all the awareness of the tragedy of their fate, was ableto maintain its unique authenticity and spiritual strength, moral purity his inner«I», not tainted by world of violence and evil. The lyrical hero of the poem«Exiled» Ukrainian peasant Maxim finds himself at the crossroads of twototalitarian systems Nazi and Stalinist. Simple Kherson peasant desire is toreturn to his homeland and fear of forcible repatriation constitute the mainexistential conflict in poem. Historiosophical motives in the poem closelyinterwoven with existential: the fate of man and his role in history as part ofany historical process, philosophical understanding of the tragic pages ofhistory, experiencing the tragic disharmony world alienation from thesurrounding world crash era that deprives a person of the right to live in nativeland forces to become a fugitive and wander through strange worlds. Historyputs on the shoulders of immigrant Maxim baggage of terrible experiences as awitness crimes against man and humanity of two totalitarian regimes which are still unable to break his spirit, destroy his soul forefathers soil, rooted in itgenetically, folk wisdom inherent in the national Ukrainian mentality.The «tragic stoicism» and «tragic optimism» are the dominant post-warworks of M. Sytnyk defining poetic existential orientation being-in-the-worldartistReferences
Астаф’єв О. Лірика української еміграції: еволюція стильових систем / Олександр Астаф’єв. – К., 1998. – 314 с.
Вірний М. Михайло Ситник. Творчі періоди поета / Микола Вірний // Українське слово. – К.: Рось, 1995. – Т. 4. –
С. 432 – 435.
Гайдеґґер М. Навіщо поети? / Мартін Гайдеґґер // Слово. Знак. Дискурс: антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / [ред. М.Зубрицька]. – Львів: Літопис, 1996. – С. 182–197.
Качуровський І. Променисті сильвети: лекції, доповіді, статті, есеї, розвідки / Ігор Качуровський. – Мюнхен, 2002. – 798 с.
Качуровський І. «Цвіт папороті» Михайла Ситника (Радіоскрипт) / Ігор Качуровський // Ситник М. Катам наперекір: поезії, проза, спогади / [упорядн. М. Неврлий, Г. Булах]. – К.: Видавництво імені Олени Теліги, 1998. – С. 13–23.
Координати. Антологія сучасної української поезії на заході: [у 2 т] / [упор. Богдан Бойчук і Богдан Т. Рубчак]. – Нью-Йорк: Сучасність, 1969. – Т. 2. – 1969. – 487 с.
Неврлий М. З Україною в серці своєму / Микола Неврлий // Ситник М. Катам наперекір: поезії, проза, спогади / [упорядн. М. Неврлий, Г. Булах]. – К.: Видавництво імені Олени Теліги, 1998. – С. 13–23.
Орест М . Держава с лова: вірші т а п ереклади / Михайло Орест / [упор. / автор. передм. С.Павличко]. - К.: Основи, 1995. – 526 с.
Рішар Ж.-П. «Смерть та її постаті» / Жан-П’єр Рішар // Слово. Знак. Дискурс / [ред. М.Зубрицька]. – Львів: Літопис, 1996. – С. 166–179. – (Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст.).
Ситник М. Катам наперекір. Поезії, проза, спогади / Михайло Ситник / [упорядн. М. Неврлий, Г. Булах]. – К.: Видавництво імені Олени Теліги, 1998. – 448 с.
Самчук У. Плянета Ді-Пі. Нотатки й листи / Улас Самчук. - Вінніпег, Канада, 1979. – 354 с.
Токмань Г. Проблема окреслення філософської парадигми в художній літературі / Ганна Токмань // Сучасний погляд на літературу: зб. наук. праць. – К., 2006. – Вип. 10. – С. 61–72.