INTERPRETATIONS OF PHENOMENON SILENCE IN COMPOSITE GENRE-STYLISTIC MODIFICATIONS OF ARTISTIC PALETTE OF VASYL SYMONENKO

Authors

  • Ольга Шарагіна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.31.7846

Keywords:

silence, naturalis silentio, homo silentio, fairy-take-parable, fairy-tale-upbringing, poem-mystery

Abstract

The article is devoted to peculiarities of folklore-literature synthesis ofcomposite genre modifications of poetic discourse of middle XX century. It isclarified that namely shistdesyatnyky were among first who started to reviveliterature fairy tale in lyric dimension, appealing not only to its clear genealogictype, but to intensify its Para textual function often used borrowing of folklorename.Concept of voicelessness as representative of ―quiet lyrics‖ through prismof phenomenon of natural silence and homo silence is analyzed in compositegenre-stylistic modifications of poetic works of Ukrainian poet-shistdesyatnykVasyl Symonenko on example of works ―Journey to the country Opposite‖,―Fairy tale about Durylo‖, ―The Court‖. On example of genre difference: fairytale-upbringing, fairy-tale-parable, mysteries and fables peculiarities of thisfolklore-literature synthesis are explored. Reference to «silentio» as to measureof expression of esthetic position of the artist through own didactic assignmentof composite genres is analyzed. It is stressed that rethinking of folkloremotives in author‘s subject successfully satirizes social structure and started toanalyze one of the main problems of those times – coexistence of artist andpower. Thanks to its satirical dimension these works didn‘t appeal to concretetime and space coordinates, but oriented on allegorical plot that successfullywas framed with the measures of symbolic grotesque.It is proved that lyric work of V. Symonenko is marked with its individualpattern and intonation through contrast antethicness of idea-thematicinformation content natural silence put in subtext of works. It foundspersonification in metaphoric language of composite genre-stylisticmodifications of fairy-tale-upbringing, fairy-tale-parable, mysteries and fables, that broadened moral-esthetic and cognitive function of work. Literature genresof didactic direction became a great contribution in artistic treasury of XXcentury, where image of silence as ―artistic origin‖ served as a measure ofexpression of deep thoughts of poet on reality of those times.

References

Бовсунівська Т. В. Основи теорії літературних жанрів :

монографія / Т. В. Бовсунівська. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2008. – 519 с.

Гарачковська О. Українська літературна казка 70-90-х років ХХ ст. : сюжетно-образна структура, хронотоп : автореф. дис. канд. філол. наук: спец. 10.01.01 «Історія літератури» / О. Гарачковська. – Кіровоград, 2008. – 18 с.

Дзюба І. «…І вічні питання до білого світу». Нотатки про

лірику Леоніда Талалая / І. Дзюба // СIЧ. – 1992. – № 2. – С. 33–37.

Історія української літератури ХХ століття: У 2 т. – К. :

Либідь, 1998. – Т. 2. – 456 с.

Колодій О. І. Притча і притчевість в українській прозі 70-80 років ХХ ст. : автореф. дис. канд. філолог. наук: спец. 10.01.06 «Теорія літератури» / О. І. Колодій. – К., 2000. – 20 с.

Сверстюк Є. Симоненко – ідея / Є. Сверстюк // На святі

надій: Вибране. – К., 1999. – 780 с.

Симоненко В. Поезії. Казки. Байки. З неопублікованого.

Проза. Літературні статті. Сторінки щоденника. Листи : У 2 томах / В. Симонеко. – Черкаси : Брама-Україна, 2004. – Т. 1 – 424 с.

Сніжко М. Оводи Василя Симоненка: Спогади і роздуми про поета / М. Сніжко. – Черкаси : Відлуння-Плюс, 2004. – 171 с.

Тарнашинська Л. Василь Симоненко: «Україно, ти моя

молитва» : Бібліографічний нарис /Л. Тарнашинська. – К., 2007. – 120 с.

Тарнашинська Л. Проекція Інґарденівської феноменології в літературознавчій антропології: антропологема індивідуального голосу в художньо-образній системі українського шістдесятництва / Л. Тарнашинська // Поетика художнього тексту. – Люблін, 2011. – Т. 2. – С. 99−108.

Ткаченко А. Спогад про спогад, або спроба традиційного коментаря / А. Ткаченко // Слово і час. – 1991. – № 1. – С. 38–40.

Published

2015-05-06

Issue

Section

Literature Studies