Lexical-thematic constituents of inner lexicon of a child of young preschool age

Authors

  • Наталія Галунова кафедра загального та прикладного мовознавства Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.31.7816

Keywords:

children‘s speech, free association experiment, lexical-

Abstract

The paper is devoted to one of the topical problems of contemporary linguistics, specifically to the children‘s speech researches and peculiarities of the formation of inner lexicon and lexical-thematic groups in it. It presents the analysis of a fragment of the free associative experiment with speaking children and Ukrainian-Russian bilinguals of young preschool age (that is period of age from three to five). The experiment took place in the Eastern part of Ukraine, precisely Kharkiv as well as in the Western part of the country – in Lviv. The total number of respondents is 416. This number is made of 208 respondents from Kharkiv (104 girls and 104 boys) and 208 respondents from Lviv (104 girls and 104 boys). In the paper we dwell on the issue of lexical-thematic constituents of inner lexicon of a child of young preschool age. The associative fields received in the experiment gave us an opportunity to form lexical-thematic groups of inner lexicon of Ukrainian speaking children and Ukrainian-Russian bilinguals of young preschool age. The analysis showed that there are 25 main lexical-thematic groups: «people», «proper names», «flora and fauna», «elements and nature phenomenon», «colours», «game, toys, sport games», «drinks, food and actions and characteristics connected with them», «alphabet, letters, sounds», «names of months, seasons and derivatives», «study», «clothes, accessories», «location», «direction of movement», «designation of movement», «transport and its components», «feeling of love», «house and its part», «quantity, size», «evaluation», «speech processes», «temperature state», «cognitive processes, memory», «words, that means sounds or their realization», «characters of fairy tale, myths and children‘s stories», «imperative». Taking into account the peculiarities of the problem we compared the results of our analysis with the lexical-thematic groups that were singled out by other researches basing on analysis of inner lexicon of children of other age groups. There were mentions and named the examples of the language norm‘s breaking as a result of impact of bilingualism onto a child‘s language and speech. The reactions that were received in our free associative experiment indicate the state of recipients as active language personalities. Different fragments of the world are in the sphere of their perception. The characteristics of the fragments are realized according to different parameters: time, space, movement, people‘s relationships, quantitative and quality characteristics of the objects. The conclusions made the necessity of further research of the other age group‘s inner lexicon and lexical-thematic groups in it obvious. Key words: children‘s speech, free association experiment, lexical- thematic groups, inner lexicon, monolingual, bilingual.

Author Biography

Наталія Галунова, кафедра загального та прикладного мовознавства Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

References

Акуленко А. А. Параметри внутрішнього лексикону дитини шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / Аліна Анатоліївна

Акуленко. – К., 2007. – 18 с.

Асаула М. М. Лексика «дитячого спілкування» у говірках Центральної Слобожанщини (Харківщини) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.01 «Українська мова» / Асаула Марина Миколаївна. – Х., 2011. – 20 с.

Асаула М. М. Психо-лінгво-вікові особливості дитячого мовлення / М. М. Асаула // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В. Н. Каразiна. – 2008. – № 798. Сер.: Філологія. –

Вип. 53. – С. 109–112.

Бакіна Т. С. Сучасний фольклор школярів: (Особливості творення і побутування) : дис. ... канд. філол. наук : спец. 10.01.07 «фольклористика» / Тамара Степанівна Бакіна – К., 1997. – 211 л.

Береснева Н. И. Доминанты образа мира современного русского ребѐнка / Н. И. Береснева // Антропоцентрический подход к языку. — 1998. — Ч. 2. — С. 161–172.

Береснева Н. И. Модель внутреннего лексикона в позднем онтогенезе (Ассоциативный эксперимент) : дис. … канд. филол. наук: спец. 10.02.19 «Теория языка» / Наталья Ириковна Береснева.

— Пермь, 1997. — 190 с.

Береснева Н. И. Периферийные реакции в детских

ассоциативных полях / Н. И. Береснева // Проблемы социо- и психолингвистики. — 2002. — № 1. — С. 53—55.

Богуш А. Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років : монографія / А. Богуш. – К. : Слово, 2010. – 374 с.

Богуш А. М. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / А. М. Богуш; М-во освіти і науки України. – К. : Слово, 2003. – 344 с.

Боть Л. П. Вивчення дитячого мовлення: історія та напрямки дослідження / Л. П. Боть, О. І. Малишева // Культура народів Причорномор‘я / Таврійський нац. ун-т. – Сімферополь, 2007. – № 120. – С. 63–67.

Боть Л. П. Поетапна еволюція форм дитячої комунікації (теоретичний аспект) / Л. П. Боть // Вісник Черкаського університету. Сер. : Філол. науки. –– Черкаси, 2004. – Вип. 59. – С. 144–149.

Боть Л. П. Психолінгвістичний аспект дитячого мовлення / Л. П. Боть // Актуальні проблеми менталінгвістики. – Черкаси, 2001. – Ч. 2. – С. 3–5.

Гавриш Н. В. Розвиток мовленнєвотворчої діяльності в дошкільному дитинстві : дис. ... д-ра пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (українська мова)»/ Наталія Василівна

Гавриш. – К., 2002. – 438 с.

Гасица Н. А. Ассоциативная структура значения слова в онтогенезе : дис. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / Гасица Наталия Александровна. — М., 1990. — 184 с.

Елисеева М. Б. Лексическое развитие ребѐнка от двух до трѐх лет / М. Б. Елисеева // Проблемы детской речи : материалы Всерос. конф., 26 нояб. 1999 г. — СПб, 1999. — С. 62—66.

Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психолінгвістичний та лінгвометодичний аспекти : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Л. О. Калмикова. – К. : НМЦВО,

– 320 с.

Крутій К. Л. Українська асоціація психолінгвістів

[Електронний ресурс]. – Режим доступу :

http://www.ukrdeti.com/psyx.php?lang=ru. – Заголовок з екрана.

Лурия А. Р. Речевые реакции ребенка / А. Р. Лурия // Речь и интеллект в развитии ребенка : сб. ст. / [под ред. А. Р. Лурия]. — М., 1928. — С. 228—235.

Мальцева Н. Г. Устный дискурс русских и английских детей в возрасте 5–6 лет : дис. … канд. филол. наук : 10.02.19 «Теория языка» / Наталия Геннадиевна Мальцева. — Саратов,

— 207 с.

Моісеєнко О. Ю. Дискурсно-прагматичні особливості дитячого мовлення (на матеріалі сучасної англійської мови) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец.

02.04 «Германські мови» / Олена Юріївна Моісеєнко. –– К., 1999. –– 20 с.

Моісеєнко О. Ю. Дискурсно-прагматичні особливості дитячого мовлення (на матеріалі сучасної англійської мови): дис. ... канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мови» / Моісеєнко Олена Юріївна. –– К., 1999. — 173 с.

Наумова Т. Н. О развитии значения слова в онтогенезе речи / Т. Н. Наумова // Психолингвистические исследования речи в

области лексики и фонетики. –– Калинин, 1983. –– С. 109–118.

Нефедова В. А. Зона фонетического реагирования в ассоциативном словаре школьника : автореф. дис. на соиск. учен. степени д-ра филол. наук : спец. 10.02.19 «Теория языка» / Валентина Александровна Нефедова. – Саратов, 2003 –– 25 с.

Рульова О. О. Номінативний аспект дитячого мовлення (на матеріалі французької, грецької, англійської та української мов) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец.

02.15 «Загальне мовознавство» / Олена Олександрівна Рульова. — Одеса, 2002. — 19 с.

Уфимцева Н. В. Развитие стратегий осознания значения слова в онтогенезе / Н. В. Уфимцева // Психолингвистические исследования в области лексики и фонетики : сб. ст. — Калинин, 1983. — С. 115—154.

Цейтлин С. М. Онтолингвистика и кафедра детской речи / С. М. Цейтлин // Онтолингвистика: некоторые итоги и перспективы : материалы науч. конф. — СПб., 2006. — С. 3—12.

Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Лингвистика детской речи : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. зав. / С. Н. Цейтлин. — М. : ВЛАДОС, 2000. — 240 с.

Шумарова Н. П. Мовна компетенція особистості в ситуації білінгвізму / Наталія Петрівна Шумарова. –– К. : Київський державний лінгвістичний університет, 2000. –– 283 с.

Published

2015-04-25

Issue

Section

Language Studies. Translation Studies