LANGUAGE ECONOMY IN GERMAN BY EXAMPLES OF COMPLEX AND SHORT WORDS

Authors

  • Ольга НЕЖИВА

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.41.14583

Keywords:

language economy, word, complex word, language, German

Abstract

The article deals with features of formation and development of language economy in German. The direct tendency to save is directly expressed in the ratio of the used linguistic means to the volume of information. Therefore, the starting point of the study of economics in this case is the reference to the fact that word formation and the formation of short words are important means of linguistic economy. Thus, in this work, the author pays attention to such ways of word formation as the formation of complex and short words, which tend to be economical in order to distinguish clear models of their formation. The article distinguishes such classifications as semantic-syntactic, structural and morphological.


References

Бодуэн де Куртенэ, И.А. (1963): Вспомогательный международный язык. Избранные труды: В 2 тт. Москва. Т. 2.

Ищенко, Н.Г. (2000): Словообразовательная синонимия в современном немецком языке. Киев.

Кирилюк, М. (2010): Інновації в лексиці німецької мови початку ХХІ ст. Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мово-знавство) : у 5 ч. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. Вип. 89 (3). С. 53–57.

Кирпиченко, О. Е. (2016): Інновації у словниковому складі німецької мови Держава та регіони Серія: Гуманітарні науки. № 1-2 С. 44-45.

Корягіна, А. Ю. (2012): Вимовна норма. Варіативність як головна її ознака (на матеріалі німецької мови). Наукові праці. Філологія. Мовознавство. Вип. 183. Т. 195. С. 45-49.

Нежива, О. М. (2012): Відображення якості освіти у сучасній Німеччині: соціально-філософський аналіз. Наукові записки КУТЕП. Київ. Вип. 13. С. 98-107.

Нежива, О. М. (2017): Міжкультурна комунікація як один із кроків успішної професійної діяльності. Стратегії міжкультурної комунікації в мовній освіті сучасного ВНЗ: зб. матер. IІI міжнародної науково-практичної конференції. К.: КНЕУ, 2017. С. 173-175.

Прищепа, В. Є. (2004): Дієслівні компресиви в сучасній німецькій мові як прояв лінгвістичної економії <http://eprints.zu.edu.ua/2036/1/04pveple.pdf > [online]. [cit. 10. 5. 2019].

Розен, Е. В. (2000): На пороге ХХІ века. Новые слова и словосочетания в немецком языке. Москва: Менеджер.

Слаба, О. В. (2014): Актуальні проблеми розвитку неологічної лексики в сучасній німецькій мові. Науковий вісник кафедри Юнеско КНЛУ. Серія: Філологія. Педагогіка. Психологія. Вип. 29. С. 110–114.

Стрельнікова, О. В. (2010): Економія і варіативність як мовні константи. Чернівці: Національний університет імені Юрія Федьковича.

Юнг, Г. (1996): Граматика немецкого язика. Москва.

Duden (2007): Das Herkunftswörterbuch: Etymologie der deutschen Sprache. 4. Auflage. Beltz: Weinheim.

Herberg, D. (2002): Neologismen in der deutschen Gegenwartssprache. Probleme ihrer Erfassung und Beschreibung. Deutsch als Fremdsprache. Leipzig. № 4. S. 195–200.

Keller, A. J. (1993): Kleines padagogisches Wörterbuch. Grundbegriffe-Praxisorientierungen-Reformideen. Freiburg; Basel; Wien: Herder.

Nezhyva, O. (2015): Higher education system in modern Germany: social-philosophical analysis. Future Human Image. №2 (5). Кyiv. pp. 164-170.

Seitz, K.(2002): Bildung in der Weltgesellschaft. Frankfurt a. M.

Wahrig, G. (2001): Deutsches Wörterbuch. Mit einem «Lexikon der deutschen Sprachlehre». Guterslon; Munchen: Bertelsmann Lexikon Verlag.

Issue

Section

Language Studies. Translation Studies