AUTHENTIC THINKING AS A REPRESENTATION OF POSTPOSTOMODERNISTIC VIEWPOINTS (IN MARK HADDON’S NOVEL “THE CURIOUS INCIDENT OF THE DOG IN THE NIGHT-TIME”)

Authors

  • Дмитро ДРОЗДОВСЬКИЙ

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.38.13350

Keywords:

postpostmodernism, “The Curious Incident of The Dog in the Night-Time”, Mark Haddon, autism, contemporary English novel

Abstract

In the paper, the author has analyzed the peculiarities of Christopher’s philosophy, the protagonist of the novel “The Curious Incident of The Dog in the Night-Time” by English writer Mark Haddon. It is emphasized that protagonist’s outlook embodies the principles of scientific approach of the reality and reveals the forms of new humanism. The cognitive specificity of the thinking of the teenager with Asperger's syndrome has been outlined: the inability to distinguish irony and the connotative meaning of words, the perception of God and the transcendental matters, the idealization of mathematics and the concept of “prime numbers”, etc.

References

Геддон, М. (2016). Загадковий нічний інцидент із собакою. (пер. з англ. Анастасія Рогоза). Харків: Клуб сімейного дозвілля.

Зиммель, Г. (1994). Человек как враг В Социологический журнал, № 2, 114-119.

Даценко, Т. (2014) Ресурси особистості, спрямовані на подолання страху: психологічний захист і копінг-стратегії В Теоретичні і прикладні проблеми психології, № 1(33), 150-155.

Титаренко, І., Лісовська, І. (2010). Явище соціопатичної поведінки як проблема для існування й розвитку сучасного українського суспільства. завдання та можливості соціальної роботи і корекції // Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. Випуск 4(8). Взято з http://www.ela.kpi.ua/bitstream/123456789/5228/1/10%20-%204%288%29% 20-%2032.pdf

Lazarus, R. (1966). Psychological Stress and the Coping Process. Front Cover. McGraw-Hill.

Lazarus, R., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York, Springer.

Vermeulen, T., Van Den Akker, R. (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics and Culture, 2.0.

Issue

Section

Literature Studies