MOCKERY AS A METHOD FOR REVEALING INDIGENOUS IDENTITY IN THE WORKS OF SHERMAN ALEXIE

Authors

  • Наталія БЕРЕЗНІКОВА

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.37.13003

Keywords:

identity, indigenous tribe of the Northern America, humor, irony, mockery, kitsch, literature of indigenous writers

Abstract

The article considers the role of humor, mockery and kitsch as a marker of the native identity in the works of Sherman Alexie, a modern indigenous writer of the Northern America. It enlightens the usage of such impressive tools as mockery and kitsch in the resistance against the  mainstream culture policy in attitude to surviving and saving the native tribe of Coeur d’Alene reservation. It is analyzed and provided with text samples that are suggested the usage of mockery and kitsch by young Indians on the novel  “That is What It Means to Say Phoenix, Orizona” from “The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven” and the screenplay of the movie “Smoke Signals”.

References

Базова В. «Міфема лосося як носій індіанської сінгулярності в контексті оповідання Шермана Алексі «Найкрутіший індіанець у світі» / В.Базова // Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. – Вип.35. – К.: 2017. – С.49-54.

Бобилевич Гражина. Китч как конфликт ценностей (на примере портретов дочери кисти Александра Максовича Шилова) / Гражина Бобилевич // Revitalizace Hotnot: Umeni a LiteraturaII. Ed. J.Dohnal. – Brno, 2015 – С.115-120.

Гундорова Т. Кітч і Література. Травестії. /Т.Гундорова.– Факт, 2008. –284 с.

Донкіс Л. Збентежена ідентичність і сучасний світ / Леонідас Донкіс: (пер. З англ. О.Буценко). – К.:Факт, 2010. – 311 с.

Колісниченко А. Першостихії як засіб гармонізації художнього простору поеми Гарта Крейна «Міст»/ А.Колісниченко //Вісник Міжнародного гуманітарного університету. – Серія: Філологія, 2016. – Вип. 22. – С.70-72.

Поліщук О. «Стьоб» в українській сьогочасній літературі» / О.Поліщук // Слово і час. – 2009. – №11. – С. 68-74.

Ставицька Л. Український жарґон: Словник. – К., 2005. – 496 с.

Шостак О. «Иронический китч как способ выявления национальной идентичности» / О.Шостак //Revitalizace Hotnot: Umeni a LiteraturaII. Ed. J.Dohnal. – Brno, 2015 – С.255-263.

Шостак О. «Постмодерний кітч як шлях до вияву національної ідентичності у творчості Джералда Візенора» / О.Шостак //Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. – Вип.34. – К.: 2016. – С.244-257.

Шостак О. «Опозиція «Свій – Чужий» у сприйнятті національної ідентичності корінних жителів Північної Америка/О.Шостак // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (25). – К.: НАУ, 2017. – С.137-143.

Alexie Sherman “The Lone Ranger and Tonto FistFight in heaven”/Sherman Alexie. – New York: Harper Perennial, 1994. – 223 p.

Alexie Sherman “Smoke Signals”A Screenplay/ Sherman Alexie. – New York: Hyperion, 1998. – 179 p.

Alexie Sherman. Interview “The Gardian”/ [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://www.theguardian.com/books/2008/may/03/featuresreviews.guardianreview13

Cocot Monika “The games with kitsch in the works of Sherman Alexie and Tomas King” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cambridgescholars.com/download/sample/61815

Smoke Signals. Dir. Chris Eyre. Miramax Films, 1998. / Smoke Signals. Dir. Chris Eyre. Miramax Films, 1998.

Issue

Section

Literature Studies