OCCASIONAL BORROWINGS AND NEOLOGISMS IN THE LANGUAGE OF BILINGUALS: COGNITIVE AND PRAGMATIC FUNCTIONAL ASPECTS

Authors

  • Олена ТКАЧИК

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.37.13000

Keywords:

borrowings, language interference, neologism, bilinguals, concept, cognitive linguistics, contact linguistics, pragmatics

Abstract

The article looks into the question of cognitive and pragmatic peculiarities of usage of English neologisms as opposed to occasional  borrowings in the language of Ukrainian-English bilinguals from the point of view of contact linguistics, cognitive linguistics, pragmatics and neology.

References

Виноградов В.А. Стратификация нормы, интерференция и обучение языку // Лингвистические основы преподавания языка. – М., 1983. – С. 44–65.

Жаботинская С.А. Лексическое значение: принципы построения концептуальной сети // Pstyga, Alicja (red.) Zlovo z perspektywy jezykoznawcy i tlumacza, tom II. – Gdansk: Widawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego. – 2005. – p. 53-62.

Заботкина В.И К вопросу о когнитивной неологии // Горизонты современной лингвистики: Традиции и новаторство: Сб. в честь Е. С. Кубряковой под. ред. Н.К.Рябцевой. – М.: Языки славянских культур, 2009. – 337–349 с.

Іноземні мови // Освіта.ua – Режим доступу: http://osvita.ua/languages/49046

Хапилина Е.В., Багана Ж. Контактная лингвистика. Взаимодействие языков и билингвизм. Монография. – М.: Флинта. – 180 с.

EF English Proficiency Index – Режим доступу: http://www.ef.com/epi/?mc

Howard Giles (1974). Review of Susan M. Ervin-Tripp 'Language acquisition and communicative choice: essays by Susan M. Ervin-Tripp' Language in Society, 3, pp 145-146. Cambridge Journals.

O'Malley J.M. & Chamot A.U. Learning strategies in second language acquisitation. – Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Traugott 1999 – E. C. Traugott. The Role of Pragmatics in Semantic Chаnges // Jeff Verschueren Pragmatics in 1998: Selected papers from the 6th International Pragmatics Conference. Vol. II. p. 93–102. Antwerp: International Pragmatics Association, 1999.

Issue

Section

Language Studies. Translation Studies