DIALECTICS OF THE FICTIONAL, PERSONIFIED AND REAL, PUBLIC-RELATED IN THOMAS PYNCHON’S «THE GRAVITY’S RAINBOW» AND WILLIAM GASS’S «THE TUNNEL»
DOI:
https://doi.org/10.18372/2520-6818.35.11730Keywords:
dialectical unity, the biblical dichotomy, historiographic discourse in fictionAbstract
The article analyzes a dialectical unity of the fictional and reality-based modes of narration in T. Pynchon’s The Gravity’s Rainbow and W. Gass’s The Tunnel. In the first novel, the biblical dichotomy of the Preterite and the Elect is deconstructed into a futuristic scenario of a symbiotic man-and-machine entity (immachination), and in The Tunnel the fictional versus real dichotomy is represented in terms of the historiographic discourse in fictionReferences
Лелис Е. И. Теория подтекста. – Режим доступу. http://elibrary.udsu.ru/xmlui/bitstream/handle/123456789/7797/2011280.pdf?sequence=1
Сушко С. Концептуальна множина та художня структура образу дому у романах Вільяма Гесса «TheTunnel» та «MiddleC». Сучасні літературні студії. Феномен дому в літературознавчій перспективі. Збірник наукових праць. Вип. 13. Гол. ред.Н.О. Висоцька. – К.:Вид. центр КЛНУ, 2016. – 739 с. (с. 535-549).
Bloom, Harold. ThomasPynchon.–Режим доступу. https://books.google.com.ua/books?id
Gass William H. The Tunnel: Dalkey Archive Press. Second printing, 2007. – 652 p.
Duyfhuizen Bernard. «A SUSPENSION FOREVER AT THE HINGE OF DOUBT»: THEREADER-TRAP OF BIANCA IN _GRAVITY’S RAINBOW_. Режим доступу. http://pmc.iath.virginia.edu/text-only/issue.991/duyfhu-1.991
Jahshan P.Dark Margins: Invisibility and Obscenity in Thomas Pynchon’s V., The Crying of Lot 49, and Gravity’s Rainbow. – Режим доступу. http://transatlantica.revues.org/4860
Pynchon Thomas. Gravity’s Rainbow – Режим доступу. http://pdfsb.net/gravity%C2%B4s+rainbow