LEXICOGRAPHY AS A RESOURSE OF PROFESSIONAL ACTIVITY OF THE FUTURE TRANSLATOR

Authors

  • Марина РУДІНА

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.34.11460

Keywords:

lexicography, motivation to study, subject position in studying, lexicographical culture, professional activity

Abstract

The article shows the problem of student’s motivation to studying lexicography course as an important resource of translator’s professional activity. The importance of studying lexicography shows the European point of view to the formation of foreign communicative competence, realizing the sense of translation as an aspect of professional activity, subject position in learning foreign languages for the realization of personal discourses, lexicographical culture of a person, historical aspect of the development of English lexicography, corpus lexicography and modern processes of creating dictionaries. Ukrainian students focus on the most common challenges arising in the process of learning English for the future professional activity.

References

Жуковська В. Вступ до корпусної лінгвістики: навчальний посібник / В. Жуковська – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. – 142 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – К.: Ленвіт, 2003. – 261 с.

Концепція державної цільової національно-культурної науково-технічної програми розвитку національної словникової бази України на 2008 – 2015 роки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ulif.org.ua/sites/default/files/PROJECT.pdf.

Коцюк Л. Використання корпусів текстів у процесі укладання словників / Л. Коцюк // Лексикографічний бюлетень. Випуск 13. – Київ, 2006. – С. 15 – 19.

Кричевский В. Профессиональная деятельность директора общеобразовательной школы как объект междисциплинарного исследования. Автореф. дис… д-ра пед. наук. – СПб., 1993. – 65 с.

Рудіна М. Сучасні аспекти формування іншомовної комунікативної компетентності та навичок перекладу у студентів-філологів / М. Рудіна // Фаховий та художній переклад: теорія, методологія, практика: Мат. ІХ Міжнар. наук-практ. конф. (Київ, 15-16 квітня 2016 р.), – К.: Аграр Медіа Груп, 2016. – С. 335 – 340.

Семеног О. Словник у професійній діяльності: ціннісні орієнтири / О. Семеног // Зб. наук. праць ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи» (12 – 14 листопада 2012 р.), Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. – Львів. – С. 271 – 274.

Укладання термінологічних словників: концептуальність реєстрових слів-термінів, дискурс словникової статті та напрямки майбутніх досліджень / І. О. Голубовська, В. Я. Жалай,

Н. М. Биховець, Т. Г. Линник, А. Ф. Пархоменко, І. І. Рахманова,

Л. М. Рубашова // Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. – К.: Логос, 2012. – С. 3 – 20.

Чарнецкі К. Психологія професійного розвитку особистості: Автореф. дис. докт. псих. наук /19.00.07. – К, 1999. – 48 с.

Широков В. Феноменологія лексикографічних систем / В. Широков. – К. : Наукова думка, 2004. – 328 с.

Atkins B.T.C. Tools for Computer-Aided Corpus Lexicography: the Hector Project // Acta Linguistica Hungarica 41 (1 – 4), 1993. – P. 5-71.

Hartman R.R.K. On Theory and practice // Lexicography: Principle and Practice. – London – New York: Academic Press, 1983. – P. 3 – 11.

Issue

Section

Language Studies. Translation Studies