ONTOLOGY OF READING: RECEPTION OF THE FICTIONAL WORLD OF A CHILDHOOD

Authors

  • Роксоляна КОХАН

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.33.11334

Keywords:

fictional world, interpretation, reader, intentional idea

Abstract

The research suggests certain aspects of the literary text analysis from the point of view of the main methodological approaches of the reception aesthetics that adds some new levels of the literary and artistic phenomena studies to the contemporary literary criticism context, broadens the horizons of reception, understanding and interpretation of artistic phenomena. Those peculiarities of the nature of the artistic phenomenon and the way of its addressing that format a certain way of reading in the literature about children are studied.

References

Еко У. Поетика відкритого твору / Умберто Еко // Слово. Знак. Дискурс : [антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької]. – Львів : Літопис, 2001. – С. 525–538.

Зубрицька М. Homo legens: читання як соціокультурний феномен / М. Зубрицька. – Львів: Літопис, 2004. – 352 с.

Ізер В. Процес читання, феноменологічне наближення / Вольф Ізер // Слово. Знак. Дискурс: [антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької]. – Львів: Літопис, 2001. – С. 349–368.

Компаньон А. Демон теории / Антуан Компаньон – М.: Изд-во Сабашниковых, 2001. – 307 с.

Мацевко-Бекерська Л. Наративні стратегії малої прози (на матеріалі української літератури кінця ХІХ – початку ХХ століть): Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук за спец. 10.01.06 – теорія літератури; 10.01.01 – українська література / Л. Мацевко-Бекерська. – К., 2009. – 407 с.

Сартр Ж.-П. Что такое литература? / Жан-Поль Сартр. – СПб.: Алетейя, 2000. – 466 с.

Червінська О.В., Зварич І.М., Сажина А.М. Психологічні аспекти актуальної рецепції тексту : Теоретико-методологічний погляд на сучасну практику словесної культури: Науковий посібник / О. Червінська, І. Зварич, А. Сажина. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2009. – 284 с.

Issue

Section

Literature Studies