МОРФОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДИТЯЧОГО МОВЛЕННЯ НА ЕТАПІ СТАНОВЛЕННЯ І ОВОЛОДІННЯ РІДНОЮ МОВОЮ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2520-6818.36.12198Ключові слова:
дитяче мовлення, діти, мова, морфологія, семантичні особливості, довготривале дослідженняАнотація
Робота присвячена аналізу дитячого мовлення, зокрема морфологічним особливостям турецької мови на етапі її формування у дітей. Предметом аналізу стало мовлення дітей віком від 24 до 36 місяців, яке було розглянуто у морфологічному аспекті. У дослідженні взяли участь 11 малюків, за якими спостерігали в певних часових інтервалах протягом 10 місяців на ігрових майданчиках, у школах та вдома. Записи дитячої мови, що були зроблені під час дослідження, здійснювалися за згодою батьків. Аналізуючи отримані дані, було з’ясовано, що малюки під час вимови змінювали та переставляли окремі голосні та приголосні звуки турецької мови, що спричинювало морфологічні зміни в деяких лексичних категоріях. Протягом дослідження була здійснена класифікація помічених і зафіксованих семантичних та морфологічних змін у мові дітей віком від 24 до 36 місяців, які відбуваються на етапі формування та засвоєння рідної мовиПосилання
Aksan D. Anlambilim Konuları ve Türkçe’nin Anlambilimi, Ankara, Engin Yayınevi, 1998.
Baykoç, Dönmez. N. Dil Gelişimi ve Dil Gelişimini Değerlendirmede Kullanılan Testler, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1986 – 1, 32.
Cengiz, Ö. Türk Annelerin Çocuklarına Kitap Okurken Kullandıkları Dilsel Kodlar ve Etkileşim Biçemi. (The linguistic codes and the types of verbal interactions of Turkish mothers in the context of shared book reading). Unpublished Dissertation. Dokuz Eylül University, İzmir, 2010.
Cengiz, Ö. The Language Use of Turkish Mothers in the Context of Shared Book Reading. Hacettepe University Journal of Faculty of Letters, 2013 – 30, 1, 97–114.
Çakır , H.& Cengiz, Ö. A study on Turkish motherese in the context of toy play, Journal of Language and Linguistic Studies, 2016 – 12,1 20–31.
Cengiz, Ö. & Çakır, H. Okulöncesi Çocuklarda Dilbilgisel Eğretileme Kullanımının Ortaya Çıkış Sürecinde Annelerinin Etkisi (The Effects of Mothers in the Emergence of Grammatical Metaphor Use in Preschoolers).
Dilbilim Araştırmaları, 2012 – 2, 21–39.
DeMunck, Victor C. & Sobo, Elisa J. (Eds). Using methods in the field: a practical introduction and casebook. Walnut Creek, CA: Alta Mira Press, 1998.
DeWalt, Kathleen M. & DeWalt, Billie R. Participant observation: a guide for fieldworkers. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2002.
Eisenbeiss, S. Merkmalsgesteuerter Grammatikerwerb. Doctoral dissertation, University of Düsseldorf, Germany, 2003. http://docserv.uniduesseldorf.de/servlets/DerivateServlet/Derivate- 3185/1185.pdf
Ekmekçi, Ö. & Keşli, Y. Türk Çocuklarının Anadil Edinimindeki Edimbilimsel Gelişmeleri. 15. Dilbilim Kurultayı Bildirileri İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları, 2001 – pp. 251–256.
Field, J. Child-directed speech. In Psycholinguistics: The key concepts, London: Routledge, 2004.
Gallaway, C. & Richards, B. (eds.). Input and interaction in language acquisition. London: Cambridge University Press, 1994.
Günay, V. D. Dil ve İletişim, İstanbul; Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 2004.
Karacan, E. Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi, Klinik Psikiyatri Dergisi, 2000 – 3 (4), 263–271.
Kabadayı, A. 3–6 Yaş Anaokulu Çocuklarının Kurdukları Cümlelerin Sözdiziminin Cinsiyetleriyle Karşılaştırılması: Çocuktan Al Haberi, Selçuk İletişim, 2001 – 2, 40–46.
Kabadayı, A. A Comparative Study on the Importance of Babytalk method, Technique in Family-Baby Communication and Some Suggestions to the Adults, Selçuk İletişim, 2001 – 125–133.
Küntay, A., & Slobin, D. I. Listening to a Turkish mother: Some puzzles for acquisition. In D. I. Slobin, J. Gerhardt, A. Kyratzis, & J. Guo (Eds.), Social interaction, social context, and language: Essays in honor of Susan Ervin-Tripp Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1996 – pp. 265–286.
Küntay, A. C. & Slobin, D. I. Putting interaction back into child language: Examples from Turkish. Psychology of Language and Communication, 2002 – 6, 5–14.
Küntay, A. C. & Ahtam, B. Effect of maternal education on Turkish. mothers’ styles of reminiscing with their children, Turkish Journal of Psychology, 2004 – 19(54), 19-31.
Ochs, E., & Schieffelin, B. B. Language acquisition and socialization: Three developmental stories and their implications. In R.A. Shweder & R.A. Levine (Eds.), Culture theory: Essays on mind, self and emotion. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1984.
Özbay, M. 0-6 Yaş Grubu Çocuklarındaki Dil Gelişiminin Türkçe Öğretimi Açısından Önemi, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 2001 – 17, 102–116.
Özgediz, S. Çocuk Gelişiminin Temel İlkeleri, Ankara: Boğaziçi Üniversitesi Yayını, 1979.
Slobin, Dan I., Bowerman, Melissa, Brown, Penelope, Eisenbeiss, Sonja& Narasimhan, Bhuvana. – Putting Things in Places: Developmental Consequences of Linguistic Typology. In J. Bohnemeyer, & E.Pederson (Eds.), Event Representation in Language and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
Trochim, W., Donnelly, J. P ., Arora, K. – Research Methods: The Essential Knowledge Base, USA, Cengage Learning, 2015.
Türkay, F. – Türk Annelerin ad /eylem kullanımlarının Bağlam etmeniyle ilişkisi. 21. Dilbilim Kurultayı Bildirileri Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları, 2007 – pp. 273-276.
Zevenbergen, A. A., & Whitehurst, G. J. – Dialogic reading: A shared picture book reading Intervention for preschoolers. In A.Van Kleeck, S. A. Stahl, & E. B. Bauer (Eds.). On reading books to children: Parents and Teachers. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2003.