ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОЇ СИСТЕМИ ДОРОСЛОЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Олена Яригіна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.26.20185

Ключові слова:

адаптація, вибір, культурне середовище, моральні орієнтири, резильєнтність, саморегуляція, самоусвідомлення, соціальна група, формування особистості, цінності

Анотація

Сучасні обставини життя людей в Україні і світі вимагають високого рівня навичок адаптації. Одним з важливих завдань в таких умовах є формування надійних психологічних опор, однією з яких може виступати ціннісна система особистості.

У даній статті представлене дослідження факторів, які впливають на формування та розвиток системи цінностей особистості. Мета дослідження полягає у виявленні та аналізі факторів розвитку ціннісної системи, та їх зв’язків. А також визначенні динаміки формування ціннісних та моральних орієнтирів на різних етапах розвитку особистості, прояснення їх ролі у самоідентифікації, здатності робити вибори в умовах мінливих обставин життя.

В роботі в якості методів були використані міждисциплінарні теоретико-аналітичні підходи, які включали дослідження психологічних, педагогічних та культурологічних аспектів розвитку особистості. Були застосовані методи логіко-структурного аналізу наявних наукових даних, а також систематизація, порівняння та структурування виявлених чинників впливу на становлення ціннісних орієнтирів особистості.

В результаті проведеної роботи були виділені такі фактори впливу як сімейне виховання, досвід міжособистісної взаємодії з іншими індивідами в цілому і зі значущими дорослими чи авторитетними особами зокрема, власний життєвий досвід, рівень задоволення потреб, розуміння сенсовності висунутих вимог з боку суспільства, вплив культурно-інформаційного середовища, рівень власної суб’єктності.

Розглядаючи більш детально, можна зауважити динамічний та мінливий характер формування ціннісної системи. Так в ранньому дитячому віці домінуючий вплив створюють емоційно безпечні стосунки в родині, які впливають на здатність особистості успішно інтегрувати запропоновані норми суспільства. У шкільному віці на передній план виходить роль міжособистісної взаємодії та навчання моральним нормам в колективі. Період підліткового віку характеризується актувалізацію вибору референтної групи та її впливом на людину. На цьому етапі може відбутися суттєве переосмислення тих ціннісних орієнтирів, які були сформовані раніше.

На етапі професійного становлення важливу роль відіграє критичне мислення та ступінь інтегрованості соціальних та індивідуальних норм, досліджуються різні ціннісні та поведінкові моделі, реалізується власний вибір та регуляція моральних орієнтирів.

В подальшому зріла особистість формує сталу, але пластичну ціннісну систему, яка власні вибори та соціо-культурний контекст.

У висновку можна прийти до розуміння ціннісної системи, як динамічної структури, яка може постійно змінюватись під впливом зовнішніх та внутрішніх факторів, при цьому зберігаючи свою опорну функцію та слугуючи важливим елементом самоусвідомлення та адаптації особистості до мінливих умов життя.

Downloads

Опубліковано

2025-06-26