СУЧАСНІ ВИКЛИКИ У СФЕРІ ОСВІТИ: ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ОЧИМА СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.26.20176Ключові слова:
академічна доброчесність, здобувачі вищої освіти, інтелектуальна власність, освітнє середовище, штучний інтелектАнотація
У статті розглядаються етичні виклики, що постають у процесі впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) в освітній простір, зокрема очима студентів. Проаналізовано досвід використання ШІ в підготовці здобувачів вищої освіти, зокрема особливу увагу приділено питанням етики, формуванню практичних навичок та впливу технологій на навчальний процес. На основі концепції траєкторії інтеграції ШІ в освітнє середовище визначено ключові напрями його впровадження в освітній процес, серед яких – персоналізація навчання, мотиваційна підтримка та розвиток метанавичок. Окрему увагу приділено правовим аспектам етичного використання ШІ, зокрема проблемам захисту інтелектуальної власності й регуляції інновацій.
Мета статті – емпірично дослідити етичні аспекти використання можливостей штучного інтелекту в освіті та науці з позиції студентської молоді. Завдання дослідження: проаналізувати досвід використання ШІ у підготовці здобувачів вищої освіти; проаналізувати модель траєкторії інтеграції штучного інтелекту в освітнє середовище; розглянути правові аспекти етичного використання ШІ; провести емпіричне дослідження щодо етичних аспектів використання можливостей ШІ в освіті та науці з позиції студентської молоді. Для досягнення поставленої мети були використані такі методи дослідження: науковий аналіз, систематизація, узагальнення, порівняння, анкетування. У результаті проведеного дослідження було проаналізовано досвід використання ШІ в підготовці здобувачів вищої освіти та модель траєкторії інтеграції штучного інтелекту в освітнє середовище; розглянуто правові аспекти етичного використання ШІ та проведено емпіричне дослідження щодо етичних аспектів використання можливостей ШІ в освіті та науці з позиції студентської молоді. Висновки. Результати емпіричного дослідження засвідчили високий рівень інтеграції ШІ в навчальну діяльність студентів, зокрема для пошуку інформації, редагування текстів, планування чи генерації ідей. Водночас виявлено низку етичних викликів: нечітке розмежування між допустимими і недопустимими формами використання ШІ, «перекладання» моральної відповідальності з користувача на ШІ-технології, а також низький рівень правової обізнаності щодо авторських прав і академічної доброчесності.