ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ: ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.26.20174Ключові слова:
вища педагогічна освіта, вчитель, зміст освіти, педагог, педагогічна освіт, якість освітиАнотація
Тривалі соціально-економічні виклики спричиняють виникнення нових тенденцій у взаємодії як у сфері надання психолого-педагогічних та соціально-психологічних послуг, так і в підготовці фахівців закладами вищої освіти до професійної діяльності. Соціальні трансформації висувають на перший план педагогічні та професійні засади підготовки кадрів для посилення економічного потенціалу країни й покращення можливостей її кадрового ресурсу. На цьому тлі сформувалось поняття «професійний розвиток педагога, вчителя, викладача». Дослідники вже доклали значних зусиль для визначення характеристик цього поняття, ідентифікуючи при цьому як нові дефініції, так і різноманітні деформації, що з ним пов'язані.
Мета дослідження полягає у створенні обґрунтованого уявлення про шляхи задоволення суспільних запитів щодо розв’язання актуальних проблем педагогічної психології. Також наше дослідження має на увазі аналіз теоретичних й практичних засад сучасних підходів до організації та цілей професійного розвитку майбутніх фахівців.
Методи абстрагування та зворотного аналізу дозволили виокремити ряд актуальних проблем, а метод узагальнення запропонувати їх розв’язання. До таких проблем було віднесено:
Проблеми інклюзивної освіти. Невідповідність кількості дітей з особливими потребами стану готовності закладів освіти забезпечити таким дітям належне виховання і супровід.
Проблеми доцільності навчання дітей з шестирічного віку. Це питання постійно піднімається і з’ясовуються нові підходи до його вирішення.
Проблеми впровадження ІКТ в навчально-виховний процес закладів освіти.
Проблеми впровадження різнопланових інноваційних технологій в закладах освіти.
Проблеми організації ефективної діяльності психологічної служби в закладах освіти.
Проблеми вдосконалення психологічної компетентності фахівців у галузі освіти.
У результаті проробленого дослідження виявлено, що в такому розрізі проблем актуального значення набуває психолого-педагогічна підготовка як основа професійної підготовки вчителя, викладача, що передбачає формування комунікативних умінь та компетенцій у сфері людських відносин. Як висновок зазначимо зростання актуальності вивчення професійної мобільності викладача вищої школи як суттєвого компоненту його професійної діяльності.