ВПЛИВ ДОВЕРБАЛЬНОЇ ТРАВМИ НА ВИНИКНЕННЯ ПРОКРАСТИНАЦІЇ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19364Ключові слова:
довербальна травма, здобувачі вищої освіти, прокрастинація, тривожність, я-реконструкціяАнотація
У статті подано результати теоретичного аналізу феномену «прокрастинація» та емпіричного дослідження особливості впливу рівня довербальної травми на інтенсивність прояву прокрастинації у здобувачів вищої освіти. Мета дослідження полягає в теоретичному обгрунтуванні та емпіричному дослідженні психологічних особливостей прокрастинації у здобувачів вищої освіти. Проведено предметний аналіз поняття «прокрастинація» у здобувачів вищої освіти. Констатовано, що прокрастинація здебільшого є реакцією психіки людини на обов’язкові до виконання заплановані справи; вона виявляється у тому, що особистість, яка передбачає потребу виконувати конкретні важливі справи, саботує таку вимушену потребу та відволікається своєю увагою на побутові справи чи розваги. Емпіричне дослідження проводилося упродовж червня-липня 2024р. з використанням комплексу емпіричних методів: «Шкали загальної прокрастинації» К. Лей – для кількісної оцінки рівня схильності досліджуваних до відтермінування власних завдань; авторської методики М.Дворник «Причини особистісної схильності до відтермінування завдань» – для з’ясування провідних причин прокрастинації та принципової різниці між ними, опитувальника «Діагностика довербальних травм згідно методу психотерапії «Я-реконструкція» для визначення рівня довербальної травми у досліджуваних. Для обробки даних застосовано математико–статистичний метод: коефіцієнт лінійної кореляції r Пірсона.Досліджено та описано характер зв’язків рівня прокрастинації з окремими особистісними схильностями особистості до відтермінування завдань. Виявлено, що ключовими причинами відтермінування є: знижений рівень зацікавленості, недооцінка готовності до виконання, страх. Емпірично досліджено особливості впливу рівня довербальної травми на інтенсивність прояву прокрастинації у здобувачів вищої освіти. Результати: виявлено наявність взаємозв’язку між загальним рівнем прокрастинації та довербальними травми. Зроблено висновок, що зі збільшенням показника рівня розвитку довербальних травм збільшується показник загального рівня прокрастинації. У поточній життєвій обстановці саме робота з усвідомленням психологічних процесів, що відбувалися у довербальний період розвитку особистості допомагає зменшенню загального рівня тривожності, а отже впливатиме на зменшення рівня прокрастинації у здобувачів вищої освіти при виконанні поставлених завдань.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бурка, Д., & Юен, Л. (2019). Прокрастинація. Чому ви даєтеся до неї та що можна зробити з цим вже сьогодні. Львів: Видавництво Старого Лева.
Дворник, М. (2018). Прокрастинація в конструюванні особистісного майбутнього. Монографія. Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. Кропивницький: Імекс-ЛТД.
Павленко, Т. (2021). Метод психотерапії «Я-реконструкція» (вступ в метод). Київ: Психобук.
Павленко, Т. (2022). Опитувальник «Діагностика довербальних травм згідно методу психотерапії «Я-реконструкція» (ДДТ. ЯР)». Київ : Психобук.
Павленко, Т. (2024). Метод психотерапії «Я-реконструкція». Навчальний посібник для першого курсу. Київ : Психобук.
Павленко, Т. (2023). Розуміння конструкту «бажання» в структурі особистості відповідно методу психотерапії «Я-реконструкція». Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. 1(22). 118-125
Ferrari, J. & Tice, D. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: a task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality. Vol. (34). 73–83.
Haycock, L., McCarthy, P., & Skay, C. (1998). Procrastination in college students: The role of selfefficacy and anxiety. Jou. of Counseling and Development.
Jackson, T. (2003). The impact of hope, procrastination, and social activity on academic performance of midwestern college student. Education.
Knaus, B. (2002). The Procrastination Workbook: Your Personalized Program for Breaking Free from the Patterns That Hold You Back.
Milgram, N., Marshevsky S., & Sadeh, C. (1995). Correlates of academic procrastination: discomfort, task aversiveness and task capability. Journal of Psychology. Vol. 129 (2). 145-155.
Milgram, NA, Gehrman, T., & Keinan, G. (1992). Procrastination and emotional upset: A typological model. Personality and Individual Differences. Vol. 13 (12). 1307– 1313
Steel, P. (2010). The Procrastination Equation: How to Stop Putting Things Off and Start Getting Stuff Done. New York: HarperCollins.
REFERENCES
Burka, D., & Juen, L. (2019). Prokrastinacіja. Chomu vi daєtesja do neї ta shho mozhna zrobiti z cim vzhe s'ogodnі [Procrastination. Why you give in to it and what you can do about it today]. L'vіv: Vidavnictvo Starogo Leva.
Dvornik, M. (2018). Prokrastinacіja v konstrujuvannі osobistіsnogo majbutn'ogo. Monografіja [Procrastination in the construction of personal future. Monograph]. Іnstitut socіal'noї ta polіtichnoї psihologії NAPN Ukraїni. Kropivnic'kij: Іmeks-LTD.
Pavlenko, T. (2021). Metod psihoterapіi «Ja-rekonstrukcіja» (vstup v metod) [Method of psychotherapy «I-reconstruction» (introduction to the method)]. Kiїv: Psihobuk.
Pavlenko, T. (2022). Opituval'nik «Dіagnostika doverbal'nih travm zgіdno metodu psihoterapії «Ja-rekonstrukcіja» (DDT. JaR)» [Questionnaire ‘Diagnostics of preverbal traumas according to the method of psychotherapy «I-reconstruction» (SRT. SR)»]. Kiїv : Psihobuk.
Pavlenko, T. (2024). Metod psihoterapії «Ja-rekonstrukcіja». Navchal'nij posіbnik dlja pershogo kursu [ Self-reconstruction method of psychotherapy. Study guide for the first year of study]. Kiїv : Psihobuk.
Pavlenko, T. (2023). Rozumіnnja konstruktu «bazhannja» v strukturі osobistostі vіdpovіdno metodu psihoterapії «Ja-rekonstrukcіja» [Understanding the construct «desire» in the structure of personality according to the method of psychotherapy «I-reconstruction»]. Vіsnik Nacіonal'nogo avіacіjnogo unіversitetu. Serіja: Pedagogіka. Psihologіja: zb. nauk. pr. 1(22). 118-125.
Ferrari, J. & Tice, D. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: a task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality. Vol. (34). 73–83.
Haycock, L., McCarthy, P., & Skay, C. (1998). Procrastination in college students: The role of selfefficacy and anxiety. Jou. of Counseling and Development.
Jackson, T. (2003). The impact of hope, procrastination, and social activity on academic performance of midwestern college student. Education.
Knaus, B. (2002). The Procrastination Workbook: Your Personalized Program for Breaking Free from the Patterns That Hold You Back.
Milgram, N., Marshevsky, S., & Sadeh, C. (1995). Correlates of academic procrastination: discomfort, task aversiveness and task capability. Journal of Psychology. 129 (2). 145-155.
Milgram, NA, Gehrman, T., & Keinan, G. (1992). Procrastination and emotional upset: A typological model. Personality and Individual Differences. 13 (12). 1307– 1313
Steel, P. (2010). The Procrastination Equation: How to Stop Putting Things Off and Start Getting Stuff Done. New York: HarperCollins.