ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ РЕТРОСПЕКЦІЇ В ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19360Ключові слова:
психологічне дослідження, методи психологічного дослідження, інтроспекція, ретроспекція, ідеографічний аналіз, ретроспективний аналіз, метод ретроспекції, динаміка ціннісних орієнтаційАнотація
Стаття присвячена проблемі діагностики індивідуальних змін, що відбуваються з психікою людей в умовах різного роду суспільних криз.
Метою статті є теоретичне та емпіричне обґрунтування використання методу ретроспекції для опрацювання даних психологічних досліджень. Цей метод базується на усвідомленні людиною тих змін, які відбуваються з її психікою, порівнюючи сьогоденне самосприйняття (інтроспективний аналіз) з тим, якою вона сприймала себе в минулому. У статті детально розкрито сутність та особливості методу ретроспективного аналізу, показано переваги його використання для вивчення динамічних процесів за умов, коли в часовій перспективі було втрачено можливість використати лонгітюдний спосіб організації дослідження. Описано процедуру застосування методу ретроспекції для аналізу ціннісних орієнтацій студентів як системостворюючого фактору структури особистості і відносин людини з навколишнім світом. Для діагностики ціннісних орієнтацій використовувалася методика М.Рокіча. Виявлені індивідуальні особливості і тенденції трансформації ціннісної сфери конкретних студентів і проведений ідеографічний аналіз їх специфіки. У результаті проведеного дослідження було доведено доцільність і розкрито методичні і технічні особливості введення ретроспективного підходу в практику проведення психологічних досліджень з врахуванням часового ракурсу аналізу, надано відповідні рекомендації. На основі аналізу результатів, отриманих на основі поєднання інтроспективного і ретроспективного самоаналізу студентами своїх ціннісних орієнтацій, було сформульовано висновки можливість та перспективність проведення подальших досліджень з використанням методу ретроспекції.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бреусенко, О. А. (2000). Динаміка ціннісно-смислової сфери особистості в умовах екзистенціальної кризи. (дис. … канд. психол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.
Бутківська, Т. В. (1997). Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. К. 27–31.
Коберник, Л. О. (2008). Роль та місце ціннісних орієнтацій у формуванні особистості. Наука і освіта: науково-практичний журнал південного наукового центру АПН України. № 4-5. 28–33.
Москаленко, О. В. (2010). Сучасні концепції ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. Вип. 2. 113-118.
Москаленко, О. В. (2013). Структурні компоненти ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ» Філософія. Психологія. Педагогіка. Вип. 1. 91-98.
Савченко, Л. (2005). Вивчення ціннісних орієнтацій сучасної студентської молоді. Рідна школа. № 8. 39–41.
Семиченко, В.А. (2004). Проблемы мотивации поведения и деятельности человека: Модульный курс психологии. Модуль «Направленность»: лекции, практ. занятия, задания для самостоятельной работы. Киев: «Миллениум».
Семиченко, В.А. & Артюшина, К.Г. (2024). Трансформація ціннісних орієнтацій студентської молоді в умовах глобальної соціальної кризи. Актуальні проблеми вищої професійної освіти: Тези доповідей П Міжнародної наукової конференції (м. Київ, 28 бер. 2024 р.). Київ : НАУ. 106-111.
Целякова, О. М. (2009). Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник ЗДІА. Вип. 38. URL: http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf.
Чайка, Г.В. (2015). Ціннісно-смислова сфера у кризові періоди розвитку особистості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Т. 9. Вип. 6. 93-101.
Чепа, М.-Л. А. (2013). Етнопсихологічний дискурс глобалізації : Монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД.
Adler, A. (1929). Understanding Human Nature. Translated by Walter Béran Wolfe. London: George Allen & Unwin, Ltd.
Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. W W Norton & Co.
Frankl, V. E. (2006). Man’s search for meaning. Beacon Press.
Freud, S. A. (1920). General Introduction to Psychoanalysis. Hrsg.: G. Stanley Hall. Horace Liveright Inc, New York.
Fromm, E. (1941). Escape From Freedom. Avon Books.
Horney, K. (1937). The neurotic personality of our time. W W Norton & Co.
Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality (First ed.). Harper & Row.
Rokeach ,M. (1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass.
REFERENCES
Breusenko, O. A. (2000). Dynamika tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti v umovakh ekzystentsialnoi kryzy [Dynamics of the value-semantic sphere of the personality in conditions of existential crisis]. (dys. … kand. psykhol. nauk). Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyiv.
Butkivska, T. V. (1997). Problema tsinnostei u sotsializatsii osobystosti (The problem of values in the socialization of the individual). Tsinnosti osvity i vykhovannia : nauk.-metod. zb. / [za zah. red. O. V. Sukhomlynskoi] ; APN Ukrainy. K. 27–31.
Kobernyk, L. O. (2008). Rol ta mistse tsinnisnykh oriientatsii u formuvanni osobystosti (The role and place of value orientations in the formation of personality). Nauka i osvita: naukovo-praktychnyi zhurnal pivdennoho naukovoho tsentru APN Ukrainy. № 4-5. 28–33.
Moskalenko, O. V. (2010). Suchasni kontseptsii tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti [Modern concepts of the value-semantic sphere of personality.]. Visnyk NTUU «KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. Vyp. 2. 113-118.
Moskalenko, O. V. (2013). Strukturni komponenty tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti [Structural components of the value-semantic sphere of personality.]. Visnyk NTUU «KPI» Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika. Vyp. 1. 91-98.
Savchenko, L. (2005). Vyvchennia tsinnisnykh oriientatsii suchasnoi studentskoi molodi (Study of value orientations of modern student youth). Ridna shkola. № 8. 39–41.
Semichenko, V.A. (2004). Problemy motivacii povedeniya i deyatelnosti cheloveka: Modulnyj kurs psihologii. Modul «Napravlennost»: lekcii, prakt. zanyatiya, zadaniya dlya samostoyatelnoj raboty [Problems of motivation of behavior and human activity: Modular course of psychology. Module "Direction": lectures, practice. classes, tasks for independent work.]. Kiev: «Millenium».
Semychenko, V.A. & Artiushyna, K.H. (2024). Transformatsiia tsinnisnykh oriientatsii studentskoi molodi v umovakh hlobalnoi sotsialnoi kryzy [Transformation of value orientations of student youth in the context of a global social crisis]. Aktualni problemy vyshchoi profesiinoi osvity: Tezy dopovidei P Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (m. Kyiv, 28 ber. 2024 r.). Kyiv : NAU. 106-111.
Tseliakova, O. M. (2009). Dukhovnist i tsinnisni oriientatsii studentskoi molodi Ukrainy v transformatsiinomu suspilstvi (Spirituality and value orientations of Ukrainian student youth in a transformational society). Humanitarnyi visnyk ZDIA. Vyp. 38. URL: http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf.
Chaika, H.V. (2015). Tsinnisno-smyslova sfera u kryzovi periody rozvytku osobystosti [The value-semantic sphere in crisis periods of personality development.]. Aktualni problemy psykholohii : zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. T. 9. Vyp. 6. 93-101.
Chepa, M.-L. A. (2013). Etnopsykholohichnyi dyskurs hlobalizatsii : Monohrafiia [Ethnopsychological discourse of globalization: Monograph.]. Kirovohrad : Imeks-LTD.
Adler, A. (1929). Understanding Human Nature. Translated by Walter Béran Wolfe. London: George Allen & Unwin, Ltd.
Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. W W Norton & Co.
Frankl, V. E. (2006). Man’s search for meaning. Beacon Press.
Freud, S. A. (1920). General Introduction to Psychoanalysis. Hrsg.: G. Stanley Hall. Horace Liveright Inc, New York.
Fromm, E. (1941). Escape From Freedom. Avon Books.
Horney, K. (1937). The neurotic personality of our time. W W Norton & Co.
Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality (First ed.). Harper & Row.
Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes, and values: A theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass.