ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИБОРУ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ СТУДЕНТАМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19357Ключові слова:
копінг-стратегії, локус контролю, студенти, тривожність, воєнний станАнотація
Стаття присвячена проблемі вибору копінг-стратегій студентами в умовах воєнного стану. Метою дослідження було визначити зв’язок копінг-стратегій з рівнем ситуативної та особистісної тривожності та типом локуса контролю.
Для дослідження заявленої проблеми були застосовані такі методики: методика «Копінг-тест» (Р. Лазарус); методика «Шкала оцінки рівнів ситуативної та особистісної тривожності» (Ч. Д. Спілберг, Ю. Л. Ханін); методика дослідження локуса контролю (Дж. Роттер); методи математичної статистики: кореляція Спірмена.
У статті проводиться аналіз понять «копінг-стратегії», «тривожність», «локус контролю». Зазначені чинники, від яких залежить вибір особистістю певних копінг-стратегій у стресовій ситуації. Визначені психологічні чинники, що сприяють успішній соціально-психологічній адаптації у стресогенних ситуаціях і допомагають результативно розв'язувати проблеми, а саме: стресостійкість, переконання, відповідальність, життєстійкість, оптимальний рівень тривожності, адекватна самооцінка, сила волі, інтернальний локус контролю, оптимізм, впевненість у собі, позитивне самоставлення, ціннісно-смислові структури особистості, емпатійність, розвинені комунікативні навички. Підкреслено також важливість здоров’я, витривалості особистості та міцних соціальних зв’язків, які забезпечують відчуття приналежності, підтримки та взаєморозуміння.
Результати. Встановлено, що у понад половини опитаних копінг-стратегії мають середній рівень вираженості, що свідчить про задовільний адаптаційний потенціал студентів. Найбільш поширеними виявилися стратегії: «Втеча/уникнення» (60%), «Пошук соціальної підтримки» (55%), «Позитивна переоцінка» (55%), «Самоконтроль» (52%). Водночас низький рівень показників спостерігався за шкалою «Прийняття відповідальності» (30%).
Згідно з методикою «Шкала оцінки рівня ситуативної та особистісної тривожності» Спілбергера-Ханіна, було встановлено, що більшість студентів демонструють високий рівень як ситуативної тривожності (52 %), так і особистісної тривожності (65 %).
За результатами методики «Локус контролю» за Дж. Роттером, було встановлено, що 37% студентів мають переважно інтернальний тип контролю, 50% — переважно екстернальний. У 13% респондентів виявлено поєднання характеристик обох типів.
Висновки. За результатами дослідження констатовано, що ситуативна тривожність має прямий зв’язок із копінг-стратегією «Прийняття відповідальності». Також встановлено, що особистісна тривожність пов’язана зі стратегіями «Планування вирішення проблем» і «Прийняття відповідальності».
Виявлено значущий кореляційний зв’язок між локусом контролю та копінг-стратегією «Дистанціювання». З’ясовано, що копінг-стратегія «Дистанціювання» має прямий зв’язок з екстернальністю та оберений зв’язок з інтернальністю. Зроблено висновок, що з іншими шкалами зв’язку не виявлено.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю.С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій: монографія. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 188 с.
Максименко, С. Д., Кузікова, С. Б., & Зливков, В. Л. (2017). Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика: монографія. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка. 540 с.
Римарчук, А. О. (2023). Зв’язок копінг-стратегій із стресостійкістю студентів в умовах воєнного стану. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». Національний авіаційний університет. Київ.
Ткачишина, О.Р. (2022). Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 33 (72), 4.
Шайхлісламов, З.Р., & Горбенко, В.Ю. (2023). Теоретичні підходи визначення копінг-стратегії поведінки особистості. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 34 (73). 1, 64-69.
REFERENCES
Karamushka, L. M. & Snihur, Yu.S. (2024). Psykholohiia vyboru kopinh-stratehii kerivnykamy osvitnikh orhanizatsii: monohrafiia [Psychology of Coping Strategy Selection by Heads of Educational Organizations: Monograph]. K.: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. 188 s.
Maksymenko, S. D., Kuzikova, S. B., & Zlyvkov, V. L. (2017). Osobystist yak subiekt podolannia kryzovykh sytuatsii: psykholohichna teoriia i praktyka: monohrafiia [Personality as a subject of overcoming crisis situations: psychological theory and practice: monograph]. Sumy : Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka. 540 s.
Rymarchuk, A. O. (2023). Zviazok kopinh-stratehii iz stresostiikistiu studentiv v umovakh voiennoho stanu [The relationship of coping strategies with stress resistance of students in the conditions of martial law]. (Kvalifikatsiina robota na zdobuttia osvitnoho stupenia bakalavra spetsialnosti «Psykholohiia»). Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. Kyiv.
Tkachyshyna, O.R. (2022). Osobystisnyi potentsial yak osnova formuvannia konstruktyvnykh kopinh-stratehii [Personal potential as a basis for the formation of constructive coping strategies]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia. 33 (72), 4.
Shaikhlislamov, Z.R., & Horbenko, V.Iu. (2023). Teoretychni pidkhody vyznachennia kopinh-stratehii povedinky osobystosti [Theoretical approaches to determining the coping strategy of personality behavior]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia. 34 (73). 1, 64-69.