ПРОГРАМА ПСИХОКОРЕКЦІЇ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ДОРОСЛИХ В УМОВАХ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ

Автор(и)

  • Анастасія Кузняк
  • Наталія Проскурка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19356

Ключові слова:

емоційні стани, когнітивно-поведінкова терапія, психокорекція, стрес, тілесно-орієнтована терапія, тривога

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження емоційних станів дорослих в умовах воєнного конфлікту та описана програма психокорекції негативних емоційних станів дорослих.

Мета дослідження полягає в розробці та впровадженні програми психологічної корекції негативних емоційних станів дорослих.

Процедура дослідження. Емпіричне дослідження проводилося упродовж вересня-жовтня 2024 р., під час воєнного стану в Україні. В дослідженні приймали участь 60 осіб, з них 38 жіночої статі та 22 особи чоловічої. Впродовж констатувального та формувального етапів експерименту були використані стандартизовані психодіагностичні методики: «Самооцінка психічних станів» (Г. Айзенк), «Шкала самооцінки тривожності Ч. Д. Спілбергера» (у модифікації Л. Ханіна), «Тест агресивності» (опитувальник Л. Г. Почебут), «Шкала сприйнятого стресу PSS-10» (Ш. Коен), «Шкала депресії, тривоги та стресу» (DASS-21).

Результати. Під час проведення констатувального етапу дослідження було виявлено, високий рівень ситуативної тривожності у 61,7 % респондентів, високий рівень фрустрації у 18,3 % досліджуваних, високий рівень  ригідності у 23,3 % досліджуваних, високий рівень агресивності у 15,0 % респондентів, при цьому у 55,0 % дорослих було виявлено високий рівень самоагресії. Опираючись на отримані результати була розроблена програма психокорекції емоційних станів дорослих, яка складалася із 6 занять по 3 години кожне, 1 раз на тиждень та включала: техніки релаксації та емоційної саморегуляції, техніки самодопомоги в стресових ситуаціях, тощо. Дієвість психокорекційної програми було перевірено за допомогою методів математичної статистики.

Отже, зроблено висновок, що дана програма психокорекції емоційних станів дорослих допомагає в зниженні ситуативної тривожності, стресу, самоагресії, фрустрації та ригідності, що було підтверджено за допомогою методів статистичної обробки даних за парним t-тестом та критерієм Вілкоксона.

Посилання

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Дацун, О. В., & Черногод, Р. С. (2022). Особливості застосування техніки мандала в психокорекції емоційних станів у жінок-переселенок. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія, (22), 94-100.

Джеджера, О. & Юрчук, О. (2023). Психологічна корекція емоційних переживань здобувачів вищої освіти в умовах стресу засобами фізичної культури. Психологія: реальність і перспективи. 20, 39 – 47.

Кузняк, А.С. (2024). Психокорекція емоційних станів дорослих. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр спеціальності 053 «Психологія». ДУ «Київський авіаційний інститут».

Патруль, М.В, & Кузняк А.С. (2023). Психокорекція тривожності дорослих методами тілесно-орієнтованої терапії. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія. 1 (22), 135 – 144.

Півень, М. (2014). Структурні особливості емоційної сфери особистості з різним рівнем емоційної зрілості. Психологічне консультування і психотерапія. Збірник наукових праць, 1-2, 249 – 256.

Berkowitz, L. (1993). Aggression (1st ed.). University of Wisconsin, Madison. 512.

REFERENCES

Datsun, O. V., & Chernohod, R. S. (2022). Osoblyvosti zastosuvannia tekhniky mandala v psykhokorektsii emotsiinykh staniv u zhinok-pereselenok [Peculiarities of using the mandala technique in the psychocorrection of emotional states in women refugees. Bulletin of the National Academy of Sciences. Series: Pedagogy. Psychology]. Visnyk NAU. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, (22), 94-100.

Dzhedzhera, O. & Yurchuk, O. (2023) Psykholohichna korektsiia emotsiinykh perezhyvan zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh stresu zasobamy fizychnoi kultury [Psychological correction of emotional experiences of higher education students under stress by means of physical culture. Psychology: reality and prospects]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy. 20, 39 – 47.

Kuzniak, A.S. (2024). Psykhokorektsiia emotsiinykh staniv doroslykh. Kvalifikatsiina robota na zdobuttia osvitnoho stupenia mahistr spetsialnosti 053 «Psykholohiia». DU «Kyivskyi aviatsiinyi instytut» [Psychocorrection of emotional states of adults. Qualification work for the degree of master of specialty 053 «Psychology». State Institution «Kyiv Aviation Institute»].

Patrul, M.V, & Kuzniak A.S. (2023). Psykhokorektsiia tryvozhnosti doroslykh metodamy tilesnooriientovanoi terapii [Psychocorrection of adult anxiety by methods of body-oriented therapy. Bulletin of the National Academy of Sciences. Series: Pedagogy. Psychology]. Visnyk NAU. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia. 1 (22), 135 – 144.

Piven, M. (2014). Strukturni osoblyvosti emotsiinoi sfery osobystosti z riznym rivnem emotsiinoi zrilosti. Psykholohichne konsultuvannia i psykhoterapiia [Structural features of the emotional sphere of a person with different levels of emotional maturity. Psychological counseling and psychotherapy]. Zbirnyk naukovykh prats, 1-2, 249 – 256.

Berkowitz, L. (1993). Aggression (1st ed.). University of Wisconsin, Madison. 512.

Downloads

Опубліковано

2024-12-22