ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ЕЛЕКТРОНІКИ В ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Анжеліка Кокарєва
  • Костянтин Шутков

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19350

Ключові слова:

заклади фахової передвищої освіти, здобувачі; освітньо професійна програма, навчальна мотивація, педагогічна майстерність, педагогічна фасилітація, професійна компетентність, професійна підготовка, фахівці з електроніки

Анотація

Важливою задачею перед закладами фахової передвищої освіти є сьогодні залученість студентів в освітній процес, фактори що впливають на їхню навчальну мотивацію, ефективність засвоєння знань, подальша професійна орієнтація та використанню набутих знань у майбутній професійній діяльності. В досліджені розглянуто ключові компоненти залученості студентів в закладах фахової передвищої освіти  як важливої передумови формування стійкої навчальної мотивації, а також проаналізовано роль педагогічної майстерності викладачів у підтримці зацікавленості в навчанні. Обґрунтовано, що залученість студентів до навчання підвищується за умов удосконалення освітньої програми, актуалізації профільних дисциплін та підвищення якості викладання. Ключовим чинником при формуванні професійної компетентності є педагогічна майстерність викладача, яка включає вміння адаптувати методи навчання відповідно до індивідуальних особливостей здобувачів, сприяє розвитку самостійності, творчості та внутрішньої мотивації до навчання. Актуалізовано значущість мультипарадигмального підходу як методологічної основи, що забезпечує ефективність у вирішенні проблеми залученості здобувачів. Він об'єднує ключові положення системного, особистісно-діяльнісного та мотиваційного підходів, які разом створюють необхідні умови для розвитку стійкої навчальної мотивації та успішної професійної підготовки майбутніх фахівців з електроніки.

Головною метою цього дослідження виявити та проаналізувати проблеми, що виникають у процесі формуванння професійної компетентності майбутніх фахівців з електроніки в закладах фахової передвищої освіти в контексті швидкої трансформації ринку праці; а також у розробці пропозицій щодо професійної підготовки для підвищення ефективності освітнього процесу та зацікавленості здобувачів у навчанні; проаналізувати  ефективні методи педагогічної фасилітації та сучасних підходів, що дозволяють викладачам розпізнавати та розвивати інтереси здодувачів до певних напрямків у професійній сфері, а також сприяти формуванню їхньої навчальної мотивації та когнітивної залученості. У процесі дослідження використано низку загальнонаукових методів: аналіз синтез, класифікація, порівняння тощо. як результат було виявлено, що швидкі зміни на ринку праці та в технологічній сфері вимагають постійного оновлення професійної підготовки майбутніх фахівців з електроніки в закладах фахової передвищої освіти. Розробка та інтеграція сучасних навчальних програм, які відповідають актуальним тенденціям галузі, є важливим кроком до підвищення ефективності освітнього процесу. Для успішної адаптації студентів до вимог ринку праці необхідно використовувати інноваційні методи педагогічної фасилітації, що сприятимуть розвитку навчальної мотивації та когнітивної залученості здобувачів освіти.

Як висновок ми припускаємо, що  швидкісні зміни в економічних і технологічних сферах у закладах фахової передвищої освіти для майбутніх фахівців з електроніки потребують регулярного оновлення навчальних програми. Це передбачає інтеграцію сучасних знань і технологій, що дозволить майбутнім фахівцям орієнтуватися в актуальних тенденціях розвитку своєї галузі та ефективно застосовувати набуті знання в подальшій професійній діяльності.

Посилання

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Бондар, Л. & Литвинчук, Н. (2020). Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» Вип. 11. 67-71.

Бойчук, В. (2018). Професійна орієнтація учнів у закладах загальної середньої освіти. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych. Zbiór artykułów naukowych z Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej (on-line) zorganizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych oraz badawczych z państw obszaru byłego Związku Radzieckiego oraz byłej Jugosławii. (30.01.2018). Warszawa, 184 str. 39.

Топузов, О., Малихін, О., Алєксєєва, С., & Арістова, Н. (2024). Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі: методичний посібник. Електронне видання. Київ, Видавничий дім «Освіта», 99.

Кокарєва, А. (2019). Професійний розвиток особистості інженера. Вища освіта України. 2 (27). 234-240.

Сидоров, М., & Довбня, В. (2019). Фактори задоволеності студентів навчальним процесом (на прикладі дослідження студентів КНУ). Соціологічні студії, 1 (14), С. 45–52.

Педагогічна майстерність: Підручник. І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. & Ф. Кривонос та ін. (1997); За ред. І. А. Зязюна. К.: Вища шк., 1997. 349.

Петрук, В. (2009). Модель формування фахової компетентності в майбутніх випускників технічних ВНЗ у процесі двоступеневого навчання. Електронний ресурс. е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». Вип. 3. Режим доступу: http://www.intellect-invest.org.ua/ukr/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n3_2009_st_7/

Хупавцева, Н., & Славіна, Н. (2023). Психологічний феномен фасилітації як специфічного виду діяльності викладача. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (60), 73–94.

Рудник, С., & Харламенко, В.(2023). Важливість професійної орієнтації в закладах загальної середньої освіти. Трудове навчання та технології: сучасні реалії та перспективи розвитку: ХІІ Міжнародна науково-практична конференція, присвячена пам’яті академіка Дмитра Тхожевського, 19 травня 2023 року. Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, 159-162.

Kokarieva, А., Khomenko-Semenova, L., Glushanytsia, N., Ievtushenko, I., & Odarchenko R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. Proceedings of the International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019) co-located with 1st International Conference on Cyber Hygiene and Conflict Management in Global Information Networks. Lviv, Ukraine, November 29, 496-506 (SCOPUS).

Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019). Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.

REFERENCES

Bondar, L. & Lytvynchuk, N. (2020). Motyvatsiia navchalnoi diialnosti studentiv yak providnyi chynnyk pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv Motivation of students' educational activities as a leading factor in the training of future specialists. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Psykholohiia» Vyp. 11. 67-71.

Boichuk, V. (2018). Profesiina oriientatsiia uchniv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Vocational guidance of students in general secondary education institutions. Zbiór artykułów naukowych recenzowanych. Zbiór artykułów naukowych z Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej (on-line) zorganizowanej dla pracowników naukowych uczelni, jednostek naukowo-badawczych oraz badawczych z państw obszaru byłego Związku Radzieckiego oraz byłej Jugosławii. (30.01.2018). Warszawa, 184 str. 39.

Topuzov, O., Malykhin, O., Alieksieieva, S., & Aristova, N. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u profilnii starshii shkoli: metodychnyi posibnyk Individualization of learning in a mixed form of organizing the educational process in a specialized high school: a methodological manual. Elektronne vydannia. Kyiv, Vydavnychyi dim «Osvita», 99.

Kokarieva, A. (2019). Profesiinyi rozvytok osobystosti inzhenera Professional development of an engineer's personality. Higher education of Ukraine. Vyshcha osvita Ukrainy. 2 (27). 234-240.

Sydorov, M., & Dovbnia, V. (2019). Faktory zadovolenosti studentiv navchalnym protsesom (na prykladi doslidzhennia studentiv KNU) Factors of student satisfaction with the educational process (using the example of a study of KNU students). Sotsiolohichni studii, 1 (14), S. 45–52.

Pedahohichna maisternist Pedagogical skills: Pidruchnyk. I. A. Ziaziun, L. V. Kramushchenko, I. & F. Kryvonos ta in. (1997); Za red. I. A. Ziaziuna. K.: Vyshcha shk., 1997. 349

Petruk, V. (2009). Model formuvannia fakhovoi kompetentnosti v maibutnikh vypusknykiv tekhnichnykh VNZ u protsesi dvostupenevoho navchannia Model of formation of professional competence in future graduates of technical universities in the process of two-stage training. Elektronnyi resurs. e-zhurnal «Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku». 2009. Vyp. 3. Rezhym dostupu: http://www.intellect-invest.org.ua/ukr/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n3_2009_st_7/

Khupavtseva, N., & Slavina, N. (2023). Psykholohichnyi fenomen fasylitatsii yak spetsyfichnoho vydu diialnosti vykladacha The psychological phenomenon of facilitation as a specific type of teacher activity. Zbirnyk naukovykh prats "Problemy suchasnoi psykholohii", (60) 73–94.

Rudnyk, S., & Kharlamenko, V. (2023). Vazhlyvist profesiinoi oriientatsii v zakladakh zahalnoi serednoi osvity The importance of career guidance in secondary education institutions. Trudove navchannia ta tekhnolohii: suchasni realii ta perspektyvy rozvytku: KhII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia, prysviachena pamiati akademika Dmytra Tkhozhevskoho, 19 travnia 2023 roku. Ukrainskyi derzhavnyi universytet imeni Mykhaila Drahomanova. Kyiv : UDU imeni Mykhaila Drahomanova, 159-162.

Kokarieva, A., Khomenko-Semenova, L., Glushanytsia, N., Ievtushenko, I., & Odarchenko R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. Proceedings of the International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019) co-located with 1st International Conference on Cyber Hygiene and Conflict Management in Global Information Networks. Lviv, Ukraine, November 29, 496-506 (SCOPUS).

Kokareva, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019). Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.

Downloads

Опубліковано

2024-12-22