СТРЕСОСТІЙКІСТЬ ТА КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Наталія Литвинчук
  • Аліна Римарчук

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19252

Ключові слова:

воєнний стан, копінг-стратегії, стресостійкість, студенти

Анотація

Стаття присвячена проблемі стресостійкості студентів та вибору ними копінг-стратегій. Метою дослідження було визначення зв’язку копінг-стратегій із стресостійкістю студентів в умовах воєнного стану.
Для розв’язання заявленої проблеми були застосовані методи аналізу, систематизації та узагальнення теоретичного матеріалу. У емпіричному дослідженні використані такі методики: опитувальник на визначення стресостійкості (Н. В. Киршева, Н. В. Рябчикова); методика «Копінг-тест» (Р. Лазарус); методи математичної статистики: кореляція Спірмена.
У статті проводиться аналіз понять «стресостійкість», «копінг-стратегії», «види копінг-стратегій». Під час дослідження були розглянуті та узагальнені проблеми та труднощі, що виникають у студентів під час навчального процесу. Зазначені чинники стресу, які впливають на студентів під час воєнного стану. Визначені психологічні умови розвитку стресостійкості особистості, а саме: саморегуляція, адекватна самооцінка, оптимізм, висока мотивація до професійної діяльності, низький рівень особистісної тривожності, інтернальний локус контролю, а також ефективне застосовування копінг-стратегій.
Результати. З’ясовано рівень стресостійкості та основні копінг-стратегії, які використовують студенти в умовах воєнного стану. Результати дослідження стресостійкості показали, що у половини респондентів (50%) спостерігається високий рівень стресостійкості; середній рівень стресостійкості мають 45% респондентів; низький рівень стресостійкості було виявлено тільки у 5% респондентів.
Зазначено, що у понад половини респондентів копінг-стратегії виражені на середньому рівні. З’ясовано найчастіше використання студентами таких копінг-стратегій, як: «Втеча/уникнення» (60%), «Пошук соціальної підтримки» (55%), «Позитивна переоцінка» (55%), «Самоконтроль» (52%).
Висновки. За результатами дослідження констатовано зв'язок копінг-стратегій із стресостійкістю студентів. За допомогою кореляційного аналізу визначено наявність значимих прямих зв’язків зі шкалою «Прийняття відповідальності» (r=0,5178, при р≤0,01) та «Конфронтація» (r=0,4338, при р≤0,01), а також оберненого зв’язку з копінг-стратегією «Втеча/уникнення» (r=- 0,4226, при р≤0,01).

Посилання

Bilova, M. (2007). Psykholohichni osoblyvosti osib z riznym rivnem stresostiikosti (na prykladi pratsivnykiv stresohennykh profesii). (Avtoref. dys. kand. psykhol. nauk) [Psychologikal characteristics of people with different levels of stress resistance (on the example of workers in stressful professions]. Odesa.

Buzhynska, S. M., Skliar, S. S., & Danilich-Skakun, A. A. (2021). Stresostiikist studentiv yak skladnyk uspishnosti navchannia u ZVO [Stress resistance of students as a component of success in higher education]. Habitus. 23, 55–59.

Zhyhailo, N., & Sholubko, T. (2022). Formuvannia psykholohichnoi stiikosti studentiv ZVO pid chas viiny [Formation of psychological stability of students of higher education institutions during the war]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Psykholohichni nauky. 14, 3–14.

Korolchuk, M.S., & Krainiuk, V.M. (2009). Sotsialno-psykholohichne zabezpechennia diialnosti v zvychainykh ta ekstremalnykh umovakh: navchalnyi posibnyk [Social and psychological support of activities in normal and extreme conditions]. K.: Nika-Tsentr.

Kresan, O.D., Smolianinova, S.V., & Kresan, T.D. (2023). Psykholohichni aspekty navchannia studentiv VNZ v sytuatsii nadzvychainoho stanu. [Psychological aspects of education of university students in a state of emergency]. Habitus. Naukovyi zhurnal z sotsiolohii ta psykholohii. 45, 64-68.

Lytvynchuk N.B. (2024). Stresostiikist yak umova zberezhennia psykhichnoho zdorovia [Stress resistance as a condition for maintaining mental health]. Aktualni problemy vyshchoi profesiinoi osvity: tezy dopovidei XII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia, Kyiv: NAU.

Rymarchuk A. O. (2023). Zviazok kopinh-stratehii iz stresostiikistiu studentiv v umovakh voiennoho stanu [The relationship of coping strategies with stress resistance of students in the conditions of martial law]. (Kvalifikatsiina robota na zdobuttia osvitnoho stupenia bakalavra spetsialnosti «Psykholohiia»). Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. Kyiv.

Stelmashchuk, Kh.R. (2018). Psykholohichni komponenty stresostiikosti dytyny-syroty [Psychological components of stress resistance of an orphan child]. Psychological journal. 7, 136–150.

Tkachuk, T. (2019). Henderni osoblyvosti kopinh-povedinky cholovikiv ta zhinok [Gender characteristics of men`s and women`s coping behavior]. Humanitarium. T. 42(1), 181–188.

Kharadzhy, M., & Trunina, H. (2023). Emotsiino-psykholohichnyi stan studentskoi molodi pid chas viiny [Emotional and psychological state of student youth during the war]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. 12, 793–801.

Kharko, O. S. (2022). Praktychni rekomendatsii dotrymannia psykholohichnykh umov formuvannia stresostiikosti studentiv ZVO v navchalnomu protsesi [Practical recommendations for observing the psychological conditions for the formation of stress resistance of students of higher education institutions in the educational process]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Psykholohiia». 14, 46–56.

Tsyhanchuk, T. (2011). Dynamika perezhyvannia stresu studentamy vyshchykh navchalnykh zakladiv [Dynamics of experiencing stress by students of higher education institutions]. (Dys. kand. psykhol. nauk). Instytut psykholohii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Kyiv.

Downloads

Опубліковано

2024-12-04