ФОРМУВАННЯ ЧАСОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ СУСПІЛЬНИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19195Ключові слова:
Ключові слова: компетентність;, часова компетентність;, часова компетентність здобувачів освіти;, тайм-менеджмент;, самоорганізація.Анотація
У статті презентовано дослідження особливостей формування часової компетентності здобувачів освіти, що обумовлена пошуком нових підходів до якості підготовки майбутніх фахівців в системі вищої освіти з врахуванням суспільних вимог та індивідуальних потреб. Мета дослідження полягає в дослідженні теоретичних засад та практичних аспектів формування часової компетентності здобувачів освіти в умовах закладів вищої освіти та виокремленні основних положень успішного професійного тайм-менеджменту майбутніх фахівців. Завдання дослідження: визначити вихідні теоретичні положення щодо формування часової компетентності особистості; проаналізувати досвід та особливості формування часової компетентності здобувачів освіти; визначити структурні складові та роль формування часової компетентності здобувачів освіти умовах закладів вищої освіти. Для вирішення окреслених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; теоретичні (аналіз, синтез), педагогічні спостереження. В результаті дослідження доведено, що планування та сприйняття часу в умовах суспільних змін вимагає від здобувачів освіти навичок швидкого та ефективного визначення часових пріоритетів, оперативного коригування власної діяльності, регулювання власних часових меж під час вирішення освітніх чи професійних ситуацій. Позитивний ефект формування часової компетентності як сучасної метакомпетентності (Soft Skills) полягає в вмінні раціонально та ефективно організовувати професійну діяльність та особисте життя в часовому вимірі.
Ключові слова: компетентність; часова компетентність; часова компетентність здобувачів освіти; тайм-менеджмент; самоорганізація.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Болотова, А. К. (2006). Психологія організації часу. Аспект Пресс.
Гаврилюк, А. М. (2018). Тайм-менеджмент як складова успішної комунікативної взаємодії в індустрії туризму України. Ефективна економіка. Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2016/14.pdf
Дудка, Т.М. (2014). Педагогічна технологія «тайм-менеджмент» як засіб формування професійного інтересу студентів до туристичної діяльності. Обрії, 1(38). 20–23.
Заєць, Н.Ю. (2017). Вплив тайм-менеджменту керівника на розвиток позитивного іміджу загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Педагогічні науки, 142, 45-50.
Кові, С. Р. (2014). 7 звичок надзвичайно ефективних людей. пер. з англ. О. Любенко. 2-ге вид. Харків. Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля». 384 с.
Підручна, І.Б. (2012). Психологічні особливості часової компетентності особистості. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Психологія. 1009(49). 49-52.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2012_1009_49_12 (Дата звернення 30.05.2024).
Равен, Дж. (2019). Компетентність в сучасному суспільстві. Виявлення, розвиток та реалізація. Київ. Либідь. 396с.
Сорока, О. В. (2016). Арт-терапевтична компетенція як складова професійної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2 (12). 301–306.
Супрун, Д. М. (2018). Теорія та практика професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти. (Дис. д-ра. пед. наук: 13.00.03). Київ. 657 с.
Терлецька, Л., & Маціонова, Ю. (2018). Усвідомлення часу особистістю на її шляху до психологічного здоров’я. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(9), 77–80.
Титаренко, Т.М. (2009). Сучасна психологія особистості.: Психологічний інструментарій. 232 с.
Doyle, A. (2012). Temporal Intelligence in Leadership: The Conceptualisation and Evaluation of Temporal Individual Differences among Leaders. PhD thesis, University of Worcester.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) [Electronic resource]. Mode of access: https://tax.gov.ua/en/sts-activity/international-cooperation/information-on-cooperation/oecd/
King, R.B.(2016). Does your approach to time matter for your learning? The role of time perspectives on engagement and achievement. Educational Psychology. 36.(7). 1264-1284 с.
REFERENCES
Bolotova, A. K. (2006). Psykholohiia orhanizatsii chasu Psychology of time management. Aspekt Press.
Havryliuk, A. M. (2018). Taim-menedzhment yak skladova uspishnoi komunikatyvnoi vzaiemodii v industrii turyzmu Ukrainy Time management as a component of successful communicative interaction in the tourism industry of Ukraine. Efektyvna ekonomika. Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2016/14.pdf
Dudka, T.M. (2014). Pedahohichna tekhnolohiia «taim-menedzhment» yak zasib formuvannia profesiinoho interesu studentiv do turystychnoi diialnosti Pedagogical technology "time management" as a means of forming students' professional interest in tourist activities . Obrii, 1(38). 20–23.
Zaiets, N.Iu. (2017). Vplyv taim-menedzhmentu kerivnyka na rozvytok pozytyvnoho imidzhu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu The influence of the manager's time management on the development of a positive image of a comprehensive educational institution. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H.Shevchenka. Pedahohichni nauky, 142, 45-50.
Kovi, S. R. (2014). 7 zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei 7 Habits of Highly Effective People. per. z anhl. O. Liubenko. 2-he vyd. Kharkiv. Knyzhkovyi Klub “Klub Simeinoho Dozvillia. 384 s.
Pidruchna, I.B. (2012). Psykholohichni osoblyvosti chasovoi kompetentnosti osobystosti Psychological features of temporal competence of the individual. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Psykholohiia. 1009(49). 49–52.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2012_1009_49_12 (Data zvernennia 30.05.2024).
Raven, Dzh. (2019). Kompetentnist v suchasnomu suspilstvi. Vyiavlennia, rozvytok ta realizatsiia Competence in modern society. Identification, development and implementation. Kyiv. Lybid. 396s.
Soroka, O. V. (2016). Art-terapevtychna kompetentsiia yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery. Art therapy competence as a component of the professional competence of future specialists in the social sphere. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky. 2 (12). 301–306.
Suprun, D. M. (2018). Teoriia ta praktyka profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity Theory and practice of professional training of psychologists in the field of special education.(Dys. d-ra. ped. nauk: 13.00.03). Kyiv. 657 s.
Terletska, L., & Matsionova, Yu. (2018). Usvidomlennia chasu osobystistiu na ïï shliakhu do psykholohichnoho zdorovia A person's awareness of time on his way to psychological health. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia, 2(9), 77–80.
Tytarenko, T.M. (2009). Suchasna psykholohiia osobystosti.: Psykholohichnyi instrumentarii Modern personality psychology.: Psychological toolkit. 232 s.
Doyle, A. (2012). Temporal Intelligence in Leadership: The Conceptualisation and Evaluation of Temporal Individual Differences among Leaders. PhD thesis, University of Worcester.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) [Electronic resource]. Mode of access: https://tax.gov.ua/en/sts-activity/international-cooperation/information-on-cooperation/oecd/
King, R.B.(2016). Does your approach to time matter for your learning? The role of time perspectives on engagement and achievement. Educational Psychology. 36.(7). 1264-1284 s.