АНАЛІЗ ДОСВІДУ ПОБУДОВИ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ МОДЕЛЕЙ КУРСУ «ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ» У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18186Ключові слова:
дидактична модель навчального предмету; заклади вищої освіти; зміст і структура навчальної дисципліни «Загальна психологія»; професійна підготовка майбутніх психологів; специфіка предмету психологіїАнотація
У статті розглянуто проблему проектування дидактичних моделей навчальних курсів, що входять до навчальних планів підготовки студентів-майбутніх психологів. Мета дослідження – критичний аналізу досвіду проектування змісту і структури на прикладі навчального курсу «Загальна психологія» у вищих навчальних закладах України. Завдання дослідження: визначити вихідні теоретичні позиції щодо специфіки і особливостей викладання курсу «Загальна психологія»; проаналізувати змістову складову робочих програм з навчального предмету «Загальна психологія», який викладається у ряді вищих навчальних закладів України; співставити логіку визначення структури курсу (базові теми, порядок їх представлення в змісті програм); здійснити критичний аналіз відповідних теоретичних моделей, узагальнити досвід проектування відповідної дидактичної моделі; визначити оптимальну структуру курсу. Методи дослідження: 1) теоретичні: аналіз, синтез, розгляд індуктивного чи дедуктивного способу презентації навчального матеріалу, порівняння, теоретичне узагальнення; 2) педагогічні спостереження, аналіз діяльності студентів в процесі вивчення відповідного предмету, оцінка результатів навчання. У результаті дослідження розкрито специфіку навчального предмету «Загальна психологія», його роль у професійній підготовці майбутніх студентів, завдання, що виконуються у процесів вивчення. Проаналізовано дидактичні моделі, що розроблені і впроваджені у ряді закладів вищої освіти України, а також відображені в ряді навчальних підручників. Виявлено типові особливості їх проектування. На основі проведеного критичного аналізу виділено три основні стратегії проектування: індуктивна, дедуктивна і змішана. Аргументовано доцільність побудови змісту навчального предмету «Загальна психологія» на індуктивній основі. Виходячи з результатів проведеного аналізу, визначено нормативний зміст і структуру курсу «Загальна психологія», ефективність якої була підтверджена в процесі викладання цієї дисципліни в процесі професійної підготовки майбутніх психологів
Посилання
Байер, О.О. (2016). Посібник до викладання курсу «Методика викладання психології». Дніпро: ДНУ.
Власова, О.І. (2011). Методика викладання психології: Підручник. Київ: Геопринт.
Жуков, С. М. & Самойлов, В. В. (2015). Викладання психологічних дисциплін у сучасних навчальних закладах. Артемівськ-Донецьк, ДонУЕП.
Скрипченко, О., Долинська, Л. & Огороднійчук, З. (1999). Загальна психологія: Навч.посібник. К.: «А.П.Н.»
Ільїна, Н.М. & Мильник, С.О. (2023). Загальна психологія: Теорія і практика. Київ: Університетська книга.
Максименко, С.Д. & Соловєнко, В.О. (2000). Загальна психологія. Київ: МАУП.
Бойко-Бузіль, Ю. Ю. & Горбаченко, С. Л. (2012). Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Київ: Атіка.
Москалець, В. (2021). Загальна психологія. Київ: Ліра-К.
Семиченко, В. А. (1997). Пути повышения эффективности изучения психологии. Киев: Магистр-S.
Семиченко, В.А. (2018). Особливості викладання курсу «Загальна психологія» в процесі професійної підготовки студентів в закладах вищої освіти. Актуальні проблеми вищої професійної освіти: Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 20 березня 2018 р. Київ: Національний авіаційний університет. 139-140.
Семиченко, В.А. (2018). Методика викладання психології як предмет наукового аналізу. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Зб. наук.праць. 1 (12). 130-140.
Семиченко, В. & Артюшина, К. (2021). Проблема взаємодії наукового і буденного знання в професійній підготовці практичних психологів. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Зб. наук.праць. 1 (18). 148-159.