АНАЛІЗ ДОСВІДУ ПОБУДОВИ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ДИДАКТИЧНИХ МОДЕЛЕЙ КУРСУ «ЗАГАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ» У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Валентина Семиченко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18186

Ключові слова:

дидактична модель навчального предмету; заклади вищої освіти; зміст і структура навчальної дисципліни «Загальна психологія»; професійна підготовка майбутніх психологів; специфіка предмету психології

Анотація

У статті розглянуто проблему проектування дидактичних  моделей  навчальних курсів,  що входять до навчальних планів підготовки студентів-майбутніх психологів. Мета дослідження – критичний  аналізу досвіду проектування змісту і структури  на прикладі навчального курсу «Загальна психологія» у вищих навчальних закладах України. Завдання дослідження:  визначити  вихідні теоретичні позиції щодо специфіки і особливостей викладання курсу «Загальна психологія»; проаналізувати змістову складову робочих  програм з навчального предмету «Загальна психологія», який викладається у ряді вищих навчальних закладів України; співставити логіку визначення структури курсу (базові теми, порядок їх представлення в змісті програм);  здійснити критичний аналіз відповідних теоретичних моделей, узагальнити досвід проектування  відповідної дидактичної моделі;  визначити оптимальну структуру курсу. Методи дослідження: 1)  теоретичні: аналіз, синтез, розгляд індуктивного чи дедуктивного способу презентації навчального матеріалу, порівняння, теоретичне узагальнення; 2) педагогічні спостереження, аналіз діяльності студентів в процесі вивчення відповідного предмету, оцінка результатів навчання. У результаті дослідження розкрито специфіку навчального предмету «Загальна психологія», його роль у професійній підготовці майбутніх студентів, завдання, що виконуються у процесів вивчення. Проаналізовано дидактичні моделі, що розроблені і впроваджені у ряді закладів вищої освіти України, а також відображені в ряді навчальних  підручників. Виявлено типові особливості їх проектування. На основі проведеного критичного аналізу виділено три основні стратегії проектування:  індуктивна, дедуктивна і змішана. Аргументовано доцільність побудови змісту навчального предмету «Загальна психологія» на індуктивній основі.  Виходячи з результатів проведеного аналізу,  визначено нормативний зміст і структуру курсу «Загальна психологія», ефективність якої була підтверджена в процесі викладання цієї дисципліни в процесі професійної підготовки майбутніх психологів

Біографія автора

Валентина Семиченко, Національний авіаційний університет

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Посилання

Байер, О.О. (2016). Посібник до викладання курсу «Методика викладання психології». Дніпро: ДНУ.

Власова, О.І. (2011). Методика викладання психології: Підручник. Київ: Геопринт.

Жуков, С. М. & Самойлов, В. В. (2015). Викладання психологічних дисциплін у сучасних навчальних закладах. Артемівськ-Донецьк, ДонУЕП.

Скрипченко, О., Долинська, Л. & Огороднійчук, З. (1999). Загальна психологія: Навч.посібник. К.: «А.П.Н.»

Ільїна, Н.М. & Мильник, С.О. (2023). Загальна психологія: Теорія і практика. Київ: Університетська книга.

Максименко, С.Д. & Соловєнко, В.О. (2000). Загальна психологія. Київ: МАУП.

Бойко-Бузіль, Ю. Ю. & Горбаченко, С. Л. (2012). Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Київ: Атіка.

Москалець, В. (2021). Загальна психологія. Київ: Ліра-К.

Семиченко, В. А. (1997). Пути повышения эффективности изучения психологии. Киев: Магистр-S.

Семиченко, В.А. (2018). Особливості викладання курсу «Загальна психологія» в процесі професійної підготовки студентів в закладах вищої освіти. Актуальні проблеми вищої професійної освіти: Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 20 березня 2018 р. Київ: Національний авіаційний університет. 139-140.

Семиченко, В.А. (2018). Методика викладання психології як предмет наукового аналізу. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Зб. наук.праць. 1 (12). 130-140.

Семиченко, В. & Артюшина, К. (2021). Проблема взаємодії наукового і буденного знання в професійній підготовці практичних психологів. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Зб. наук.праць. 1 (18). 148-159.

Downloads

Опубліковано

2024-01-06

Номер

Розділ

Статті