РОЗВИТОК ВЛАСТИВОСТЕЙ УВАГИ У ДОШКІЛЬНЯТ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ ТЕХНІК
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18185Ключові слова:
властивості уваги; дошкільники; ігрові техніки; концентрація уваги; корекційна програма розвитку; обсяг уваги; стійкість уваги; психокорекція; увагаАнотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу властивостей уваги та емпіричного дослідження розвитку властивостей уваги дошкільників засобами ігрових технік.
Мета дослідження теоретично проаналізувати, емпірично дослідити особливості розвитку властивостей уваги у дошкільнят, розробити та впровадити корекційну програму розвитку властивостей уваги у дошкільнят засобами ігрових технік.
Процедура дослідження базувалася на комплексі теоретичних, емпіричних та статистичних методів дослідження. Під час теоретичного дослідження були застосовані теоретико-методологічний аналіз, синтез порівняння, систематизація та узагальнення наукової літератури з проблеми дослідження властивостей уваги. На етапі емпіричного дослідження використовувалися спостереження, бесіди, тестування, експеримент, що включав констатувальну та формувальну частини. На етапах констатувального та формувального експериментів були використані спеціальні психодіагностичні методики: для діагностування властивостей уваги у дошкільнят - «Тест П'єрона-Рузера» на виявлення рівня концентрації уваги; методика «Коректурна проба Б. Бурдона» на виявлення рівня стійкості уваги; методика «Знайди і порахуй фігури» для визначення рівня обсягу уваги. Обробка експериментально отриманих даних здійснювалась за допомогою методів математичної статистики: критерій Колмогорова-Смірнова для визначення типу розподілу даних, метод порівняння груп (U Манна-Уітні для порівняння двох незалежних вибірок).
Результати. В ході емпіричного дослідження розвитку властивостей уваги дошкільників засобами ігрових технік було виявлено високі рівні властивостей уваги по наступним показникам: концентрація уваги – 50% респондентів; стійкість уваги – 45%; обсяг уваги – 55%. Середні рівні: концентрація-40% респондентів; стійкість-45%; обсяг-35%. Низькі рівні властивостей уваги: концентрація-10%; стійкість-45%, обсяг-10%. Отже, наступним етапом була створена та проведена корекційна програма розвитку властивостей уваги за допомогою засобів ігрових технік. А також, за допомогою математичної обробки даних була проведена оцінка ефективності розробленої корекційної програми розвитку.
За результатами дослідження сформульовано висновок про ефективність застосування корекційної програми розвитку властивостей уваги за допомогою засобів ігрових технік та рекомендовано для використання в роботі практичних психологів у закладах дошкільної освіти
Посилання
Барташнікова, І.А., & Барташніков, О.О. (2007). Розвиток уваги та навичок навчальної діяльності у дітей 5-6 років: Навчальний посібник/2-е вид.,переробл. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 40с.
Вишнівська, І. О., & Євдокимова, Н. О. (2015). Розвиток та корекція уваги учнів молодшого шкільного віку. Парадигма пізнання: Гуманітарні питання. 97с.
Ворожейкіна, О.М. (2011). 100 цікавих ідей для проведення уроку. Харків: Основа. 55 с.
Дичківська, І.М. (2004). Інноваційні педагогічні технології. К.: Академвидав, 450 с.
Кузьмич, О.В. (2023). Розвиток уваги у дошкільнят засобами ігрових технік. Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». Національний авіаційний університет. Київ. 41с.
Кузьмич, О.В. (2023). Розвиток уваги дошкільнят засобами ігрових технік. Політ. Сучасні проблеми науки. Гуманітарні науки: тези доповідей ХХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених. Національний авіаційний університет. Київ. 317-318.
Сухомлинский, В. А. (1972). Сердце отдаю детям. К. : Радянська школа. 3. 244 с.
Щербань, П. (2014). Застосування ігрових технологій в освіті: історія і перспективи. Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені М. В. Остроградського, 308 с.