ЧАСОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТА НАВИЧКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ ДЛЯ МАЙБУТНІХ ПІЛОТІВ

Автор(и)

  • Рустем Адаманов Національний авіаційний університет
  • Олександр Меженко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18180

Ключові слова:

авіація; надзвичайні ситуації; прийняття рішень; регуляторні органи; часова регуляція

Анотація

У статті досліджується критична роль часового регулювання та навичок прийняття рішень у надзвичайних ситуаціях щодо ефективності професійної діяльності майбутніх пілотів. Метою дослідження є теоретичне та емпіричне вивчення значущості вищезазначених навичок та засобів їх розвитку у виробничій діяльності.

  Нами були застосовані наступні методи дослідження: огляд літератури, кейс-стаді, дослідження на симуляторах, аналіз контенту, історичний аналіз, статистичний аналіз, методи порівняльного аналізу, методи систематизації та узагальнення, а також метод кабінетних досліджень у вигляді аналізу вторинної інформації за тематикою (моніторинг Internet-ресурсів, професійних видань). Процес прийняття рішень розглянуто з позицій когнітивного підходу, проаналізовані його ключові психологічні складові, якими є розпізнавання проблеми, збір інформації, сприймання часових меж, оцінка варіантів дій та вибір загальної стратегії. Ефективне управління часом пілотом розглянуто як проактивний метод запобігання надзвичайним ситуаціям в авіації, здатність швидко та скоординовано реагувати в позаштатних ситуаціях, уміння бачити ресурси та швидко приймати адекватні рішення для мінімізації втрат в несподіваних професійних умовах.

  Результати. В ході дослідження доведено, що ефективне часове регулювання та динаміка прийняття рішень у надзвичайних ситуаціях є важливими складовими авіаційної безпеки. Здатність керувати часом, приймати швидкі рішення та визначати пріоритетні завдання має вирішальне значення в авіаційній індустрії, яка працює в умовах високого стресу та залежить від часу. Теоретичне навчання разом з тренуваннями на симуляторі, мають важливе значення для розвитку цих навичок. Проаналізовані тематичні дослідження ілюструють вплив цих навичок на безпекову складову діяльності.

            Висновки. Дослідження підкреслює важливість навчання, регулятивного нагляду та адаптації до нових технологій та передового досвіду, необхідність постійного навчання та розвитку, гарантуючи, що пілоти можуть приймати ефективні рішення під тиском та підтримувати безпеку

Біографії авторів

Рустем Адаманов, Національний авіаційний університет

аспірант

Олександр Меженко, Національний авіаційний університет

аспірант

Посилання

Cannon-Bowers, J. A., Salas, E., & Maurino, D. (2010). Team Performance and Training in Complex Environments. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 52(2), 203-224.

Endsley, M. R. (1995). Toward a Theory of Situation Awareness in Dynamic Systems. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 37(1), 32-64.

Gregory, T. G. (2016). An Examination of Best Practices for Pilot Training. International Journal of Applied Aviation Studies, 16(1), 59-76.

Helmreich, R. L., Merritt, A. C., & Wilhelm, J. A. (1999). The Evolution of Crew Resource Management Training in Commercial Aviation. International Journal of Aviation Psychology, 9(1), 19-32.

International Civil Aviation Organization. (2020). ICAO Policies and Guidance. https://www.icao.int/policies-and-guidance/.

Kazakova, Y. S. (2023). Psykholohichni osoblyvosti pryiniattia osobystistyu rishen' v umovakh vital'noyi zahrozy, vyklykanoi COVID-19 [Psychological Peculiarities of Decision-Making by an Individual in the Face of Vital Threat Caused by COVID-19]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriya: Psykholohiya, 34.73: 122-126.

Khurtenko, O. V. (2008). Formuvannia u maibutnikh orhanizatoriv-treneriv psykholohichnoyi gotovnosti do pryiniattia rishen' u ekstremal'nykh sytuatsiyakh [Formation of Psychological for Decision-Making in Future Organizers-Trainers in Extreme Situations]. Dys. kand. nauk: 19.00.09.

National Transportation Safety Board. (1973). Aircraft Accident Report - Eastern Air Lines, Inc. McDonnell Douglas DC-9-31, N8984E, Miami, Florida. NTSB.

O'Hare, D. (2002). Human Error and Commercial Aviation Accidents: An Analysis Using the Human Factors Analysis and Classification System. Ashgate Publishing.

Pomytkina, L. V. (2013). Psykholohiya pryynyattya osobystistyu stratehichnykh zhyttyevykh rishen' [Psychology of Personal Decision-Making in Life Strategies]. Monohrafiya, Kyiv: Kaf., 381

Downloads

Опубліковано

2024-01-06

Номер

Розділ

Статті