КОНСТРУКТИВНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПІСЛЯ ПАНДЕМІЇ ТА ВІЙНИ: ДОСВІД УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18172Ключові слова:
адаптивність та гнучкість; інституційно-правове регулювання; інтеграція; конструктивні чинники; освітній та дослідницький простір; стійкість; технологічна інфраструктура; цифровізація освітиАнотація
Система вищої освіти України зазнала значних викликів через пандемію COVID-19 та воєнну агресію рф, з-поміж них: втрата чи руйнування освітньої інфраструктури, втрата людського капіталу, неможливість забезпечення нормального функціонування системи освіти через безпекові ризики та ін. Водночас відзначаються й певні позитивні тенденції щодо стабілізації та розвитку вищої освіти в Україні у цей складний період. Мета статті полягала у визначенні та обґрунтуванні конструктивних чинників розвитку вищої освіти України в умовах після пандемії та війни. Методи дослідження: аналіз статистичних даних українських та європейських центрів аналітичних і наукових досліджень; положень міжнародних організацій про підтримку української освітньої та наукової спільноти в умовах війни; систематизація фактичного матеріалу щодо моніторингу конструктивних чинників розвитку системи вищої освіти; формування висновків щодо основних конструктивних чинників розвитку вищої освіти України в умовах після пандемії та воєнного стану. Результати полягають у визначенні номенклатури конструктивних чинників розвитку вищої освіти в умовах після пандемії та воєнного стану: 1) адаптивність та гнучкість системи вищої освіти, ефективне інституційно-правове регулювання системи вищої освіти в умовах воєнного стану; 2) вдосконалення технологічної інфраструктури, оптимізація підходів до організації освітнього процесу, запровадження інноваційних методів навчання, поглиблення цифровізації освіти; 3) оновлення української науки, інтеграція вищої освіти України до європейського освітнього та дослідницького простору; 4) зміцнення стійкості освітянської спільноти. Висновки. Системі вищої освіти України більшою мірою вдалося впоратися з викликами після пандемії та воєнного стану. Прийняті управлінські рішення спрямовані на максимальне збереження системи від можливих суттєвих втрат і можуть розглядатися як оптимальні для системи вищої освіти. В умовах воєнного стану вітчизняні заклади вищої освіти оперативно відреагували на складну ситуацію, своєчасно адаптувалися до нових вимог і розробили та реалізували адекватні заходи для переходу на дистанційні й змішані моделі організації освітнього процесу, використовуючи сучасні цифрові технології. У науково-дослідницькій діяльності відбувається зміцнення інституційно-правових засад провадження науково-інноваційної діяльності, відзначається осучаснення напрямів наукового дослідження, тенденції до формування та реалізації нових наукових та інноваційних проєктів в межах програм ЄС, підтримка національної та міжнародної академічної мобільності студентів і викладачів та ін.
Посилання
Захарін, С.В. (2023). Освіта під час воєнного стану: виклики та сучасний стан. Актуальні питання у сучасній науці, 6(12), 521-530. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530
Карпенко, Н.М. (2022). Інтеграція освіти та науки з бізнесом за лідерства кластерів у післявоєнному відновленні України. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 302-305.
Ковтун, О., Кокарєва, А., & Ладогубець, Н. (2022). Виклики щодо забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного стану: Первинна реакція української університетської спільноти. Інноваційна педагогіка, 52(1), 122-127. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.1.23
Копитко, М., & Літвін, Н. (2017). Деструктивні чинники середовища функціонування соціально-економічних систем. Вчені записки Університету "КРОК". Серія "Економіка", 46, 4-15. URL: https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/statti/627-destruktyvni-chynnyky-seredovyshcha-funktsionuvannia-sotsialnoekonomichnykh-system
Лондар, Л. П. (2022). Щодо забезпечення дистанційного навчання в Україні в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 36-40.
Мельник, Н., Ковтун, О., & Помиткіна, Л. (2023). Українська студентська спільнота в умовах війни та після пандемії: моніторинг готовності повернення до навчання офлайн. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 67(1), 364-372. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-52
Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. (2022). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf
Освіта під час війни: розвиток інформаційно-аналітичного забезпечення, цифрова трансформація, євроінтеграція: збірн. тез доповідей V Міжн. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 26 жовтня 2023 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2023. 216 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/book-of-abstracts_ssi-iea_2023.pdf
Помиткіна, Л., Ковтун, О., Мельник, Н., & Кокарєва, А. (2023). Психологічна адаптація викладачів та студентів до освітнього процесу в поспандемічний період та в умовах військових дій. Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»), 8(38), 716-728. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-8(38)-716-728
Постригач, Н. О. (2022). Переваги використання змішаного навчання в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наук. електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 28-31.
Про внесення змін до деяких законів України у сфері освіти: Закон України від 24.03.2022 № 2157-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2157-20#Text
Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану: наказ МОН України від 07.03.2022 № 735. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text
Про функціонування галузі освіти в умовах воєнного стану: лист МОН України від 02.03.2022 № 1/3319-22.
URL:https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/622/617/088/622617088b661133060373.pdf
Сахань, О.М. (2011). Деструктивний вектор політичної конфліктності в розвитку сучасного українського суспільства. Український соціум, 2(37), 149-160. https://doi.org/10.15407/socium2011.02.149
Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006, 221 с. ISBN 966-8945-02-6
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. (2022). М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf
Annex – Specific guidance for implementation of the programmes (2022). European Commission.
Carius, A. С. (2020). Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9340
Digital Education action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age (2020). European Commission. Brussels, 30.09.2020. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1389-deap_swd_sept2020_en.pdf
ERA4Ukraine (2022). EURAXESS. https://euraxess.ec.europa.eu/ukraine
Horizon for Ukraine (2022). European Commission. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/ua-opportunities
Nazarenko, Yu., Kohut I., & Zheriobkina T. (2023, April 06). Education and War in Ukraine. Cedos. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-and-war-in-ukraine-1.pdf
Nazarenko, Yu. (2023, June 29). Education of Ukrainian refugees abroad (February 24 – June 20, 2022). Cedos. https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-of-ukrainian-refugees-abroad-february-24%E2%80%93june-20.pdf
Nikolaiev, Ye., Riy, G., & Shemelynets, I. (2023). War in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Analytical Report. ОсвітАналітика. https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/HigherEd-in-Times-of-War-EN.pdf
Ukrainian Cluster Alliance. https://www.clusters.org.ua/klasterni-politiki-ta-programi/resolution-conference-of-scientific-and-educational-institutions-and-clusters/