КОНСТРУКТИВНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПІСЛЯ ПАНДЕМІЇ ТА ВІЙНИ: ДОСВІД УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олена Ковтун Національний авіаційний університет
  • Наталія Мельник Національний авіаційний університет
  • Любов Помиткіна Національний авіаційний університет
  • Наталія Ладогубець Національний авіаційний університет
  • Анжеліка Кокарєва Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18172

Ключові слова:

адаптивність та гнучкість; інституційно-правове регулювання; інтеграція; конструктивні чинники; освітній та дослідницький простір; стійкість; технологічна інфраструктура; цифровізація освіти

Анотація

Система вищої освіти України зазнала значних викликів через пандемію COVID-19 та воєнну агресію рф, з-поміж них: втрата чи руйнування освітньої інфраструктури, втрата людського капіталу, неможливість забезпечення нормального функціонування системи освіти через безпекові ризики та ін. Водночас відзначаються й певні позитивні тенденції щодо стабілізації та розвитку вищої освіти в Україні у цей складний період. Мета статті полягала у визначенні та обґрунтуванні конструктивних чинників розвитку вищої освіти України в умовах після пандемії та війни. Методи дослідження: аналіз статистичних даних українських та європейських центрів аналітичних і наукових досліджень; положень міжнародних організацій про підтримку української освітньої та наукової спільноти в умовах війни; систематизація фактичного матеріалу щодо моніторингу конструктивних чинників розвитку системи вищої освіти; формування висновків щодо основних конструктивних чинників розвитку вищої освіти України в умовах після пандемії та воєнного стану. Результати полягають у визначенні номенклатури конструктивних чинників розвитку вищої освіти в умовах після пандемії та воєнного стану: 1) адаптивність та гнучкість системи вищої освіти, ефективне інституційно-правове регулювання системи вищої освіти в умовах воєнного стану; 2) вдосконалення технологічної інфраструктури, оптимізація підходів до організації освітнього процесу, запровадження інноваційних методів навчання, поглиблення цифровізації освіти; 3) оновлення української науки, інтеграція вищої освіти України до європейського освітнього та дослідницького простору; 4) зміцнення стійкості освітянської спільноти. Висновки. Системі вищої освіти України більшою мірою вдалося впоратися з викликами після пандемії та воєнного стану. Прийняті управлінські рішення спрямовані на максимальне збереження системи від можливих суттєвих втрат і можуть розглядатися як оптимальні для системи вищої освіти. В умовах воєнного стану вітчизняні заклади вищої освіти оперативно відреагували на складну ситуацію, своєчасно адаптувалися до нових вимог і розробили та реалізували адекватні заходи для переходу на дистанційні й змішані моделі організації освітнього процесу, використовуючи сучасні цифрові технології. У науково-дослідницькій діяльності відбувається зміцнення інституційно-правових засад провадження науково-інноваційної діяльності, відзначається осучаснення напрямів наукового дослідження, тенденції до формування та реалізації нових наукових та інноваційних проєктів в межах програм ЄС, підтримка національної та міжнародної академічної мобільності студентів і викладачів та ін.

Біографії авторів

Олена Ковтун, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземних мов і перекладу Національного авіаційного університету

Наталія Мельник, Національний авіаційний університет

професор кафедри іноземних мов і перекладу

Любов Помиткіна, Національний авіаційний університет

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету

Наталія Ладогубець, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Анжеліка Кокарєва, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки та психології професійної освіти, заступник декана факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Посилання

Захарін, С.В. (2023). Освіта під час воєнного стану: виклики та сучасний стан. Актуальні питання у сучасній науці, 6(12), 521-530. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530

Карпенко, Н.М. (2022). Інтеграція освіти та науки з бізнесом за лідерства кластерів у післявоєнному відновленні України. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 302-305.

Ковтун, О., Кокарєва, А., & Ладогубець, Н. (2022). Виклики щодо забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного стану: Первинна реакція української університетської спільноти. Інноваційна педагогіка, 52(1), 122-127. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.1.23

Копитко, М., & Літвін, Н. (2017). Деструктивні чинники середовища функціонування соціально-економічних систем. Вчені записки Університету "КРОК". Серія "Економіка", 46, 4-15. URL: https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/statti/627-destruktyvni-chynnyky-seredovyshcha-funktsionuvannia-sotsialnoekonomichnykh-system

Лондар, Л. П. (2022). Щодо забезпечення дистанційного навчання в Україні в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 36-40.

Мельник, Н., Ковтун, О., & Помиткіна, Л. (2023). Українська студентська спільнота в умовах війни та після пандемії: моніторинг готовності повернення до навчання офлайн. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 67(1), 364-372. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-52

Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. (2022). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf

Освіта під час війни: розвиток інформаційно-аналітичного забезпечення, цифрова трансформація, євроінтеграція: збірн. тез доповідей V Міжн. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 26 жовтня 2023 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2023. 216 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/book-of-abstracts_ssi-iea_2023.pdf

Помиткіна, Л., Ковтун, О., Мельник, Н., & Кокарєва, А. (2023). Психологічна адаптація викладачів та студентів до освітнього процесу в поспандемічний період та в умовах військових дій. Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»), 8(38), 716-728. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-8(38)-716-728

Постригач, Н. О. (2022). Переваги використання змішаного навчання в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наук. електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 28-31.

Про внесення змін до деяких законів України у сфері освіти: Закон України від 24.03.2022 № 2157-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2157-20#Text

Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану: наказ МОН України від 07.03.2022 № 735. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text

Про функціонування галузі освіти в умовах воєнного стану: лист МОН України від 02.03.2022 № 1/3319-22.

URL:https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/622/617/088/622617088b661133060373.pdf

Сахань, О.М. (2011). Деструктивний вектор політичної конфліктності в розвитку сучасного українського суспільства. Український соціум, 2(37), 149-160. https://doi.org/10.15407/socium2011.02.149

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006, 221 с. ISBN 966-8945-02-6

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. (2022). М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf

Annex – Specific guidance for implementation of the programmes (2022). European Commission.

https://monprojet.erasmusplus.fr/docs/documents/20220804_annex_ukraine_guidance_for_implementation_153.pdf

Carius, A. С. (2020). Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9340

Digital Education action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age (2020). European Commission. Brussels, 30.09.2020. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1389-deap_swd_sept2020_en.pdf

ERA4Ukraine (2022). EURAXESS. https://euraxess.ec.europa.eu/ukraine

Horizon for Ukraine (2022). European Commission. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/ua-opportunities

Nazarenko, Yu., Kohut I., & Zheriobkina T. (2023, April 06). Education and War in Ukraine. Cedos. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-and-war-in-ukraine-1.pdf

Nazarenko, Yu. (2023, June 29). Education of Ukrainian refugees abroad (February 24 – June 20, 2022). Cedos. https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-of-ukrainian-refugees-abroad-february-24%E2%80%93june-20.pdf

Nikolaiev, Ye., Riy, G., & Shemelynets, I. (2023). War in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Analytical Report. ОсвітАналітика. https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/HigherEd-in-Times-of-War-EN.pdf

Ukrainian Cluster Alliance. https://www.clusters.org.ua/klasterni-politiki-ta-programi/resolution-conference-of-scientific-and-educational-institutions-and-clusters/

Downloads

Опубліковано

2024-01-06

Номер

Розділ

Статті