НАУКОВІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ДІАГНОСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Юлія Грищук Національний університет оборони України

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18169

Ключові слова:

діагностична компетентність; методика адаптивного розвитку; модель; освіта; педагогічне моделювання; професіоналізм

Анотація

У статті проаналізовано наукові засади педагогічного моделювання розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладах у системи післядипломної освіти. Наголошується на тому, що педагогічне моделювання становить предмет дослідження для широкого спектру українських та іноземних науковців, які надають різні інтерпретації поняттю “педагогічне моделювання”. Метою статті є аналіз теоретичних та практичних основ сучасної педагогічної науки щодо проблеми педагогічного моделювання розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладів у системі післядипломної освіти та схарактеризувати його основні етапи. Методи дослідження: аналіз, синтез, порівняння, систематизація науково-педагогічних джерел, присвячених дослідженню педагогічного моделювання формування та розвитку компетентностей фахівців. Результати: на основі аналізу наукових розвідок з порушеної проблеми було досліджено та схарактеризовано основні етапи педагогічного моделювання розвитку діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладів – цілепокладання (аналіз потреб і професійного контексту), планування (підготовка до розроблення, створення чи удосконалення програми та забезпечення необхідними ресурсами), проєктування моделі (формулювання конкретних завдань), розроблення методики (створення чітких алгоритмів діяльності та підбір методів, прийомів, інструментів, засобів), визначення критеріїв оцінювання розвиненості діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладів (об’єднують всі аспекти її прояву, слугують з’ясуванню ефективності функціонування моделі), впровадження (інтеграція визначених підходів, принципів, методики, діагностичного інструментарію). Окреслено перспективи подальших досліджень з порушеної проблеми

Біографія автора

Юлія Грищук, Національний університет оборони України

ад’юнкт наукового центру мовного тестування навчально-наукового центру іноземних мов

Посилання

Анісімов, М. В. (2011). Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійно-технічних навчальних закладах. ПОЛІУМ. 464.

Арістархова, М. С. (2021). Розвиток іншомовної комунікативної компетентності викладачів вищих військових навчальних закладів (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.

Білик, Н. І. (2005). Моделювання процесу навчання в системі підвищення кваліфікації вчителів (Автореф. дис. канд. пед. наук). Репозиторій Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України.

Вітвіцька, С. С. (2019). Моделювання як метод системного дослідження та проектування освітнього простору у вищому навчальному закладі. Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів). Житомир: Видавець О. О. Євенок, 15-28. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/195390039.pdf.

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ. Либідь, 373. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0009714.

Дубасенюк, О. А. (2008). Концептуальні моделі педагогічної освіти: наукові пошуки і здобутки. Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 8–28.

Дубасенюк, О. & Іванченко, А. (2002). Практикум з педагогіки. ЖДПУ (2-ге вид.). URL: http://eprints.zu.edu.ua/7574/1/Practic_pos.pdf.

Єжова, О. В. (2014). Класифікація моделей в педагогічних дослідженнях. Наукові записки. 2 (5), 202–207. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/228636549.pdf.

Застело, О. В. (2018). Розвиток діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладів у системі післядипломної освіти (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.

Кива, В. Ю. (2020). Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів системи військової освіти у процесі дистанційного навчання (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.

Ковальчук, Л. О. (2020). Моделювання науково-педагогічних досліджень. Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/Koval-chuk-L.-Modeliuvannia-naukovo-pedahohichnykh-doslidzhen-.-Posibnyk.pdf.

Крикун, В. Д. (2018). Формування іншомовної професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління (Дис. канд. пед. наук). Репозиторій Національного університету оборони України.

Лодатко, Є. (2023). Педагогічне моделювання: моделювання. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Михайлов, В. М. (2021). Педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності фахівців із питань цивільної безпеки в системі післядипломної освіти. Академічні студії. Серія “Педагогіка”. 3 (1), 50–58. URL: http://academstudies.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/59/53.

Олійник, В. В. (2012). Сьогодення та перспективи розвитку післядипломної педагогічної освіти. Пост Методика. 4 (107), 2–6.

URL: https://core.ac.uk/reader/32307910.

Осадчий, І. Г. (2016). Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Електронне наукове фахове видання “Народна освіта”. 1 (28), 60–68.

URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3969.

Підласий, А. І. (1995). Педагогічні умови створення та застосування діагностичних експертних систем (Дис. канд. пед. наук). Репозиторій Черкаського інженерно-технологічного інституту.

Рибчук, О. О. (2020). Розвиток фахової компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих військових навчальних закладів у системі післядипломної освіти (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.

Спірін, О., Вакалюк, Т., Олексюк, В., Іванова, С., Мінтій, І., & Кільченко, А. (2023). Модель використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету”, 14. 50–62.

URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/446/435.

Султанова, Л. Ю. (2016). Обґрунтування методу моделювання у дослідженні процесу розвитку полікультурної компетентності майбутніх викладачів. Витоки педагогічної майстерності. Педагогічні науки. 17, 169–174.

URL: https://lib.iitta.gov.ua/709658/1/vpm_2016_17_30.pdf.

Ягупов, В. В. (2003). Моделювання навчального процесу як педагогічна проблема. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 1, 28–37.

Clarke, D., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher education. 18, 947–967.

Delozanne, É., Prévit, D., & Grugeon-Allys, B. et al. (2010). Vers un modèle de diagnostic de compétence. Technique et Science Informatiques. 29, 899–938.

Freeman, D. (1989). Teacher Training, Development, and Decision Making: A Model of Teaching and Related Strategies for Language Teacher Education. Teachers of English to Speakers of Other Languages. 23 (1), 27–45. https://doi.org/10.2307/3587506.

Downloads

Опубліковано

2024-01-06

Номер

Розділ

Статті