ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІКИ МАНДАЛА В ПСИХОКОРЕКЦІЇ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ У ЖІНОК-ПЕРЕСЕЛЕНОК
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17620Ключові слова:
жінки-переселенки; мандала; методи арттерапії; психокорекція емоційних станівАнотація
У статті розглядається одна з актуальних науково-практичних проблем сучасної психологічної науки – застосування техніки мандала в психокорекційній роботі з жінками, що стали вимушеними переселенками через війну. Особливості психологічного стану жінок-переселенок потребує пошуку нових технік корекційної роботи, адаптації існуючих до умов впливу постійних стресових факторів війни. Мета дослідження: адаптувати актуальні техніки мандали до психокорекції емоційних станів у жінок-переселенок; розробити нову техніку для корекції емоційних станів з використанням елементів української культури. Для вирішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження: аналіз наукової літератури; анкетування; аналіз продуктів діяльності при виконанні розроблених корекційних завдань. Результати: на основі дослідження особливостей емоційних станів жінок-переселенок нами визначено, що більшість жінок, які з дітьми виїхали за межі України перебувають не лише в постійному емоційному стресі через війну в країні, а й через свою власну війну, яка відбувається всередині. Для досягнення поставленої мети нами була апробована серія технік на основі роботи з мандалою, що ввійшли до психокорекційної програми роботи з жінками-переселенками. Для гармонізації емоційних станів, відновлення власної ідентичності, пошуку ресурсу на основі національної культурної спадщини нами було розроблено техніку «Малюнок мандали з використанням символів Трипільської культури».
Висновки: емпірично підтверджено, що в умовах війни більшість жінок-переселенок потребують психологічної допомоги, мандалотерапія є одним із напрямків ефективної психокорекційної роботи з запитами населення що до опрацювання травматичного досвіду війни. Запропоновані методики можуть бути рекомендовані для використання в комплексних програмах корекції в індивідуальній та груповій роботі з клієнтами
Посилання
Дацун, О. & Главінська, Е. (2022). Особливості використання коучингових асоціативних карт в арттерапії. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Збірник наукових праць, Київ, 74-80.
Дацун, О.В. & Демченко, Н.І. (2022). Особливості профілактики емоційного вигорання викладачів засобами арттерапії в умовах війни. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: Збірник наукових праць, Київ, 108-114.
Дацун, О.В. (2021). Технологія застосування морських камінців як матеріалу для арт-терапії. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Київ, 22.
Калька, Н. & Ковальчук, З. (2020). Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів, 232 с.
Паламарчук, Є. & Андрієвський, І. (2005). Зорі Трипілля. Вінниця. Доступно за URL: https://bohdan.com.ua/blog/trypillya_ukrainian_vector_ai_eps/
Трубавіна, І.М. (2015). Проблеми внутрішньо переміщених осіб в Україні як основа соціально-педагогічної роботи з ними. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, 434-446.
Semikina, O.Y., Fedchenko, V.Y., Yavdak, I.O., Cheredniakova, O.S., & Volkova, S.O. (2020). Особливості емоційного стану у внутрішньо переміщених осіб. Психіатрія, неврологія та медична психологія. Доступно за URL: https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-13-03
Черногод, Р.С. (2023). Особливості застосування арттерапії для профілактики ПТСР у жінок-переселенців. Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». Національний авіаційний університет, Київ, 59 с.