УМОВИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ВАЛЕОЛОГІЧНИХ ПРИНЦИПІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17616Ключові слова:
валеологічний світогляд; лідерські якості; умови; розвиток; студенти (майбутні психологи)Анотація
Метою статті є дослідження комплексу умов та особливості розвитку лідерських якостей майбутніх психологів в ЗВО у посткарантинний етап в період воєнного стану із застосуванням валеологічних принципів. Актуальність дослідження визначено реаліями подій сьогодення, соціально-економічною, політичною, соціально-психологічною ситуацією в Україні та за її межами.
У представленій статті ми реалізували відповідні завдання: на підставі аналізу вітчизняної та закордонної літератури виокремили комплекс умов, що сприяють розвитку лідерських якостей майбутніх психологів; описали особливості розвитку цих якостей; окреслили важливість розвитку валеологічного світогляду в процесі формування та розвитку лідерських якостей; охарактеризували функції та принципи валеологічної науки, що є детермінантом для умов в нашому дослідженні.
Процедура дослідження представлена комплексом наукових методів аналізу, структуруванні та синтезі, безпосередньому спостереженні та систематизації. Метод логічного узагальнення був використаний задля теоретичного обґрунтування поставлених завдань.
Результатом дослідження стало підтвердження важливості розвитку лідерських якостей майбутніх психологів в ЗВО в період воєнного стану. Виокремлено та описано комплекс у мов, які забезпечують розвиток відповідних якостей, наголошено та окреслено на важливості розвитку валеологічного світогляду в процесі розвитку лідерських якостей в студентів психологів.
У висновках представлено результати нашого дослідження, які показали необхідність та важливість розвитку лідерських якостей майбутніх психологів в ЗВО з удосконаленням та розширенням валеологічного світогляду. Зазначено, що для реалізації нашого завдання необхідно створити та забезпечити комплекс умов, а саме: психолого-педагогічні, психолого-куруючі, соціально-психологічні та індивідуально-орієнтовані умови, які забезпечать розвиток відповідних якостей, наголошено та окреслено на важливості розвитку валеологічного світогляду в студентів. Підкреслено важливість валеологічної науки в контексті нашого дослідження, описано її функції, застосування та впровадження принципів даної науки.
Посилання
Акімова, Т. (2021). Формування лідерських якостей молоді як необхідна умова розвитку держави. Доступно за URL: //www.researchgate.net/publication/358786842_Formuvanna_liderskih_akostej_molodi_ak_neobhidna_umova_rozvitku_derzavi
Апанасенко, Г.Л. (2005). Валеологія. Енциклопедія Сучасної України К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. Доступно за URL: https://esu.com.ua/article-32973
Головешко, Б.Р. (2017). Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищих навчальних закладах. Дис. канд. пед. наук. Доступно за URL: https://www.vspu.edu.ua/science/dis/des_19_3.pdf
Грибан, В.Г. (2012). Валеологія. К.: «Центр учбової літератури». 342 .
Джоган, В.М. (2017). Культура діалогу як основна характеристика якості професійного спілкування майбутніх психологів. Доступно за URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/ntmd/konferentsiy/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiia-psykholohichni-umovy-stanovlennia-osobystosti-u-suchasnomu-suspilstvi/prohrama/6222-kultura-dialohu-yak-osnovna-kharakterystyka-yakosti-profesiynoho-spilkuvannya-maybutnikh-psykholohiv
Зайцева, І. В. (2020). «Soft skills» – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у ХХІ століття. "Soft skills" are integral aspects of forming students' competitiveness in the 21st century. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 34-37. Доступно за URL: https://science.uipa.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/04/soft-skills-1.pdf.
Конституція Всесвітньої організацї охорони здоров'я (1948). Доступно за URL: https://www.who.int/.
Коцан, І.Я. (2011). Психологія здоров’я людини. Луцьк: РВВ: «Вежа» Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 430.
Лозова, О.М. (2014). Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх психологів: моногр. авт. кол.. Вінниця: «Віндрук. 186 .
Лукащук-Федик, С.В., Бадюк Р.А., & Циквас Р.С. (2006). Валеологія. Навчальний посібник. Тернопіль. Вид-во: «Економічна думка». 194 .
Міляєва, В.Р. (2021). Освітнє лідерство: від теорії до практики. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ; Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов. Доступно за URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659.
МОН. Психологічна допомога. (2023). Доступно за URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/psikhologichna-dopomoga
МОН. Стратегія розвитку вищої освіти. (2021). Доступно за URL: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki
Павлюк, О.Д. (2017). Психологічні умови розвитку лідерства серед учнів ПТНЗ. Київський наукова-педагогвічний вісник. №11(11), 34-42.
Павлюк, О.Д (2019). Тренінг як метод розвитку лідерських якостей професійно (професійно-технічних) навчальних закладів. Доступно за URL: https://rsglobal.pl/index.php/sr/article/view/1060
Подоляк, Л.Г. (2006). Психологія вищої школи: К.: Філ-студія. 320.
Прищак, О. Й., & Лесько, М. Д. (2016). Психологія управління в організації: навчальний посібник. Вінниця.150.
Менегетті, А. (2006). Психологія лідера. М.: ННБФ «Онтопсихологія». 115.
Bass, B. M. (2006). Transformational leadership. B. M. Bass, R. E. Riggio. 2nd. еd. Mahwah ; NJ : Lawrence Erlbaum Associates. 282 .
Bolden, R., Jones, S., Davis, H., & Gentle., P. (2015). Development and Sustaining Shared Leadership in Higher Education: Stimulus paper . London: LFHE. 47.
Doyle, Alison. (2020). What are Soft Skills? The balance careers available at: Retrieved from https://www.thebalancecareers.com/what-are-softskills-2060852
Ian, McNay. (2012). Leading Strategic Change in Higher Education. Closing the Implementation Gap. Leadership and Governance in Higher Education, Volume 4, 49-69.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. (2018). Mental health: strengthening our response 30March:Retrieved from: https://scholar.google.com.ua/scholar?q=WORLD+HEALTH+ORGANIZATION+(2018).+Mental+health:+strengthening+our+response+30+March&hl=uk&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart