ГОТОВНІСТЬ ДО САМОРОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Анжеліка Горянська Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • Вадим Пісоцький Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17609

Ключові слова:

саморозвиток; самоактуалізація; особистісна зрілість; готовність до саморозвитку; професіоналізація, професійна компетентність

Анотація

У статті представлено результати теоретичного аналізу феномену «готовність до саморозвитку» та емпіричного дослідження його психологічних особливостей у майбутніх педагогів. Мета дослідження полягає в теоретичному аналізі специфіки готовності до саморозвитку майбутніх педагогів та емпіричному виявленні психологічних особливостей. Проведено предметний аналіз поняття «готовність до саморозвитку» у майбутніх педагогів. Констатовано, що даний феномен розглядається як психологічне утворення у структурі самосвідомості, яке акумулює можливості саморуху людини, розвиває у неї здатності позитивно сприймати світ і свідомо формувати важливі риси, сприяючи особистісному та професійному зростанню, досягаючи самовдосконалення і самореалізації; як складний феномен, структуру якого утворюють цілі та мотиви, оцінка власних здібностей, набутий досвід, здатність до саморозвитку та самоосвіти, вміння самоуправління, фахова спрямованість, схильність до професії, саморегуляція та самоменеджмент, вольові риси. Емпіричне дослідження проводилося упродовж лютого-березня 2023 р. З використанням методів: тесту Готовність до саморозвитку і опитувальника САМОАЛ отримано результати за 14 критеріями, які вказують на ознаки готовності до саморозвитку майбутніх педагогів. Результати. Виявлено: переважання потреби готовності до самопізнання над потребою у самовдосконаленні; позитивну мотиваційну установку саморозвитку; схильність занурюватися у проблеми минулого або проектувати своє майбутнє; суперечливі тенденції у механізмах самооцінки; схильність до ефективного розкриття себе у стосунках з колегами; прагнення до оригінальності у власному житті, тяжіння до цілісності. Зроблено висновок, що готовність до саморозвитку є складним феноменом, який відіграє важливу роль у професійному становленні майбутніх педагогів; у студентів існують психологічні особливості готовності до саморозвитку, які проявляються у ставленнях і поведінці; студенти намагаються розкрити себе у стосунках, налаштовуються на плідне особистісне спілкування, прагнуть уникати маніпуляцій людьми, виявляють цікавість до нового досвіду, прагнуть до оригінальності, цілісності своєї особистості

Біографії авторів

Анжеліка Горянська, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

доцент кафедри психології

Вадим Пісоцький, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

доцент кафедри психології

Посилання

Зязюн, Л. (2006). Саморозвиток особистості в освітній системі Франції: Монографія. Вид-во МДГУ ім. Петра Могили.

Ковальчук, В. (Ред.). (2011). Професійний саморозвиток майбутнього фахівця: Монографія. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Колодницька, О. Д. (2012). Стимулювання професійного саморозвитку майбутнього вчителя гуманітарного профілю засобами проектних технологій [Неопубл. автореф. дис. канд. пед. наук].

Кужельний, А. В. (2014). Формування готовності до професійного саморозвитку майбутнього вчителя технологій, 2014. 20 с. [Неопубл. автореф. дис. канд. пед. наук].

Кузікова, С. (2011). Психологія саморозвитку: Навч. посіб. МакДен.

Максименко, С., Зливков, В., & Кузікова, С. (Ред.). (2015). Особистість у розвитку: Психологічна теорія і практика: Монографія. СумДПУ імені А.С. Макаренка.

Остапенко, Е. (2015). Формування готовності майбутніх економістів до професійного саморозвитку [Неопубл. дис. канд. пед. наук]. НАПН України, Інститут вищої освіти.

Соцький, К. (2014). Структура готовності студентів медичних коледжів до професійного саморозвитку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка., (1), 55–62.

Титаренко, Т. (2009). Сучасна психологія особистості. Марич.

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті