ДОСВІД СИСТЕМНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

  • Віталій Рахманов Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17607

Ключові слова:

майбутні інженери; освітньо-інформаційне середовище; професійна підготовка; системна організація освітнього процесу; технічний університет

Анотація

У статті представлений досвід системної організації підготовки майбутніх інженерів у технічному університеті. Системна організація навчання дозволяє здійснювати комплексну будову освітнього процесу як цілісної частини на основі узгодження всіх елементів освітньо-інформаційного середовища як відкритої синергетичної системи. Мета статті полягає у реалізації досвіду системної організації підготовки майбутніх фахівців технічного профілю щодо вирішення освітніх завдань у професійній діяльності. Впровадження креативних методів навчання, перехід до творчого рівня підготовки, залучення освітньо-інформаційного середовища є основою інноваційного освітнього процесу. Завдання дослідження полягає у розкритті досвіду використання системної організації підготовки майбутніх інженерів. Важливими у цьому процесі є міждисциплінарні та мультидисциплінарні програми, які орієнтовані на розв’язання складних професійно-орієнтованих проблем. Методи дослідження полягають у вивченні й узагальненні вітчизняного та зарубіжного досвіду для формування концептуальних положень підготовки майбутніх інженерів в умовах освітньо-інформаційного середовища, наукового аналізу, а також спостереження за навчальним процесом.

Результати. Сутність впровадження досвіду системної організації підготовки майбутніх інженерів полягає у тому, що відносно самостійні складники навчального процесу розглядаються не ізольовано, а в їх взаємозв'язку зі структурними елементами системи. Це дозволяє виявити інтегративні властивості і якісні ознаки навчального процесу для формування компетентностей майбутніх фахівців. Застосування досвіду системної організації підготовки майбутніх інженерів дозволяє виявити такий варіативний компонент наукового знання, який притаманний складникам, а саме: меті, цілісності, зв'язку, структурі, організації, рівням системи, їх ієрархії, управлінням, поведінки, самоорганізації, її функціонуванням і розвитком.

Висновок. Досвід системної організації підготовки майбутніх інженерів допомагає у реалізації принципу єдності педагогічної теорії, експерименту і практики. Педагогічна практика є дієвим критерієм істинності наукових знань, положень, які розробляються теорією і перевіряються експериментом. Практика стає джерелом нових фундаментальних проблем освіти. Теорія надає основу для правильних практичних рішень, але глобальні проблеми, завдання, які існують в освітній практиці, породжують нові питання та потребують фундаментальних досліджень

Посилання

Аніщенко, В.О., & Майстренко, Т.Л. (2002). Використання системного підходу як методологічного інструменту еколого-економічної освіти в контексті сучасної педагогіки. К., № 2/3, 11−15.

Гончаров, С.М., & Гурин, В.А. (2010). Методи та технології навчання в кредитно-трансферній системі організації навчального процесу: Навчально-методичний посібник. Рівне: НУВГП, 451.

Корбутяк, В.І. (2010). Методологія системного підходу та наукових досліджень: Навчальний посібник. Рівне : НУВГП, 176.

Кустовська, О. В. (2005). Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій. Тернопіль: Економічна думка, 124.

Наказ Міністерства освіти і науки України № 977 від 11.07.2019 «Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text).

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VІІ. (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19).

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2021 рік (2022). К.: НАЗЯВО, 232.

Розпорядження Кабінету міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». (Електронний ресурс). Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.

Спільна директива стратегічних командувань НАТО «Освіта та індивідуальна підготовка» (E&ITD) 075-007, 10 вересня 2015 року (2021). НУОУ, 170.

Янушевич, І.А. (2009). Системний підхід і можливості його застосування в аналізі проблем людини та її культури. Інтелект. Особистість. Цивілізація. № 7, 104−110.

Khaldi, A., Bouzidi, R., & Nader F. (2023). Gamification of e-learning in higher education: a systematic literature review. Smart Learning Environments., 10 (1), (Електронний ресурс). Доступно: doi: 10.1186/s40561-023-00227-z.

Alghail, A., Abbas, M., & Yao, L. (2023). Where are the higher education institutions from knowledge protection: a systematic review. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53 (3), 387-413. (Електронний ресурс). Доступно: doi: 10.1108/VJIKMS-09-2020-0166

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті