ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЇЇ ПАРАДИГМАЛЬНОЇ КРИЗИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17605Ключові слова:
Моделювання; система вищої освіти; концепція; парадигма; освітній простір; вища професійна освіта; освітнє середовище ЗВТО; учасники освітнього процесу; суб’єкти працевлаштування, технічний університетАнотація
Стаття присвячена ґрунтовному науково-теоретичному аналізу праць вітчизняних та зарубіжних вчених щодо побудови психологичних засад моделювання системи вищої освіти в інформаційно-освітньому середовищі закладів вищої технічної освіти України.
Мета дослідження полягала у концептуалізаціі і операціоналізації психолого-педагогічних засад моделювання системи вищої освіти ЗВТО в умовах парадигмальної кризи.
Завдання дослідження зосереджено на визначенні теоретичних підходів до вивчення проблеми моделювання системи вищої технічної освіти в інформаційно-освітньому середовищі ЗВТО України в умовах її парадигмальної кризи і диверсифікації вищої професійної освіти; визначенні системоутворюючого принципу психолого-педагогічних засад моделювання системи вищої освіти в рамках гуманістичної парадигми, що забезпечують прогноз і досягнення ефективності функціонування системи в проекції цілей всіх зацікавлених учасників освітнього процесу у ЗВТО. Для досягнення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: науковий аналіз; систематизація; узагальнення, педагогічне та математичне моделювання з використанням факторного аналізу.
Результати. У процесі проведеного дослідження було доведено, що застосування моделювання системи вищої освіти на психологічних засадах в ситуації її реформування дозволяє вирішити основні парадигмальні протиріччя у вітчизняній психолого-педагогічній теорії засобами інтерпретаційних схем функціонування і перетворення вищої школи: між ціннісними установками диверсифікації системи вищої технічної освіти, з одного боку, і цілями та засобами її реалізації – з іншого.
Висновки. Встановлено, що психолого-педагогічними засадами моделювання системи вищої освіти виступають комунікативний підхід як система методологічних засобів, що забезпечують вирішення «протиріччя зустрічі» нормативної та гуманістичної парадигм; інтерпретація цілей (відповідно, критеріїв ефективності або системо утворюючих принципів) функціонування і перетворення системи вищої професійної освіти (ВПО) в рамках гуманістичної парадигми, тобто з позиції всіх зацікавлених учасників освітнього процесу у ЗВТО і ситуації працевлаштування, які визначають обмеження моделі системи вищої освіти. Системоутворюючим принципом моделювання системи ВПО, визначаючим її обмеження, виступає концепт компетентності в рамках гуманістичного підходу, який визначається як стан і рефлексивний механізм досягнення ситуативної релевантності та особистісної ідентичності суб’єкта в контексті професійного становлення
Посилання
Огнев’юк, В.О. (2003). Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. Київ: Знання України, 448 с.
Андрющенко, В.П., Зязюн І.А., & Кремень В.Г. (Ред.). (2003). Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз. Київ: Наукова думка, 854 с.
В. Bloom, Englehart, M., Furst, E., & Hill, W. (1956). Krath – Vokld. Taxonomy of Educational objectives: The Classification of Educational Coals Handbook I: Cognitive Domasn. New York: Longmans Green.
Rogers, E.M. (1983). Diffusion of movation. Free Press, 4.
Maslach, C. (1978). Job burnout: how people cope. California: Public Wealf, Spring, 237 p.
Kelly, G. A. (1991). The psychology of personal constructs: Vol. 1. A theory of personality. L.: Routledge., (Original work published 1955).
Kokarieva, А., Khomenko-Semenova L., Glushanytsia N., Ievtushenko I., & Odarchenko R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. Proceedings of the International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019) co-located with 1st International Conference on Cyber Hygiene and Conflict Management in Global Information Networks/ Lviv, Ukraine, November 29, p. 496-506 (SCOPUS).
Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova L. (2019). Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.
Luzik, E., Khomenko-Semenova L., & Kokarіeva A. (2020). Organizational principles of implementing the model of future specialists’ personal and professional development in the educational and information environment of a technical university. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”, 1(16), 86-96.
Вебер, М. (2018). Протестантська етика і дух капіталізму (пер. з англ. Олександр Погорілий). Київ: Наш Формат, 216 с. ISBN 978-617-7552-28-3.
Остін, Дж. (2005). Гордість і упередженість. (пер. з англ. В. Горбатко). Харків : Фоліо, 350 p. ISBN 9660328974.
Мамардашвілі, М.К. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України : Абрис, 359-742 с.