ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЇЇ ПАРАДИГМАЛЬНОЇ КРИЗИ

Автор(и)

  • Ельвіра Лузік Національний авіаційний університет
  • Анжеліка Кокарєва Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17605

Ключові слова:

Моделювання; система вищої освіти; концепція; парадигма; освітній простір; вища професійна освіта; освітнє середовище ЗВТО; учасники освітнього процесу; суб’єкти працевлаштування, технічний університет

Анотація

Стаття присвячена ґрунтовному науково-теоретичному аналізу праць вітчизняних та зарубіжних вчених щодо побудови психологичних засад моделювання системи вищої освіти в інформаційно-освітньому середовищі закладів вищої технічної освіти України.

Мета дослідження полягала у концептуалізаціі і операціоналізації психолого-педагогічних засад моделювання системи вищої освіти ЗВТО в умовах парадигмальної кризи.

Завдання дослідження зосереджено на визначенні теоретичних підходів до вивчення проблеми моделювання системи вищої технічної освіти в інформаційно-освітньому середовищі ЗВТО України в умовах її парадигмальної кризи і диверсифікації вищої професійної освіти; визначенні системоутворюючого принципу психолого-педагогічних засад моделювання системи вищої освіти в рамках гуманістичної парадигми, що забезпечують прогноз і досягнення ефективності функціонування системи в проекції цілей всіх зацікавлених учасників освітнього процесу у ЗВТО. Для досягнення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: науковий аналіз; систематизація; узагальнення, педагогічне та математичне моделювання з використанням факторного аналізу.

Результати. У процесі проведеного дослідження було доведено, що застосування моделювання системи вищої освіти на психологічних засадах в ситуації її реформування дозволяє вирішити основні парадигмальні протиріччя у вітчизняній психолого-педагогічній теорії засобами інтерпретаційних схем функціонування і перетворення вищої школи: між ціннісними установками диверсифікації системи вищої технічної освіти, з одного боку, і цілями та засобами її реалізації – з іншого.

Висновки. Встановлено, що психолого-педагогічними засадами моделювання системи вищої освіти виступають комунікативний підхід як система методологічних засобів, що забезпечують вирішення «протиріччя зустрічі» нормативної та гуманістичної парадигм; інтерпретація цілей (відповідно, критеріїв ефективності або системо утворюючих принципів) функціонування і перетворення системи вищої професійної освіти (ВПО) в рамках гуманістичної парадигми, тобто з позиції всіх зацікавлених учасників освітнього процесу у ЗВТО і ситуації працевлаштування, які визначають обмеження моделі системи вищої освіти. Системоутворюючим принципом моделювання системи ВПО, визначаючим її обмеження, виступає концепт компетентності в рамках гуманістичного підходу, який визначається як стан і рефлексивний механізм досягнення ситуативної релевантності та особистісної ідентичності суб’єкта в контексті професійного становлення

Біографії авторів

Ельвіра Лузік, Національний авіаційний університет

завідувач кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Анжеліка Кокарєва, Національний авіаційний університет

професор кафедри педагогіки та психології професійної освіти, заступник декана факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Посилання

Огнев’юк, В.О. (2003). Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. Київ: Знання України, 448 с.

Андрющенко, В.П., Зязюн І.А., & Кремень В.Г. (Ред.). (2003). Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз. Київ: Наукова думка, 854 с.

В. Bloom, Englehart, M., Furst, E., & Hill, W. (1956). Krath – Vokld. Taxonomy of Educational objectives: The Classification of Educational Coals Handbook I: Cognitive Domasn. New York: Longmans Green.

Rogers, E.M. (1983). Diffusion of movation. Free Press, 4.

Maslach, C. (1978). Job burnout: how people cope. California: Public Wealf, Spring, 237 p.

Kelly, G. A. (1991). The psychology of personal constructs: Vol. 1. A theory of personality. L.: Routledge., (Original work published 1955).

Kokarieva, А., Khomenko-Semenova L., Glushanytsia N., Ievtushenko I., & Odarchenko R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. Proceedings of the International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019) co-located with 1st International Conference on Cyber Hygiene and Conflict Management in Global Information Networks/ Lviv, Ukraine, November 29, p. 496-506 (SCOPUS).

Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova L. (2019). Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.

Luzik, E., Khomenko-Semenova L., & Kokarіeva A. (2020). Organizational principles of implementing the model of future specialists’ personal and professional development in the educational and information environment of a technical university. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”, 1(16), 86-96.

Вебер, М. (2018). Протестантська етика і дух капіталізму (пер. з англ. Олександр Погорілий). Київ: Наш Формат, 216 с. ISBN 978-617-7552-28-3.

Остін, Дж. (2005). Гордість і упередженість. (пер. з англ. В. Горбатко). Харків : Фоліо, 350 p. ISBN 9660328974.

Мамардашвілі, М.К. (2002). Філософський енциклопедичний словник. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України : Абрис, 359-742 с.

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті