МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «НАУКОВІ КОМУНІКАЦІЇ У ФАХОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ» ДЛЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • Світлана Литвинська Національний авіаційний університет
  • Оксана Приходько Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17604

Ключові слова:

конкурентноздатність на ринку праці; метод кейсів; Наукові комунікації у фаховій діяльності; проєктна діяльність; професійні компетентності

Анотація

Навчальна дисципліна «Наукові комунікації у фаховій діяльності» відіграє важливу роль у підготовці сучасних фахівців різних освітніх галузей, формуючи компетентності, важливі для ринку праці ХХІ ст. З огляду на це аналіз методичних підходів і практичних завдань, які знаходять своє втілення в представленому курсі, має важливе значення для удосконалення практичного контенту, що допоможе підготувати конкурентноспроможних фахівців.

Метою наукової розвідки є окреслення методичних підходів і принципів, які покладено в основу підготовки здобувачів вищої освіти за допомогою курсу «Наукові комунікації у фаховій діяльності». Визначено форми практичної роботи зі здобувачами й схарактеризовано, у який спосіб відбувається інтеграція специфічних компетентостей курсу з компетентностями, що стосуються інших освітніх програм здобувачів. У дослідженні залучено методи контент-аналізу, дистрибутивного аналізу лінгвістичного матеріалу, загальнонаукові (аналізу, синтезу, систематизації, узагальнення). Результат. Курс «Наукові комунікації у фаховій діяльності» є важливим компонентом освітньої траєкторії сучасних здобувачів вищої освіти. Він поєднує лінгвістичну спрямованість із загальними навичками в царині реалізації проєктної діяльності, у якій важливо вміти репрезентувати власні здобутки. Курс є актуальним чинником у формуванні уявлень про принципи роботи в дискурсі академічної доброчесності й водночас він допомагає ефективно та якісно систематизувати результати діяльності, інформувати про неї партнерські спільноти (донорів, ґрантодавців, державні інституції та ін.), щоб досягнути поставлених цілей. Курс НКФД формує не лише лінгвістичні уміння й навички з ділової комунікації, а й дає можливість відсторонено та неупереджено подивитися на результати роботи, визначити сильні та слабкі сторони, краще підготуватися до поширення своїх ідей і здобуття підтримки в професійній спільноті. Висновки. НКФД потребує змістової диференціації залежно від освітнього напряму здобувачів. Важливо адаптувати контент курсу під практичні потреби й запити майбутніх фахівців. Необхідно під час проведення практичних занять відштовхуватися від проєктної діяльності, щоб допомогти здобувачам удосконалити власну роботу для подальшого її представлення у середовищі партнерів, спонсорів тощо. Потрібно послуговуватися сучасними методами, які будуть спрямовані на підсилення конкурентноздатності молоді на ринку праці. Завдання, «зашиті» в контент-тіло курсу, мають відповідати сучасному знанню про бізнес, технології, економічно-фінансову діяльність у нинішньому світі й водночас бути адаптовані відповідно до напряму підготовки. Отже, курс «Наукові комунікації у фаховій діяльності» є важливим компонентом сучасної освітньої траєкторії, у змістові модулі якого можуть бути інкорпоровані завдання, важливі для формування професійно успішної молоді, здатної ефектно та ефективно представляти результати власної проєктної діяльності

Біографії авторів

Світлана Литвинська, Національний авіаційний університет

завідувач кафедри української мови та культури Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Оксана Приходько, Національний авіаційний університет

доцент кафедри української мови та культури Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Посилання

Бурлакова, І, Кошетар, У. & Земляна, Г. (2019). Наукові комунікації у фаховій діяльності: методичні рекомендації до самостійної роботи для студентів усіх напрямів та спеціальностей. Київ: НАУ. URL: https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/57224/13/10_%d0%9c%d0%b5%d1%82%d0%be%d0%b4_%d0%9d%d0%9a.pdf

Козак, Л. (2015). Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 3, 153-162. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12809/1/Kozak_L_OD_3(11).pdf

Колоїз, Ж. (2019). Основи академічного письма : практикум. Кривий Ріг: ФОП Маринченко С. В., 178.

Кошетар, У., Литвинська, С. & Приходько, О. (2022). Концептуальний апарат фахової наукової комунікації. Scientific Collection «InterConf+», (28 (137), 124–134. URL: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.12.2022.014

Кошетар, У., Литвинська, С. & Сібрук, А. (2022). Перспективи наукових комунікацій в контексті цивілізаційних викликів в ХХІ століття. Scientific Collection «InterConf+», (26(129), 106-118.

URL: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.10.2022.011

Литвинська, С., Дячук, Т. & Кошетар, У. (2021). Робоча програма навчальної дисципліни «Наукові комунікації у фаховій діяльності». Київ: НАУ.

URL:https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/57222/5/%d0%9d%d0%9a%d0%a4%d0%94-121%20%282%29.pdf

Литвинська, С. (2018). Мультимедійні технології в процесі підготовки фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Society. Document. Communication. Соціум. Документ. Комунікація. 6, 117-137.

Ожогова, Л. А. (2012). Метод Case Studies як ефективна форма навчання студентів географічних спеціальностей. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Серія «Географія». Том 25 (64). №4, 87-96. URL: file:///C:/Users/user/Desktop/metod-case-studies-kak-effektivnaya-forma-obucheniya-studentov-geograficheskih-spetsialnostey.pdf

ПОЛІТ. Сучасні проблеми науки. Гуманітарні науки: тези доповідей ХХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених: [у 2-х т.]. (2023). Т. 2 (м. Київ, 4-7 квітня 2023 р.) / [ред. кол.: Н.В. Ладогубець, А.М. Кокарєва та ін.]; Національний авіаційний університет. Київ: НАУ, 406. URL:

Приходько, О. (2020). Метод проєктів як технологія інноваційного викладання української мови у вищій школі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика». 27, 165-168. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_4/28.pdf

Про забезпечення функціонування української мови як державної. Закон України від 25.04.2019 № 2704-VIII.

URL: https://ips.ligazakon.net/document/view/T192704?an=68

Селігей, П. (2016) Український науковий текст: проблеми комунікативної повноцінності та стильової досконалості: автореф. дис. …. д. філол. н. Київ, 36.

Семеног, О. (2021) Академічна культура дослідника: європейський та національний контексти : навчальний посібник. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 216.

URL:https://jmm.sspu.edu.ua/images/2021/kursi_vse/ACR_course/pocibnik/Researcher_Academic_Culture_EURDOC__02a61.pdf

Сенчило-Татліліоґлу, Н. & Литвинська, С. (2021). Використання інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності закладів вищої освіти України. Матеріали 10-ї Міжнародної наукової конференції ICS-2021 «Інформація, комунікація, суспільство 2021». Львів: Видавництво Львівської політехніки, 141-142.

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті