КОНТЕНТ-АНАЛІЗ ТЛУМАЧЕННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

Автор(и)

  • Євген Іванов Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17602

Ключові слова:

іншомовна компетентність; ключова компетенція; компетентнісний підхід; компетенція; комунікативна компетентність

Анотація

Одним з важливих завдань вищої освіти сьогодні є підготовка компетентних і конкурентоспроможних фахівців, які вміють ефективно вирішувати складні завдання, проявляти гнучкість та нестандартне мислення, адаптуватися до швидких змін у сучасному середовищі. На шляху інтеграції України в європейські економічні, політичні та культурно-освітні структури, суспільство потребує фахівців, які не лише мають високу професійну компетентність, але й володіють достатнім рівнем іншомовної комунікативної компетентності. На сучасному етапі, така компетентність особистості стає провідною метою вивчення іноземної мови студентами закладів вищої освіти різних напрямів підготовки, а використання іноземної мови як засобу міжкультурного спілкування і збагачення досвіду фахової підготовки – кінцевим результатом. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні структури і змісту іншомовної комунікативної компетентності як основи комунікативної культури. . У процесі дослідження використано низку загальнонаукових методів: аналіз (компаративний аналіз, контент-аналіз), синтез, класифікація, порівняння тощо. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури як результат було виявлено сутнісні ознаки та взаємозв’язки між професійною та іншомовною комунікативною компетентністю майбутнього фахівця, проведено контент-аналіз понять «компетентність», «компетенція», «компетентнісний підхід» тощо, систематизовано та класифіковано ці поняття З’ясовано, що більшість науковців у царині методики навчання іноземних мов погоджуються в тому, що іншомовна компетентність – це здатність людини безпосередньо спілкуватися іноземною мовою у відповідних мовленнєвих ситуаціях з урахуванням мовних, мовленнєвих та стилістичних норм і правил комунікативної поведінки. Такий вид компетентності розглядається як готовність майбутнього фахівця до іншомовного спілкування.  Тим не менш, виявлено певні неточності в перекладі іншомовних термінів, що в результаті призвели до ряду суперечок та невідповідностей. Загальноприйнятої системи класифікації комплексу іншомовних компетенцій не спостерігається у зв’язку з тим, що дослідники мають неузгодженість у дефініціях понять «іншомовна компетентність», «іншомовна комунікативна компетентність», «комунікативна компетнетність» тощо. Як висновок ми припускаємо, що визначення іншомовної комунікативної компетентності остаточно не сформовано і потребує більш детального дослідження

Біографія автора

Євген Іванов, Національний авіаційний університет

старший викладач кафедри іноземних мов та перекладу Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій Національного авіаційного університету

Посилання

Бібік, Н.В. (2004). Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз / Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики, 45–50.

Бідюк, Н.М. (2012). Комунікативна компетентність майбутнього вчителя філолога: зміст та структура.

Болотов, В.А., & Сериков, В.В. (2003). Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе. Педагогика, 10, 8–14.

Гавриш, Н., Брежнєва, О., Кіндрат, І., & Рейпольська, О. (2015). Розумне виховання сучасних дошкільнят.

Завіниченко, Н.Б. (2003). Особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього практичного психолога системи освіти.

Іванчук, Г. (2016). Іншомовна комунікативна компетентність як складова професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4, 267–274. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_4_38.

Кокарєва, А.М. (2010) Особливості підготовки студентів з гуманітарних дисциплін у контексті компетентнісного підходу

Кухта, І.В. (2010). Іншомовна компетентність у контексті формування комунікативної культури студентів у процесі вивчення іноземної мови. Вісник Вінницького політехнічного інституту, 4, 27–32. URL: https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/613

Кучай, О.В. (2009). Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти. Рідна школа, 11, 44–48.

Лейко, С.В. (2013). Поняття "компетенція" та "компетентність": теоретичний аналіз. Педагогічний процес: теорія і практика, 4, 128–135. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_15.

Маркусь, І.С. (2022). Формування професійної компетентності майбутніх учителів технологій мультимедійними засобами.

Ничкало, Н.Г. (2002). Державні стандарти професійної освіти: теорія і методика.

Педагогічний словник (2001). Педагогічна думка, 516 c.

Секрет, І.В. (2010). Іншомовна професійна компетентність: проблема визначення. URL: http://vuzlib.com/content/view/322/84

Словник іншомовних слів (2000). Наукова думка, 680 c.

Ставицька, І.В. (2013). Іншомовна компетентність: місце дефініції у термінологічному полі сучасних наукових суджень. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4(30), 280–286.

Стратегія реформування освіти в Україні (2003). Рекомендації з освітньої політики, 296.

Федієнко В., Зубков М. & Мюллер В. (2021) Сучасний англо-український, українсько-англійський словник.

Хомский, Н. (1972). Аспекты теории синтаксиса.

Хуторской, А.В. (2002). Ключевые компетенции и образовательные стандарты. URL: http://www.eidos.ru/news/compet.htlm

Хуторской, А.В. (2003). Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования. Народное образование, 2, 58–64.

Цільмак, О.М. (2009). Складові структури компетентностей. Наука і освіта, 1-2, 128–135.

Bachman, L.F., & Palmer, A.S. (1982, September). The Construct Validation of Some Components of Communicative Proficiency. TESOL Guarterli, 3, 449–465.

Bowden, John (2001). Competency – Based Education – Neither a Panacea nor a Pariah. URL: www.crm.hct.ac.ae/events/archive/tend.018.bowden.html

Canal, M. (1983). From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy.

Hadley, A. (1993). Teaching Language Cultural in Context

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті