ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У СТУДЕНТІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Людмила Алексєєнко-Лемовська Міжнародний європейський університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17600

Ключові слова:

лідерські якості; психолого-педагогічні умови; студенти гуманітарних спеціальностей; заклад вищої освіти

Анотація

У статті розглянуто особливості формування лідерських якостей у студентів гуманітарних спеціальностей, специфіку організації освітнього процесу закладу вищої освіти. Охарактеризовано лідерські якості сучасного фахівця: загальнопрофесійні, творчі, соціально-психологічні, соціально-комунікативні. Виділяються компоненти, які визначають лідера. Основні риси особистості майбутнього фахівця структуровані за компонентами: комунікативним, організаторським, гностичним, конструктивним. Мета дослідження полягає у визначенні психолого-педагогічних умов формування лідерських якостей у студентів гуманітарних спеціальностей в закладі вищої освіти. Методи дослідження: системний аналіз, порівняння, систематизація, класифікація та узагальнення науково-методичної літератури; метод системного аналізу психолого-педагогічної літератури, інтерпретація основних положень дослідження. Розробка методики формування лідерських якостей на засадах особистої відповідальності базується на діяльнісному, особистісно-орієнтованому, аксіологічному, системному, компетентнісному підходах, принципі розвитку. Результати: визначено, що психолого-педагогічними умовами ефективного розвитку лідерських якостей студентів гуманітарних спеціальностей в закладі вищої освіти є: урахування індивідуально-психологічних особливостей і розвиток мотивації лідерства студентів; розвиток відповідальності (від конкретно-ситуативної до відповідальності як стійкої особистісної властивості) як основи відповідального лідерства; створення розвивального особистісно-орієнтованого середовища в тренінговій та реальній навчальній і позанавчальній взаємодії студентів, яке відзначається релевантними характеристиками (зміст діяльності, групова динаміка, проблемність, рефлексія), спрямованими на розвиток відповідальності як основи лідерства; забезпечення цілеспрямованого розвитку лідерських якостей майбутніх фахівців галузі шляхом організації студентського колективу, самоврядування та використання інтерактивних форм роботи (тренінги, рольові ігри тощо). Представлено види технологій, що найбільш ефективно використовуються з метою особистісного розвитку. Зроблено висновок, що при формуванні лідерських якостей необхідно враховувати особливості соціального середовища, специфіки професійної діяльності та викликів, що постають перед майбутніми фахівцями. Лідерські якості особистості визначаються як безпосередня умова реалізації лідерства

Біографія автора

Людмила Алексєєнко-Лемовська, Міжнародний європейський університет

професор кафедри туризму та соціально-гуманітарних дисциплін Міжнародного європейського університету

Посилання

Adair, J. (2007). Develop your leadership skills. 2nd ed. MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall, 100.

Bass, B. & Riggio, R. (2005). Transformational Leadership. 2nd Edition. New York. Psychology Press, 296. DOI: 10.4324/9781410617095.

Bennis, W.G. (2009). On Becoming a Leader. Perseus Books Group, 296. DOI: 10.4324/9781410617095.

Вороніна, К. О. (2009). Особливості вивчення рівня лідерських здібностей. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка. ХІ(3), 99-107.

Ґоулман, Д., Маккі, Е. & Бояціс Р. (2019). Емоційний інтелект лідера. Пер. з англ. В. Глінка. Київ: Наш формат, 288.

Гура, T. В. & Пономарьов, О. С. (2016). Соціально-психологічні вимоги до особистості лідера та характеру його мислення. Проблеми сучасної психології, 90-102. DOI: 10.32626/2227-6246.2016-34.

Дудка, Т. & Гребенюк В. (2022). Педагогічне моделювання процесу формування професійної компетентності магістрів гуманітарних спеціальностей. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія, 2(21), 18-22. DOI: 10.18372/2411-264X.21.17076.

Калашнікова, С. А. (2010). Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства. Монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 380.

Maрусинець, M. М. (2016). Рефлексивна парадигма в координатах модернізації підготовки психологів. Наука і освіта, 10, 82-87. DOI: 10.24195/2414-4665-2016-10-16.

Міляєва, В. Р. (2017). Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії. Міжнародний науковий журнал Університети і лідерство, 1(1), 1-10.

Miтлош, A. В. (2007). Психологічний аналіз лідерської обдарованості членів молодіжних громадських об’єднань: Автореф. дис. канд. психол. наук. Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 20.

Романовський, О. Г. (2017). Лідерські якості в професійній діяльності. Харків: НТУ «ХПІ», 143.

Шапар, В. Б. (2007). Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 640.

Yukl, G. (2012). Effective Leadership Behavior: What We Know and What Questions Need More Attention. Academy of Management Perspectives. 26(4), 66-85. DOI: 10.5465/2012.0088

Downloads

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Статті