КОНТРОЛЬОВАНА ТА НЕКОНТРОЛЬОВАНА ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ: ПСИХОФІЗИЧНА РЕАКЦІЯ

Автор(и)

  • Антон Курапов Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Олексій Дубинський Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Олександра Балашевич Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Ганна Цурікова Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.21.17098

Ключові слова:

віртуальна реальність; когнітивні процеси; просторове моделювання; психофізична реакція

Анотація

Віртуальна реальність набуває популярності завдяки широкому спектру застосування, починаючи від розваг і закінчуючи цілою низкою освітніх програм. У неї, безумовно, є свої позитивні сторони і недоліки. Мета дослідження полягає у оцінці психофізичної реакції на здатність контролювати та маніпулювати віртуальною реальністю. Воно також фокусується на впливі віртуальної реальності на здатність виконувати просторове моделювання. Вибірка дослідження налічує 140 учасників. Дослідження має форму класичного експерименту із залученням двох експериментальних та однієї контрольної груп. У той час як друга експериментальна група складалася з 40 респондентів і могла лише спостерігати за віртуальною реальністю, не маючи можливості впливати на свої дії у ній, перша експериментальна група складалася з 44 учасників, які могли контролювати свої дії у віртуальній реальності (вони могли рухатися, стрибати та вибирати місця, з яких могли дивитись на природу у віртуальній реальності). Контрольна група лише пройшла запропоновані тести із вимірювання навичок просторового моделювання і не була залучена у віртуальну реальність. Психофізичну реакцію вимірювали за допомогою поліграфу. Результати показують, що здатність контролювати віртуальну реальність робить досвід більш захоплюючим, підвищуючи рівень емоційної реакції та стресу, тоді як нездатність контролювати її викликає менший стрес і залучення. Зроблено висновок, що короткі сеанси віртуальної реальності позитивно впливають на здатність виконувати завдання з просторового моделювання

Біографії авторів

Антон Курапов, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

асистент кафедри експериментальної та прикладної психології факультету психології

Олексій Дубинський, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

студент

Олександра Балашевич, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

student

Ганна Цурікова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

студентка

Посилання

Aoyagi, K., Wen, W., An, Q., Hamasaki, S., Yamakawa, H., Tamura, Y., Yamashita, A., Asama, H. (2021). Modified sensory feedback enhances the sense of agency during continuous body movements in virtual reality. Scientific Reports, 11(2553), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41598-021-82154-y

Benedetti, B., Caponigro, V., Ardini, F. (2020). Experimental design step by step: A practical guide for beginners. Critical Reviews in Analytical Chemistry, 1-14. https://doi.org/10.1080/10408347.2020.1848517

Gonzalez-Franco, M., Lanier, J. (2017). Model of illusions and virtual reality. Frontiers in Psychology, 8(1125), 1-8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01125

Haar, S., Sundar, G., Faisal, A. (2021). Embodied virtual reality for the study of real-world motor learning. PLOS ONE, 16(1), e0245717. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245717

Jahn, F., Skovbye, M., Obenhausen, K., Jespersen, A., Miskowiak, K. (2021). Cognitive training with fully immersive virtual reality in patients with neurological and psychiatric disorders: A systematic review of randomized controlled trials. Psychiatry Research, 300, 113928. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2021.113928

Keshner, E., Lamontagne, A. (2021). The untapped potential of virtual reality in rehabilitation of balance and gait in neurological disorders. Frontiers in Virtual Reality, 2, 1-16. https://doi.org/10.3389/frvir.2021.641650

Kim, J., Lee, J. (2020). Controlling your contents with the breath: Interactive breath interface for VR, games, and animations. PLOS ONE, 15(10), e0241498. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0241498

Lavoie, R., Main, K., King, C., King, D. (2021). Virtual experience, real consequences: the potential negative emotional consequences of virtual reality gameplay. Virtual Reality, 25(1), 69-81. https://doi.org/10.1007/s10055-020-00440-y

Marín-Morales, J., Higuera-Trujillo, J., Greco, A., Guixeres, J., Llinares, C., Gentili, C. Scilingo, E., Alcaniz, M., Valenza, G. (2019). Real vs. immersive-virtual emotional experience: Analysis of psycho-physiological patterns in a free exploration of an art museum. PLOS ONE, 14(10), e0223881. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223881

Nelson, K., Anggraini, E., Schlüter, A. (2020). Virtual reality as a tool for environmental conservation and fundraising. PLOS ONE, 15(4), e0223631.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0223631

Penn, R., Hout, M. (2018). Making reality virtual: How VR “tricks” your brain. Frontiers for Young Minds, 6, 1-8. https://doi.org/10.3389/frym.2018.00062

Radianti, J., Majchrzak, T., Fromm, J., Wohlgenannt, I. (2019). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers Education, 147, 103778. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778

Ruggiero, G., Rapuano, M., Cartaud, A., Coello, Y., Iachini, T. (2021). Defensive functions provoke similar psychophysiological reactions in reaching and comfort spaces. Scientific Reports, 11(5170), 1-12. https://doi.org/10.1038/s41598-021-83988-2

Schweizer, T., Renner, F., Sun, D., Kleim, B., Holmes, E., Tuschen-Caffier, B. (2018). Psychophysiological reactivity, coping behaviour and intrusive memories upon multisensory Virtual Reality and Script-Driven Imagery analogue trauma: A randomised controlled crossover study. Journal of Anxiety Disorders, 59, 42-52. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2018.08.005

Sousa, C., Hwang, J., Cabrera-Perez, R., Fernandez, A., Misawa, A., Newhook, K., Lu, A. (2021). Active video games in fully immersive virtual reality elicit moderate-to-vigorous physical activity and improve cognitive performance in sedentary college students. Journal of Sport and Health Science, 00, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.05.002

Tanjung, K., Nainggolan, F., Siregar, B., Panjaitan, S., Fahmi, F. (2020). The use of virtual reality controllers and comparison between Vive, Leap Motion and Senso Gloves applied in the anatomy learning system. Journal of Physics: Conference Series, 1542, 012026. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1542/1/012026

Tcha-Tokey, K., Christmann, O., Loup-Escande, E., Loup, G., Richir, S. (2018). Towards a model of user experience in immersive virtual environments. Advances in Human-Computer Interaction, 2018, 1-10. https://doi.org/10.1155/2018/7827286

Wang, D. (2020). Application of polygraph in concealed information test. Oalib, 07(09), 1-8. https://doi.org/10.4236/oalib.1106804.

Downloads

Опубліковано

2023-01-13

Номер

Розділ

Статті