ОБРАЗ «Я-ПРОФЕСІЙНИЙ» ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Автор(и)

  • Марія Патруль Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16923

Ключові слова:

ідентичність; компоненти; майбутні фахівці; образ «Я-професійний»; професійна ідентичність; формування професійної ідентичності

Анотація

У змістовому наповненні статті проаналізовано та узагальнено наукові дослідження з питань професійної ідентичності. Викладено наукові позиції вітчизняних та зарубіжних вчених щодо структурних компонентів та особливостей формування професійної ідентичності. Виокремлено поняття образу «Я-професійний» як складового феномена професійної ідентичності. 

Метою дослідження є теоретичне обгрунтування поняття образу «Я-професіонал» як складової професійної ідентичності майбутніх фахівців. Мета продукована необхідністю підготовки конкурентноспроможного майбутнього фахівця, де особливе місце займає аспект формування образу «Я-професійний» - усвідомлення та оцінка себе як представника певної професії, якій відповідає набір професійно-значущих якостей, що в подальшому впливає на становлення професійної ідентичності, яка виступає суттєвим аспектом самопізнання людини у відповідній сфері діяльності.

Процедура дослідження передбачала залучення аналізу, синтезу, узагальнення, бібліографічного та порівняльного методів з метою виявлення основоположних сутнісних характеристик досліджуваного феномена. На рівні такої методологічної системності виокремлено складові компоненти професійної ідентичності: комунікативний, емоційно-вольовий та емпатійний. Акцентовано увагу на основному системоутворювальному феномені професійної ідентичності - образу «Я-професійний». Проблематизовано, що формування феномену образу «Я-професійний» напряму пов’язано із змістом та вимогами майбутньої професії. Результатом дослідження стало констатування значущості у досліджуваному становленні феномена професійної ідентичності майбутніх фахівців, який утворюється на основі позитивного формування образу «Я-професійний», який в свою чергу, продукується на основі порівняння образу професії з образом «Я» студента, і складається усвідомлення своєї тотожності з обраною професією, формується позитивне ставлення до себе як до субʼєкта справжньої навчально-професійної діяльності та майбутньої професійно-виробничої діяльності.

У висновках узагальнено феноменологічну значущість образу «Я-професійний» у формуванні професійної ідентичності майбутнього фахівця. Підсумовано, що від рівня сформованості образу «Я-професійний» залежить процес пормування професіонала, успішність опанування професійної діяльності, входження в професійну спільноту. Зроблено висновок, про специфіку формування образу «Я-професійний» пов’язану із змістом та вимогами майбутньої професії

Біографія автора

Марія Патруль, Національний авіаційний університет

старший викладач кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Посилання

Гарбузова, Г. В. (2007). Процесс формирования профессиональной идентичности студентов. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. Аспирантские тетради. Санкт-Петербург, 18 (44), 340–344.

Зеер, Е. Ф. (2012). Психология профессий. Фонд «Мир», 228-311.

Кузьміна, І. П. (2012). Професійна ідентичність майбутніх фахівців. ВІСНИК НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 1, 102-106.

Лукіянчук, А.М. (2020). Психологічні основи професійного становлення та розвитку особистості майбутнього кваліфікованого робітника: навчально-методичний посібник.. Вид 2-ге, поробл. доповн, Біла Церква : БІНПО, 139.

Про вищу освіту: Закон України (2002). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2984-14/page

Реан, А. А. (2002). Психология человека от рождения до смерти. СПб.: Прайм-Еврознак. 456.

Свободный, Ф. К.(2003). «Профессиональный Я-образ» сотрудника органов внутренних дел. Ежегодник российского психолог. общест. Мат-лы 3-го Всерос. съезда психологов. Спб.: 7, 72–76.

Шнейдер, Л. Б. (2004). Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг. Изд-во “МОДЭК”, 600.

Marcia, J. E. (1975). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology. 3, 551–558.

Marcia, J. E. (1980), Identity in Adolescence. Handbook of Adolescent Psychology (Ed. by J. Adelson). New York: John Wiley & Sons, 159–187.

Waterman, A. S. (1992). Identity as an Aspect of Optimal Psychological Functioning. Adolescent Identity Formation, Sage Publications, Inc. 50–72.

Downloads

Опубліковано

2022-11-04 — Оновлено 2022-11-04

Версії

Номер

Розділ

Статті