ОБРАЗ «Я-ПРОФЕСІЙНИЙ» ЯК СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16923Ключові слова:
ідентичність; компоненти; майбутні фахівці; образ «Я-професійний»; професійна ідентичність; формування професійної ідентичностіАнотація
У змістовому наповненні статті проаналізовано та узагальнено наукові дослідження з питань професійної ідентичності. Викладено наукові позиції вітчизняних та зарубіжних вчених щодо структурних компонентів та особливостей формування професійної ідентичності. Виокремлено поняття образу «Я-професійний» як складового феномена професійної ідентичності.
Метою дослідження є теоретичне обгрунтування поняття образу «Я-професіонал» як складової професійної ідентичності майбутніх фахівців. Мета продукована необхідністю підготовки конкурентноспроможного майбутнього фахівця, де особливе місце займає аспект формування образу «Я-професійний» - усвідомлення та оцінка себе як представника певної професії, якій відповідає набір професійно-значущих якостей, що в подальшому впливає на становлення професійної ідентичності, яка виступає суттєвим аспектом самопізнання людини у відповідній сфері діяльності.
Процедура дослідження передбачала залучення аналізу, синтезу, узагальнення, бібліографічного та порівняльного методів з метою виявлення основоположних сутнісних характеристик досліджуваного феномена. На рівні такої методологічної системності виокремлено складові компоненти професійної ідентичності: комунікативний, емоційно-вольовий та емпатійний. Акцентовано увагу на основному системоутворювальному феномені професійної ідентичності - образу «Я-професійний». Проблематизовано, що формування феномену образу «Я-професійний» напряму пов’язано із змістом та вимогами майбутньої професії. Результатом дослідження стало констатування значущості у досліджуваному становленні феномена професійної ідентичності майбутніх фахівців, який утворюється на основі позитивного формування образу «Я-професійний», який в свою чергу, продукується на основі порівняння образу професії з образом «Я» студента, і складається усвідомлення своєї тотожності з обраною професією, формується позитивне ставлення до себе як до субʼєкта справжньої навчально-професійної діяльності та майбутньої професійно-виробничої діяльності.
У висновках узагальнено феноменологічну значущість образу «Я-професійний» у формуванні професійної ідентичності майбутнього фахівця. Підсумовано, що від рівня сформованості образу «Я-професійний» залежить процес пормування професіонала, успішність опанування професійної діяльності, входження в професійну спільноту. Зроблено висновок, про специфіку формування образу «Я-професійний» пов’язану із змістом та вимогами майбутньої професії
Посилання
Гарбузова, Г. В. (2007). Процесс формирования профессиональной идентичности студентов. Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. Аспирантские тетради. Санкт-Петербург, 18 (44), 340–344.
Зеер, Е. Ф. (2012). Психология профессий. Фонд «Мир», 228-311.
Кузьміна, І. П. (2012). Професійна ідентичність майбутніх фахівців. ВІСНИК НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 1, 102-106.
Лукіянчук, А.М. (2020). Психологічні основи професійного становлення та розвитку особистості майбутнього кваліфікованого робітника: навчально-методичний посібник.. Вид 2-ге, поробл. доповн, Біла Церква : БІНПО, 139.
Про вищу освіту: Закон України (2002). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2984-14/page
Реан, А. А. (2002). Психология человека от рождения до смерти. СПб.: Прайм-Еврознак. 456.
Свободный, Ф. К.(2003). «Профессиональный Я-образ» сотрудника органов внутренних дел. Ежегодник российского психолог. общест. Мат-лы 3-го Всерос. съезда психологов. Спб.: 7, 72–76.
Шнейдер, Л. Б. (2004). Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг. Изд-во “МОДЭК”, 600.
Marcia, J. E. (1975). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology. 3, 551–558.
Marcia, J. E. (1980), Identity in Adolescence. Handbook of Adolescent Psychology (Ed. by J. Adelson). New York: John Wiley & Sons, 159–187.
Waterman, A. S. (1992). Identity as an Aspect of Optimal Psychological Functioning. Adolescent Identity Formation, Sage Publications, Inc. 50–72.
Downloads
Опубліковано
Версії
- 2022-11-04 (2)
- 2022-11-04 (1)