ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ МОДЕЛЮВАННЯ В ПСИХОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Ірина Волженцева Університет Григорія Сковороди в Переяславі; академік Української технологічної академії

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16918

Ключові слова:

модель; моделювання в психології; системний аналіз; структурно-функціональний аналіз моделювання

Анотація

У статті представлено результати теоретичного аналізу  моделювання як методу психологічного дослідження та його прийомів (способів) наукового пізнання. Мета дослідження полягає в теоретичному визначенні  специфіки використання моделювання як методу психологічного дослідження, розробки загальної функціональної схеми реалізації процедур моделювання в психології. Проведено теоретичний аналіз основних напрямів моделювання в психології, зв’язків структури  і  функцій його складних об’єктів. Визначено, що моделювання  це засіб створення та дослідження моделі, а модель  об’єкт   наукового пізнання. З використанням методу теоретичного аналізу вітчизняних і закордонних наукових джерел  виявлено, узагальнено і систематизовано матеріали з проблеми використання моделювання в науковій діяльності. За допомогою сучасних  світоглядних  психолого-педагогічних досліджень вирішено завдання   визначення засад у дослідній роботі науковців. Результати. Схематично представлено основні типи моделей та їх сутність, виявлено та схарактеризовано  алгоритм   моделювання як процес створення моделі.

Представлені основні напрями моделювання в психології, розроблена, схематично подана й проаналізована загальна функціональна система моделювання в психології за різними критеріями.  Зроблено висновок, що моделювання є творчий, науковий, цілеспрямований процес конструктивно-проективної, аналітико-синтетичної діяльності на основі обробки існуючої інформації з метою відображення об’єкта в цілому або його характерних компонентів; є інтегрованим, тому, що воно об’єднує теоретичний, емпіричний, розвивально-практичний аспекти і дозволяє глибше проникнути в сутність об’єкта дослідження; як процес утворення та розвитку ідей і технологій, як метод наукового пізнання, моделювання поліфункціонально, багатоаспектно, багатопланово, багатовимірно, так як  виконує багату низку зазначених функцій теоретико-емпіричніх  процедур  проведення дослідження, використання емпіричних методів, що спрямовані на отримання наукового психологічного знання, які відображають зовнішній вигляд, структуру об’єкта дослідження, його поведінку, внутрішні або зовнішні зв’язки; розкриває системну організацію психіки людини та багатьох складних об’єктів та  психологічних новоутворень

Біографія автора

Ірина Волженцева, Університет Григорія Сковороди в Переяславі; академік Української технологічної академії

професор кафедри психології, професор кафедри психології  і педагогіки дошкільної освіти

Посилання

Анохин, П.К. (1966). Кибернетика и интегративная деятельность мозга. Вопросы психологии. 3, 10 - 32.

Анохин, П.К. (1935.) Проблема центра и периферии в современной физиологии нервной деятельности. Проблема центра и периферии в физиологии нервной деятельности. Горький. 9-70.

Бернштейн, Н. А. (1934). Физиология движения. Бюл. Моск. фил. ВИЭМ. 1/2, 20-21; 25.

Вертгеймер, М. (1925). «О гештальт-теории» Режим доступу: https://psychosearch.ru/napravleniya/geshtaltpsikhologiya/783-gestalt-psychology

Волженцева, І.В., & Храченко, Н.В. (2021). Загальна психологія. (Навч. посіб. у 2-х ч.). (Частина 1). Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М. 359 с.

Волженцева, І.В. (2009). Магістерські роботи з психології: навчально-методичний посібник МЕГІ. Донецьк: Дмитренко Л.Р. 88 с.

Волженцева, І.В. (2015). Математическая статистика в психологии: некоторые параметрические и непараметрические методы: учебное пособие Макеевский эконом.-гуманит. ин-т. Изд-ль : Донецк, ООО «Східний видавничий дім», 2015. 158 с.

Довгань, Л.Є., & Ситник, Н.І. (2014). Креативний менеджмент: Навчальний посібник. К.: НТУУ «КПІ». 248 с.

Дьяков, Д. Г. (2017). Методология, теория и методы психологических исследований: учеб.-метод. пособие. 2-е изд. Минск: БГПУ. 168 с.

Киричук, О. (2006). Основи психології. К. : Либідь. 632 с.

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів (2019). Монографія / За ред. С.С. Вітвицької, доктора педагогічних наук, професора. Житомир: Вид. О.О. Євенок. 304 с.

Ньюэлл, А. (1972). Теория «задачного пространства». Режим доступу: https://studopedia.ru/7_131922_teoriya-zadachnogo-prostranstva-a-nyuell-g-saymon.html

Психологічні аспекти професійної підготовки конкурентоздатних фахівців (2012). Монографія. [Дегтярьова Г. С., Козяр М. М., Матійків І. М., Руденко Л. А., Шиделко А. В.; за ред. Руденко Л. А.]. Київ. 170 с.

Рузавин, Г. И. (1996). Логика и методология научного поиска. М. : Наука. 278 с.

Сафонов, А. А. (2000). Основы научных исследований: учеб. пос. / Владивостокский гос. ун-т экономики и сервиса. Владивосток: Изд-во ВГУЭС. 168 с.

Семиченко, В. А. (2003). Системно-структурне моделювання складних об’єктів у психолого-педагогічних дослідженнях // Післядипломна освіта в Україні. 3, 26-30.

Столяренко, О. Б. (2012.) Психологія особистості. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури. 280 с.

Чорний, Є.В. (2010.) Психология моделирования поликультурного образования: монографія. Симферополь: Сонат. 540 с.

Simon, H.A., & Kadane, J.B. (1975). Optimal Problem-Solving Search: All-or-None Solutions // Artificial Intelligence. 6, 235–248.

Downloads

Опубліковано

2022-11-04 — Оновлено 2022-11-04

Версії

Номер

Розділ

Статті