ФЕЙКОВА ПІДМІНА ОСОБИСТОСТІ: ПОШУК ВИГОДИ ЧИ СПОСІБ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ
virtual reality, fake information, personal self-identification, self-presentation, online identity
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16249Ключові слова:
віртуальна реальність; онлайн-ідентичність як різновид психологічного захисту; особистісна самоідентифікація; самопрезентація; фейкова інформаціяАнотація
У статті розглядається проблема визначення психологічних наслідків такого явища, як збільшення впливу віртуального середовища на життя сучасної людини, одним з проявів якого є широке розповсюдження в інформаційному середовищі фейкової інформації. Метою дослідження є розкриття необхідності виявлення ставлень молоді до фейкової інформації, конкретизація причин, що обумовлюють звернення молоді до процедури проектування своєї онлайн-ідентичності. Завданнями дослідження є виявлення і аналіз сучасних теоретичних поглядів на дану проблему, побудова теоретичної моделі мотивів створення фейкових акаунтів студентами, розробка на її основі відповідної анкети. Методами дослідження виступили: теоретичний аналіз, контент-аналіз, теоретичне моделювання, спостереження, дискусія, бесіди, опитування.
В результаті проведеного аналізу сучасних робіт з відповідної тематики і реальної практики функціонування такої інформації виявлено, що, крім явно негативних проявів, сьогодні все більш актуальною стає проблема підміни природних процесів формування особистісної ідентичності онлайн-ідентичністю. Проектування онлайн-ідентичності, яка стає основою самопрезентації, виступає певним засобом психологічного захисту, який дозволяє конкретній людині подолати свої психологічні проблеми. Тому на сьогодні важливим є створення методичної бази для дослідження цього процесу, проведення спеціальних досліджень на виявлення ставлень осіб різних вікових і соціальних груп до фейкової інформації, підготовку практичних психологів до роботи з особами з онлайн-ідентичністю. У результаті проведеного пошукового експерименту визначено вихідні методичні засоби проведення таких досліджень серед сучасної молоді
Посилання
Белинская, Е. П., & Гавриченко, О. В. (2018). Самопрезентация в виртуальном пространстве: феноменология и закономерности // Психологические исследования [Электронный ресурс]. 11, 60. URL: http://psystudy.ru (дата обращения 30 октября 2018).
Гавриченко, О.В. (2018). Особенности самопрезентации в реальном и виртуальном пространстве представителей творческих профессий / О.В.Гавриченко // Вестник РГГУ. Серия "Психология. Педагогика. Образование". 4 (14), 96-114.
Жичкина, А. Е., & Белинская, Е. П. (2017). Стратегии самопрезентации в Интернете и их связь с реальной идентичностью // CYBERPSY.RU [Электронный ресурс]. URL: http://cyberpsy.ru/articles/self-presentation_identity (дата обращения 30 октября 2018).
Марцинковская, Т. Д. (2015). Современная психология - вызовы транзитивности // Психологические исследования [Электронный ресурс]. 8 (42). URL: http://psystudy.ru (дата обращения 30 ноября 2018).
Михайлова, Е. В. (2006). Обучение самопрезентации. М.: ГУ ВШЭ,. 167 с.
Нечай, О. Как создать фальшивую личность в интернете и зачем вам это надо [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.computerra.ru/182141/kak-sozdat-falshivuyu-lichnost-v-internete-i-zachem-vam-eto-nado/
Психологическая энциклопедия (2006). 2-е изд. / Под ред. Р. Корсини, А. Ауэрбаха. — СПб.: Питер, 1096 с:
Телешина, Н. Н. (2011). Виртуальное пространство как объект контрольной деятельности государства: автореф. дис. ... канд. юр. наук: 11.11.2011, 14.12.2011 / Телешина Н. Н. Муром, 27 с.
Фрейд Анна (1993). «Психология Я и защитные механизмы» Пер с англ.- М.: Педагогика, 144 с.